Gå til innhold

blender ved helt vanlig fotografering?


Anbefalte innlegg

hei

 

vet helt normal fotografering, hvilke blender gir best resultater da?

 

For å ta et eks: hvis jeg skal ta bilde av et tre, eller en plante ved "normal" avstand, hvilke blender gir best resultat da?

 

Burde jeg la kamerate gjøre jobben ved å bruke P funksjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig blender er avhengig av hvilket lys det er, hvilken ISO du benytter og lukkertid. Ved en gitt ISO-verdi og gitt lys, vil det alltid være et blender og lukkertid par som passer sammen for å gi korrekt eksponering. Et trinn opp i blender (større åpning - lavere tall) passer med et trinn ned i lukkertid (kortere tid - større tall). Lukkertid angis som brøk, f.eks 60 betyr 1/60 sekund. Hvilken blender du har tilgjenglig er avhengig av objektivet (for zoom-linser er største blender avhengig av den zoomingen som er brukt (tall oppgitt som fra til). Mange objektiv gir dårlig generell skarphet ved full blenderåpning. Denne gir også lav dybdeskarphet.

 

Beste du kan gjøre er å finne et tre og forsøke deg fram.

Lenke til kommentar
Burde jeg la kamerate gjøre jobben ved å bruke P funksjonen?

Så lenge du en gang stiller spørsmålet, så ja - du bør bruke P for bilder som betyr noe. Du kan så lære mye ved å eksperimentere med bilder som ikke er så viktige.

 

Hvis jeg husker rett, så har du en "superzoom" - på slike har blenderverdien nesten ingenting å si. Du kan fortsatt eksperimentere med blenderen for å se hvordan den påvirker de andre eksponeringsverdiene (som trening til du eventuelt avanserer til speilrefleks), men noen særlig lek med dybdeskarphet vil du ikke kunne bedrive.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Ja det er sant det også, men det er ofte sånt rundt blender 8-11

...men på en "superzoom" er reglene annerledes. Allerede ved f/8 er all skarphet ødelagt av diffraksjon.

Er det sant?

Så hvis minste blender er 5,6 og difraksjonen begynner med blender 8, da er det ingen skarpe blendere i et sånt objektiv.

Endret av Patrol_33
Lenke til kommentar

DSLR som f.eks. Canon 400D, Nikon D40, Olympus E-510 etc. gir oftest de skarpeste resultatene mellom blender 5,6 og 8.

Avanserte kompaktkamera som bla. Fujifilm S9600, Panasonic DMC-FZ50 har et maksimalt optisk resultat allerede før dette.

Dette har med størrelsen på sensor mot brennvidde å gjøre.

 

Ved blender mindre enn 11 (høyere tallverdi) kan man få uskarphet som følge av difraksjon.

Ved blender større enn 4 (lavere tall) kan vignetering og uskarphet mot hjørnene bli tydelig.

Ligger alt som skal være skarpt i samme fokalplan (et tre, et oppreist menneske etc.) kan du derfor gjerne bruke blender 5,6 til alt.

 

Men trenger du større dybdeskarphet f.eks. ved naturbilder, Close-ups/macro får du likevel bedre resultat ved en mindre blender enn 8.

 

Tilsvarende ved portrett ønsker man gjerne en mer sløret bakgrunn der ikke detaljer i hjørnene spiller noen stor rolle, men isolasjon av hovedmotivet mot bakgrunnen er viktigst bør man velge størst mulig blender (lavere tall enn 4).

 

Ved action og sport gjelder det ofte å få minst mulig bevegelsesuskarphet så en stor blender (akkurat som ved portrett) velges sammen med en høyere iso-verdi.

 

Til sist vil jeg gjerne si: les en bok om generell fotografering og foto-teknikk.

Lykke til ;-)

Lenke til kommentar

Jepp. Mange kompakter vil faktisk være diffraksjonsbegrenset selv på største blenderåpning ved full tele, siden diffraksjon begynner å gjøre seg gjeldende før f/5.6, selv når bildebrikken er relativt stor (1/1.7") til kompakt å være.

 

Se http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...photography.htm

 

Som alltid må det tas en haug med forbehold, men jeg husker godt at jeg stusset over hvor diffuse bilder tatt ved f/8 var på min Panasonic FZ10 i sin tid...

Lenke til kommentar
DSLR som f.eks. Canon 400D, Nikon D40, Olympus E-510 etc. gir oftest de skarpeste resultatene mellom blender 5,6 og 8.

Jeg lurer virkelig på hvordan et kamera alene kan gi skarpebilder ved blender 5,6 til 8... Kamera har ikke noe å si på skarpheten til et objektiv, det som betyr noe er når bildet er tatt er etterbehandligen enten i kameraet eller programvare.

Endret av solaas
Lenke til kommentar

jeg har sett/lest om flere som har tatt super makro bilder med s6500fd(+ raynox 250) ved blender f8, for å få mest mulig dybde skarphet, og jeg må si at bildene er meget skarpe(raw+ etter behandling)

 

ta en titt på denne linken her(insekt bildene), tror han brukte blender f8:

 

 

http://picasaweb.google.pl/pawlak1989

 

Men her spiller sikkert rynox linsa en del inn også, siden raynox er kjent for å lage meget gode linser, etter hva jeg har forstått:)

Lenke til kommentar

Sånn til daglig "rusle rundt bruk" i normalt dagslys ute står kameraet mitt i "A" modus og satt til blender 8 som standard. Med denne innstillingen kan jeg i de fleste situasjoner bare løfte kameraet

til øyet og ta bildet.

Aner fra hva jeg leser over at du har et kompaktkamera med mye zoom, og min erfaring fra tiden jeg brukte en Olympus 740UZ er at "P" modus langt på vei dekker de fleste situasjonene med et slikt kamera. Alternativt sette det i "A" med blender mellom 2,8 og 4.

Lenke til kommentar
Sån stort sett er de fleste onjektiver skarpest mellom blender 8-11, men ingen regel uten untak.

Regelen er vel mere den at objektivet er best blendet ned 2-4 blendere.

Ja det er sant det også, men det er ofte sånt rundt blender 8-11

Naturlig nok ikke på et objektiv med blender f/1.4, da det (som Tom sier) skal bledes ned 2-4 blendertrinn for å oppnå optimal skarphet.

 

Likeledes er det i den andre enden - blant annet på Sigma 50-500 f/4-6.3 og andre objektiv som har relativt liten (<5.6) blenderåpning.

Lenke til kommentar
Sån stort sett er de fleste onjektiver skarpest mellom blender 8-11, men ingen regel uten untak.

Regelen er vel mere den at objektivet er best blendet ned 2-4 blendere.

Ja det er sant det også, men det er ofte sånt rundt blender 8-11

Naturlig nok ikke på et objektiv med blender f/1.4, da det (som Tom sier) skal bledes ned 2-4 blendertrinn for å oppnå optimal skarphet.

 

Likeledes er det i den andre enden - blant annet på Sigma 50-500 f/4-6.3 og andre objektiv som har relativt liten (<5.6) blenderåpning.

 

Det er rett, det var derfor jeg tok med forbehold.

Men de fleste har ikke optikk med blender større en 2,8 og mindre en 5,6.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg pleier å holde meg på 5.6-8 så lenge det er godt lys. Vi snakker selvfølgelig om fotografering av folk og fe, altså når jeg vandrer rundt og tar bilder av situsjoner på gata. Da har jeg masse fin dybdeskarphet.

 

Portretter krever ofte mindre dybdeskarphet, mao. tele og stor blenderåpning.

 

Det er ingen fasit, do as you like, prøv deg frem. Så finner du nok ut hva som passer deg. :)

Lenke til kommentar
Det er ingen fasit, do as you like, prøv deg frem. Så finner du nok ut hva som passer deg. :)

Og det er nettopp det som gjør fotografering så gøy. Alle har sin egen måte å gjøre ting på. Det er ikke som i langrenn der alle går med samme stil og teknikk. ;) (Filosofisk, ikke sant? :D )

Lenke til kommentar

Bare for å sammenfatte dette i mitt eget hode...

 

Objektivers ytelse begrenses fra to sider. Jo større blender en velger, jo større blir kravet til korrigering av optiske aberrasjoner (alle optiske fenomener som opptrer i objektivet og forhindrer det i å tegne et skarpt bilde på bildebrikken). Siden korrigering av disse øker prisen og vekten til objektivet, vil den optiske ytelsen være et kompromiss, ofte med et bestemt prisleie som mål. Enkelte objektiver i de lave prissjikt tilbyr blendere i denne store enden som er håpløst dårlig korrigert, mens mer kostbare objektiver kan være godt korrigert fra f1.2.

 

I den andre enden av blenderskalaen lurer det fysiske fenomenet diffraksjon, hvis styrke er avhengig av størrelsen på opptaksmediet

(http://www.dpreview.com/lensreviews/olympus_12-60_2p8-4_o20/page3.asp <- hvis en følger med skarphetsgrafen mens en drar blenderskalaen fra stor til liten blender her, ser en at skarpheten daler jevnt fra 5.6), la oss sinnsykt uvitenskapelig si den blir målbar fra f4 for superzoomer, f8 for Fourthirds, f11 for APS-C, f16 for 35mm etc. Dette er imidlertid bare en målbar effekt på hvor skarpt bildet ideelt sett kan bli på disse blenderne, makroobjektiver til 35mm kan gjerne blendes ned til f32 og forbi, siden effekten av diffraksjon ofte ikke overstiger viktigheten av tilstrekkelig dybdeskarphet.

 

 

Huskeregelen om å holde seg på trinnet over der diffraksjon merkes er derimot utmerket for å få et så skarpt bilde som mulig så lenge man ikke trenger å begrense/øke mengden lys eller dybdeskarphet. Tester fra Photozone, Slrgear og dpreview er godt egnet til å finne optimal innstilling for sitt objektiv..

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...