ftbllftbll Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg gpr andre året på videregående nå, og har økonomi relaterte fag, og s matte. Jeg går utifra reform2007 der 2mx,3fy,3kj etc har flitt til R og S matte(realfags og samfunns matte) og kjemi 1 og 2 og fysikk 1 og 2. Jeg har som sagt ikke kjemi og fysikk, men jeg skal ha s matte i tredje og S1 og S2 holder for å studere medisin. Men det jeg lurer på er hva er inntakskravet? Hvordan regner man poeng og hvor mange poeng er det på primærvitnemålet? Får man ekstrapoeng for militæret, og hva annet? Jeg har imidlertid veldig lite fravær Takk for svar Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Kravet for å bli lege i Norge er urealistisk, de fleste studentene som begynner på medisin har brukt flere å på å ta opp i igjen fag. De har gjerne studert noe annet i tillegg, og har militæret som også gir ekstra poeng. Jeg vil nesten på det sterkeste anbefale deg å ta legeutdannelsen din i utlandet, da får du bli lege uten at du må gjøre VGS om til en 24/7 jobb. Flere på skolen min som skal til utlandet, da er snittet mye snillere og du må ta opptaksprøver. Lenke til kommentar
Skyline1 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Snittet for å komme inn her i Norge ligger på rundt 5.5. Og da må du plusse på ekstrapoengene du får. Du må ha ca. 60-65 poeng for å komme inn her i Norge. Dette da på primærkvoten. Sekundærkvoten ligger på rundt 70 poeng. Kravene til medisin er: 1+2 Kjemi, 1 Fysikk, R1 (eller S1 + S2) matematikk. Du får ekstrapoeng for: ¤ Militæret (2 poeng) ¤ Alderspoeng ¤ Realfagspoeng Hvis du vil søke medisin, trådstarter, vil jeg anbefale deg å ta kjemi og fysikk som privatist og forbedre snittet ditt drastisk. Dette gjelder for medisin både i utland og innland. Lenke til kommentar
oniko Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Militæret er vel 3 poeng? Alderspoeng 2, for hvert år inntil en viss alder. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Kravet for å bli lege i Norge er urealistisk, de fleste studentene som begynner på medisin har brukt flere å på å ta opp i igjen fag. De har gjerne studert noe annet i tillegg, og har militæret som også gir ekstra poeng. Jeg vil nesten på det sterkeste anbefale deg å ta legeutdannelsen din i utlandet, da får du bli lege uten at du må gjøre VGS om til en 24/7 jobb. Flere på skolen min som skal til utlandet, da er snittet mye snillere og du må ta opptaksprøver. Du trenger 5,5-5,6 i snitt for å bli lege rett ut av videregående, hvis du har full fordypning i realfag. Det er slettes ikke uoppnåelig. Og "de fleste" som studerer medisin har faktisk ikke gjort som du sier. Halvparten av de som kommer inn har primærvitnemål, og har dermed ikke forbedret en eneste karaktekr, og har ikke fått noen ekstrapoeng etter at de er ferdig med videregående. Edit: Dessuten får du ikke alderspoeng på medisin (slik ordningen er i dag iallfall, har ikke satt meg inn i de nye reglene), men du får latterlig mange poeng for tidligere høyere utdanning. Endret 24. mars 2008 av gonjimann Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Og det at VGS må være en 24/7-jobb for å få det karaktersnittet er bare tull. Selv gjorde jeg så og si aldri lekser og sprengleste litt foran hver prøve. Jeg endte opp med akkurat å komme inn her i Oslo. Lenke til kommentar
ftbllftbll Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 det der er veldig forskjellig fra person til person. noen må ha lang forberedelsestid foran prøver og også gjøre alle lekser for å forstå. Andre får alt gratis. De er født sånn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå