Gå til innhold

Beskytte/kryptere Excel filer

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger litt hjelp. Jeg holder på med noen filer i Excel som innholder ganske sensitiv data. Jeg er dermed på jakt etter en metode å kryptere eller passordbeskytte hele eller deler av regnearket.

Det bør være en metode som er ganske sikker. Prøvde et krypteringsprogram fra ErlandsenData.no men her mistet man informasjonen om man krypterte den og endret på koderekken som kom i cellene. Dvs at uvedkommende kan gjøre informasjonen utilgjengelig for eieren.

Forslag og tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må aldri la en excelfil inneholde informasjon som brukeren ikke skal ha tilgang til. Det er enkelt for kyndige brukere å hente frem skjult informasjon. Beskyttelse i Excel er til for at brukeren ikke skal skyte seg selv i foten og ødelegge funksjonalitet, ikke for å beskytte data.

Dermed må du bare gi tilgang til filen til de som skal kunne se innholdet. det kan gjøres så enkelt som passord for åpning, eller så komplisert som kostbar proff filkryptering.

(Erlandsendata er nede i øyeblikket, får ikke sjekket den aktuelle løsningen nå.)

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Filen jeg tenker på er en fil som inneholder en samling av mine personlige brukernavn og passord til forskjellige nettsteder osv. Denne filen blir liggende på min egen datamaskin, men vil kryptere eller passordbeskytte innholdet slik at andre som låner datamaskinen ikke kan stjele passordene.

Lenke til kommentar
Filen jeg tenker på er en fil som inneholder en samling av mine personlige brukernavn og passord til forskjellige nettsteder osv.

*snipp*

Unnskyld meg - hahahahaha ... hahaha! Du mener ikke at du faktisk skal lagre passordene og brukernavnene dine i ei excel-fil? Den eneste plassen disse er beskyttet mot at andre får tak i dem er når de befinner seg inne i hodet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...