Gå til innhold

stor eller liten blender ved tele?

Anbefalte innlegg

hei

burde jeg bruke så stor blender som mulig ved tele, eller burde jeg heller bruke liten blender og litt tregere lukketider, for å skape dybdeskarphet(altså bruk av stativ)

I så fall, hvis lysforholdene er gode, er det noe vist å bruke tregere lukketider hvis man bruker en liten blender ved tele(vill unngå å sette opp ISO verdiene)?

Jeg merker at ved funksjonen P så bruker kamerat lavest mulig f tall, altså så stor blender som mulig, men dette vill vell ikke gi så mye dybdeskarphet(er ikke sikker på om det er noe man ønsker ved tele?)

Hva gir best/klarest resultat?(da tenker jeg først og fremst under gode lysforhold)

Jeg vet at stativ er best uansett, men jeg vill helst unngå å bruke det,siden man aldri vet når et dyr popper opp :p

Lurer også på dette anngående ved landskaps bilder, vet at man skal bruke vidvinkel da, men åssen blender er best ved landskap. Regner med så liten blender som mulig for å skape dybde skarphet?

takker for alle svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du antar riktig mht landskap. Ellers velger du blender etter hvilken effekt du er på jakt etter, full skarphet eller isolering av motivet. Av og til har du ikke noe valg, men med stativ har du stort sett den luksusen.

Utenom til bevegelige motiv, noe som tele brukes mye til. De aller færreste bruker brennvidde > 300mm til annet enn fugler, dyr og kanskje sport (men det er fortsatt bevegelig).

Til fuglefotografering med tele (300mm og enkelte ganger 1.4 eller 2x konverter) bruker jeg størst mulig blender og ISO 800 eller ISO 1600 (kun under ekstremt dårlig lys og raske fugler) - annet enn når lukkertiden blir enda høyere enn jeg trenger (les: 1/8000sek), da blender jeg ned (før jeg stiller ISO ned). ISO 3200 i nødstilfeller, men jeg prøver å unngå det på best mulig måte, da forskjellen på ISO 1600 og 3200 er merkbar.

Lenke til kommentar

Objektiver er som regel skarpest når de er blendet ned et par hakk. F.eks vil et normalt kit-objektiv vanligvis være skarpest på f/8 - f/11.

Ellers så kan du styre dybdeskarpheten sånn du ønsker den ved å øke/minke blenderen og fokusavstanden. Du kan f.eks framprovosere minimal dybdeskarphet ved å gå nært motivet og bruke stor blender. Og vice versa for å øke dybdeskarpheten.

Personlig prøver jeg å styre etter disse kravene så fremt jeg klarer:

ISO 100-400

Blender: f/5,6-16

Håndholdt lukkertid ved X mm brennvidde: kortere enn 1/(2X)

Er lysforholdene dårlige så prøver jeg så fremt det går å holde meg innenfor kravene:

ISO 800

Blender: maks

Håndholdt lukkertid ved X mm brennvidde: kortere enn 2/X

Da bestreber jeg meg til å holde kameraet skikkelig rolig. Pusteteknikk, holdeteknikk osv. Eller bruke stativet om jeg har det med.

Klarer jeg ikke disse kravene så må jeg finne noe stødig å støtte kameraet til. ISO 1600 synes jeg er bortkastet tid på mitt kamera.

Lenke til kommentar
Personlig prøver jeg å styre etter disse kravene så fremt jeg klarer:

ISO 100-400

Blender: f/5,6-16

Håndholdt lukkertid ved X mm brennvidde: kortere enn 1/(2X)

Høres bra ut, men merk deg at diffraksjon kan fremkomme allerede fra f/13 og nedover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...