Gå til innhold

Jus i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I mange år når du er 15? Vel, jeg tør å vedde på at du ikke engang ender opp i USA. Når man vokser og blir eldre skifte man lett interesser og blir lysten på andre utdannelser.

Ta deg et utvekslings år i USA før du bestemmer deg for dette. Et slikt år kan få deg til å forandre mening, eller bli enda mer sikker på at det er dette du vil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Jeg tror ikke språket vil bli et stort hinder, da jeg allerede nå snakker relativt flytende.

 

Er også klar for å vinke farvel til Norge. :thumbup:

Skal mer til enn å snakke flytende. Siden juss er et såpass språklig rettet fag må man ha et svært presist og rikt muntlig og skriftlig språk. Det samme gjelder forsåvidt jusstudier i Norge, der det kan være en stor fordel å f.eks. være flink i skriftlig norsk, fordi formidling er så viktig. At man gjør seg forstått og snakker hverdagssamtaler er mao. ikke nok, og man får fort en ulempe i forhold til de som har snakket språket hele livet, uansett hvordan man snur og vender på det.

Lenke til kommentar

Som Smårips Eier skriver, det krever mer enn riktig aksent.

Etter å ha bodd i USA i 8 måneder har jeg ikke på langt nær like bra vokabular som hva den vanelige amerikaneren har, og jeg har snakket med norske studenter i S

USA som har bodd her lengere enn meg, uten å ha vokabularet en amerikaner på din samme alder har.

Lenke til kommentar
Heisann, jente på 15 år her.

 

Jeg har lenge vært bestemt på at etter ungdomsskolen og videregående ønsker jeg å studere jus. Men jeg ønsker å studere jus i USA, og etterpå bosette meg/jobbe der permanent. Ønsker å spesialisere meg innenfor corporate law.

 

1. Utdanning i USA er jo ganske så dyrt, men jeg vet at skolene deler ut ganske så mye i stipendier til studentene. Kan jeg ha noen sjanse på disse, selv om foreldrene mine er med å betale?

 

2. Vil det være vanskelig for meg å få et student visa? Og er det mulig å få statsborgerskap/permanent oppholdstillatelse etter college (pre-law, 4 år)?

 

3. Jeg ønsker å studere ved en av Ivy League skolene de tre årene jeg studerer jus, men også de fire årene på college. Hvordan vil Vgs. karakterene mine telle her? Og hvilke resultater bør jeg ha på SAT-testen? TOEFL-testen er jeg ikke noe særlig bekymret for.

 

4. Kan jeg ta SAT-testen flere ganger? F.eks. en gang når jeg går Vg2 for å forberede meg, og deretter en gang til året etter?

 

5. Jeg tenker det vil være lurt å "amerikanisere" navnet mitt, når bør jeg gjøre dette?

 

 

====

 

1) Som norsk statsborger har du ikke rett på de amerikanske stipendene, som belønnes for de studentene med gode karakterer i USA. Du kan vel å merke få stipend om du er god i en idrett, som f.eks. tennis, golf, fotball osv.

 

2) Du må bruke det utvekslingsåret du ønsket i USA flittig, få deg en kjæreste, og gift deg før du fullfører grad school! Det høres drastisk ut, men dette er den letteste måten å få oppholdstilatelse i landet. Du kan selvsagt søke igjennom "The Green Card Lottery" også. De opererer med kvoter, så de tar inn så så mange nordmenn hvert år. Norge har en god kvote der, så du stiller sterkere enn om du f.eks. er ifra Afghanistan eller Sudan. En annen måte å få bo og jobbe i USA er at du er ansatt i et internasjonalt firma i Norge, og utplassert i utlandet. Større firmaer leter alltid etter ansatte de kan sende til USA på oppdrag over flere år. Spesielt er dette innen internasjonale firmaer i petroleumsbransjen. På denne måten får du jobbe med norsk lønn (som er en god del høyere enn den amerikanske lønnen), og du får som regel frynsegoder som hus, bil etc.

 

3) Ivy League skolene er ekstremt dyre, og vanskelige å komme inn på. Som norsk student er det vanskeligere å komme inn, da flere universiteter har kvoter på hvor mange utenlandske studenter de tar inn. Mange av de utenlandske studentene taes også opp via skolens utvekslingsavtaler. Den "lette og billige" veien til Ivy League gjennom norske universiteter er som følger:

 

NTNU (har utveksling til blant annet; Standford, MIT, Harvard, Berkeley, Yale)

BI (Har til; Berkeley)

UIO (Har til; Berkeley)

 

Hvilken score du trenger på SAT varierer fra skole til skole. Anbefaler deg å sjekke opp hjemmesidene til hver enkelt utdanningsinstitusjon.

 

Kravene for å komme inn via utvekslingsprogrammet til norske skoler, og til amerikanske avhenger av antall søkere på fakulitetet du går på i Norge. Vet at NTNU og BI sender en del studenter med snitt helt ned på D. NTNU SVT fakulitet sitter på 50 plasser hvert semester til UCB (Berkeley), og BI sitter på 36 plasser. På NTNU sliter de med å fylle alle 50 plassene, men BI får fylt sine. Muligens fordi NTNU har flere Ivy L på listen sin... oi, ble litt off topic der...

 

4) Ja, du kan ta SAT på nytt. Antall ganger er jeg usikker på, men det er hvertfall mulig å forbedre den. Anbefaler at du søker på google.com etter "SAT+rules" for å få mer informasjon, eller les via ANSA sine hjemmesider.

 

5) Enig med de andre som skriver her at du ikke burde amerikanisere navnet ditt. Det er isåfall litt tidlig å tenke på det allerede. Du er kun 15 år. Det er isåfall noe du kan begynne å tenke på når du har graduated fra Ivy League med Master in Corporate Law og skal søke jobb ;) Synes å lese du het Therese. Det burde ikke være et hinder. Du kan for eksempel bytte ut -e med -a på slutten av navnet. Da blir du en "vaskeekte latin-american" ;) hehe..

Lenke til kommentar
Heisann, jente på 15 år her.

 

Jeg har lenge vært bestemt på at etter ungdomsskolen og videregående ønsker jeg å studere jus. Men jeg ønsker å studere jus i USA, og etterpå bosette meg/jobbe der permanent. Ønsker å spesialisere meg innenfor corporate law.

 

1. Utdanning i USA er jo ganske så dyrt, men jeg vet at skolene deler ut ganske så mye i stipendier til studentene. Kan jeg ha noen sjanse på disse, selv om foreldrene mine er med å betale?

 

2. Vil det være vanskelig for meg å få et student visa? Og er det mulig å få statsborgerskap/permanent oppholdstillatelse etter college (pre-law, 4 år)?

 

3. Jeg ønsker å studere ved en av Ivy League skolene de tre årene jeg studerer jus, men også de fire årene på college. Hvordan vil Vgs. karakterene mine telle her? Og hvilke resultater bør jeg ha på SAT-testen? TOEFL-testen er jeg ikke noe særlig bekymret for.

 

4. Kan jeg ta SAT-testen flere ganger? F.eks. en gang når jeg går Vg2 for å forberede meg, og deretter en gang til året etter?

 

5. Jeg tenker det vil være lurt å "amerikanisere" navnet mitt, når bør jeg gjøre dette?

 

 

====

 

1) Som norsk statsborger har du ikke rett på de amerikanske stipendene, som belønnes for de studentene med gode karakterer i USA. Du kan vel å merke få stipend om du er god i en idrett, som f.eks. tennis, golf, fotball osv.

 

 

Er du sikker på at dette er riktig? Jeg vet om nordmenn som har blitt tilbudt stipender..

 

 

Heisann, jente på 15 år her.

 

Jeg har lenge vært bestemt på at etter ungdomsskolen og videregående ønsker jeg å studere jus. Men jeg ønsker å studere jus i USA, og etterpå bosette meg/jobbe der permanent. Ønsker å spesialisere meg innenfor corporate law.

 

1. Utdanning i USA er jo ganske så dyrt, men jeg vet at skolene deler ut ganske så mye i stipendier til studentene. Kan jeg ha noen sjanse på disse, selv om foreldrene mine er med å betale?

 

2. Vil det være vanskelig for meg å få et student visa? Og er det mulig å få statsborgerskap/permanent oppholdstillatelse etter college (pre-law, 4 år)?

 

3. Jeg ønsker å studere ved en av Ivy League skolene de tre årene jeg studerer jus, men også de fire årene på college. Hvordan vil Vgs. karakterene mine telle her? Og hvilke resultater bør jeg ha på SAT-testen? TOEFL-testen er jeg ikke noe særlig bekymret for.

 

4. Kan jeg ta SAT-testen flere ganger? F.eks. en gang når jeg går Vg2 for å forberede meg, og deretter en gang til året etter?

 

5. Jeg tenker det vil være lurt å "amerikanisere" navnet mitt, når bør jeg gjøre dette?

 

 

====

 

1) Som norsk statsborger har du ikke rett på de amerikanske stipendene, som belønnes for de studentene med gode karakterer i USA. Du kan vel å merke få stipend om du er god i en idrett, som f.eks. tennis, golf, fotball osv.

 

 

Er du sikker på at dette er riktig? Jeg vet om nordmenn som har blitt tilbudt stipender..

Lenke til kommentar

Så vidt meg bekjent har de fleste skoler (hvertfall de større) en hel haug med forskjellige stipender. Noen er låst til amerikanere, noen til mørkhudede som er første i sin familie som går på college, noen til de som presterer i sport, noen til de som har prestert bra akademisk osv. Som nordmann får man jo dekket gjennom lånekassen uansett, og får man et slikt stipend må man melde det til Lånekassen, og man får dermed mindre lån fra dem.

 

Ellers er det ikke SÅ vanskelig å få jobb og oppholdstillatelse i USA. Man trenger absolutt ikke gifte seg med noen :D Jobber man for et større firma har de ofte et syste og egne advokater som tar seg av slikt. Ved mindre firma kan det være værre, og man må kanskje leie advokater selv. Uansett, essensen er at bedrifte må bevise at de trenger DEG og du ikke kan erstattes av en vanlig amerikaner. Mao, har du en bachelor i Corp. Law, og det finnes mange amerikanere som har det også, sliter man. Har du derimot utdanning i internasjonal juss, og kompetanse både fra Norge/Europa og USA, har man antakelig større sjanser.

Lenke til kommentar
Ved mindre firma kan det være værre, og man må kanskje leie advokater selv. Uansett, essensen er at bedrifte må bevise at de trenger DEG og du ikke kan erstattes av en vanlig amerikaner. Mao, har du en bachelor i Corp. Law, og det finnes mange amerikanere som har det også, sliter man. Har du derimot utdanning i internasjonal juss, og kompetanse både fra Norge/Europa og USA, har man antakelig større sjanser.

 

Men når jeg er ferdig utdannet har jeg jo vært i landet i 7 år, tenkte å søke om permanent opphold/statsborgerskap etter college eller 5. året.

Lenke til kommentar
Ved mindre firma kan det være værre, og man må kanskje leie advokater selv. Uansett, essensen er at bedrifte må bevise at de trenger DEG og du ikke kan erstattes av en vanlig amerikaner. Mao, har du en bachelor i Corp. Law, og det finnes mange amerikanere som har det også, sliter man. Har du derimot utdanning i internasjonal juss, og kompetanse både fra Norge/Europa og USA, har man antakelig større sjanser.

 

Men når jeg er ferdig utdannet har jeg jo vært i landet i 7 år, tenkte å søke om permanent opphold/statsborgerskap etter college eller 5. året.

 

Tror ikke det funker slik. Du har vært der i 5 år på studentvisum ja, men tror du må jobbe her i 5 år for å få statsborgerskap. Bare noe jeg tror, så det må du nok sjekke opp. Men så enkelt er det nok ikke å bli amerikaner ;)

Lenke til kommentar
Ved mindre firma kan det være værre, og man må kanskje leie advokater selv. Uansett, essensen er at bedrifte må bevise at de trenger DEG og du ikke kan erstattes av en vanlig amerikaner. Mao, har du en bachelor i Corp. Law, og det finnes mange amerikanere som har det også, sliter man. Har du derimot utdanning i internasjonal juss, og kompetanse både fra Norge/Europa og USA, har man antakelig større sjanser.

 

Men når jeg er ferdig utdannet har jeg jo vært i landet i 7 år, tenkte å søke om permanent opphold/statsborgerskap etter college eller 5. året.

 

===

 

Har du noen gang vært i USA? Jeg kjenner til den planen om å flytte til USA og bo og jobbe der. Det var en gang min drøm også. Men etter å ha vært der flere år nå, og sett mange steder av landet, samt lært litt om hvordan en amerikaners liv er, så tror jeg at jeg vil trives bedre i Norge når jeg blir eldre.

 

Du har 1-2 ukers ferie i året bare, hvertfall de første årene i jobb. Etterhvert får du litt mer, men ikke på langt nær så mye som i Norge.

 

Fødselspersmisjonen er ingenting i forhold til i Norge.

 

Lønningene er generelt lavere.

 

Du må ha health insurance (rundt 100 000 kroner el. mere i året for en familie på 4).

 

Må bare presisere at USA er ikke som på film! Hvis drømmen din om corp.law er hentet fra filmen "The Firm" (m/ Tom Cruise, 1990), så er jeg redd du vil bli sinnsykt skuffet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...