Gå til innhold

Jus i USA

Anbefalte innlegg

Heisann, jente på 15 år her.

Jeg har lenge vært bestemt på at etter ungdomsskolen og videregående ønsker jeg å studere jus. Men jeg ønsker å studere jus i USA, og etterpå bosette meg/jobbe der permanent. Ønsker å spesialisere meg innenfor corporate law.

1. Utdanning i USA er jo ganske så dyrt, men jeg vet at skolene deler ut ganske så mye i stipendier til studentene. Kan jeg ha noen sjanse på disse, selv om foreldrene mine er med å betale?

2. Vil det være vanskelig for meg å få et student visa? Og er det mulig å få statsborgerskap/permanent oppholdstillatelse etter college (pre-law, 4 år)?

3. Jeg ønsker å studere ved en av Ivy League skolene de tre årene jeg studerer jus, men også de fire årene på college. Hvordan vil Vgs. karakterene mine telle her? Og hvilke resultater bør jeg ha på SAT-testen? TOEFL-testen er jeg ikke noe særlig bekymret for.

4. Kan jeg ta SAT-testen flere ganger? F.eks. en gang når jeg går Vg2 for å forberede meg, og deretter en gang til året etter?

5. Jeg tenker det vil være lurt å "amerikanisere" navnet mitt, når bør jeg gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Man får massevis av lån fra lånekassen til å betale skolepenger til skoler i utlandet. Sjekk hjemmesiden til lånekassen for dette.

2. Tror man må innom den amerikanske ambassaden i Oslo en tur før man får studere der, men dette er nok mest en formalitet.

3. Vil tippe at vgs-karakterene teller ganske mye. TOEFL er walk in the park :p Husk at du ikke får noe fra lånekassen for det første året på college...

4. Hvis SAT er som TOEFL, kan du ta den flere ganger, men vil tippe at det koster litt.

5. Tror ikke dette er så vanlig, jeg ville ihvertfall ikke gjort det :)

Lenke til kommentar
Tusen takk for flott svar så langt!

Ang. nr. 5; dere sier det er gjerne ikke så vanlig for nordmenn; men med tanke på at jeg vil jobbe der i ettertid, vil det ikke være lettere å få meg jobb med et navn som ikke er utenlandsk?

Nå er det vel ingenting som heter et amerikansk navn. Det er et sammensurium av navn fra hele verden, og det er vel ingen land som har mindre problemer med rare navn enn USA. Tenk bare på den store andelen som har sine røtter i øst-europa. Zxcwqxcsky'er og alt mulig. Det er normalt å ha et rart navn, og det er like vanlig å være stolt av sin bakgrunn. Halve Minnesota har dessuten norske navn, og i den grad noen grupper tillegges å være "penere" enn andre stiller du sterkt med et norsk navn. Nordmenn er blant de innvandrergruppene som har klart seg aller best i USA, og norsk-amerikanere har et godt rykte.

Det var den delen av det, på den annen side har du værsågod å være stolt av din norske bakgrunn. Som nordmann har du vunnet livets lotteri. Med fare for å være for nasjonalistisk, men vi er verdens beste land. Å ville skjule sin norske bakgrunn er like logisk som å lime Lada-logen over en Porsche.

Lenke til kommentar

Jeg ble rådet til å skrive "o" i stedet for "ø" på mitt resumé her på skolen. Og det i Boston, en av de mest internasjonale byene i USA. Tror ikke det er tungen på vektskålen, men ukjente bokstaver er vel omtrent like frastøtende for dem som utenlandske navn er for oss i Norge :)

Lenke til kommentar

Min erfaring med norske navn er at det er en fin "icebreaker" når du møter nye folk. Enkelte lærere jeg har hatt har ikke klart å uttale "Svenn" så det har blitt mye rart :) Etternavnet skal jeg ikke begynne på engang. Men har bestandig møtt smil når jeg sier jeg er norsk, så det å ha et norsk navn er ingenting å tenke på å endre.

Men du sier corporate law, du vet hva du går til nå? Hva vet du om det?

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke snakke for deg, men før jeg flyttet til USA som utvekslingsstudent hadde jeg lyst til å bo her permanent også- ting har endret seg for å si det slik, hvorfor ikke ta et utvekslingsår i VG2? Da får du mye bedre persepektiv på hvordan det er å være "amerikaner"

SAT er forresten, i følge mine amerikanske venner veldig enkelt, men vet ikke om det er forskjell fra den de tar her, fra den du evt. må ta.

Det er også avhengig av hvilke stat du kan tenke deg, skal du til Texas for. eksempel må du du ta TAKS, en spessiel test som inneholder det staten mener du burde kunne etter 4 år i high school- den er forøverig kjempelett, samt multiple choice! ; )

Ang. Stipend burde dette være rimelig enkelt å skaffe, er nok mange på forumet ( Novikana f.eks ) som kan svare på dette bedre, men trur nok det er noe du kan regne med: )

Når det gjelder navn kan jeg ikke tenke meg at det har noe å si, i allefall ikke hvis det høres vest-europeisk ut: )

Good luck; )

Endret av Iver.th
Lenke til kommentar
Men du sier corporate law, du vet hva du går til nå? Hva vet du om det?

Jeg har på en måte visst at det jus i USA jeg ville begi meg ut på i mange år, så jeg begynte å lese en god del om de forskjellige feltene innen for amerikans jus. Helt i begynnelsen så jeg klart hvilke felt jeg ikke kunne tenke meg å jobbe med, og så så jeg nærmere på de andre.

Etter å ha lest mye om feltene og hva de innebærer, fant jeg ut at corporate law et felt som passer meg som person, da med tanke på hvordan jeg liker å jobbe, og samtidig finner jeg enmet interessant. Jeg vet at gjennomsnittlig arbeidsuke ligger på 50 timer/uken, og at advokatene gjerne "spiller på lag" for å oppnå det som oppnås ønskes.

Ang. dette med utenlandske navn; jeg ønsker selvfølgelig å kunne beholde mitt norske navn, men er litt redd for at det kan skape problemer i fremtiden, at arbeidsgiver gjerne ikke er så veldig begeistret for å ansette noen med et navn han/hun ikke kan uttale.

Og jeg har en del amerikanske venner som jeg møtte da jeg var på ferie der borte, og i det jeg presenterte meg som Therese ble jeg på en møte møtt med "Chareese?", "No, The-re-se", "Oh, Tracey", "No, it's pronounced The-re-se, Therese"... "Oh, I see... We'll just call you Terry." :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

I mange år? Er du ikke 15? Da skal du ha for sterkt karrierefokus i barndommen :wee: Men men, det er jo bare stå på og få bra karakterer, men jeg anbefaler deg å holde alle muligheter åpne fremover, man får ofte endrede interesser/fokus fremover.

Lenke til kommentar

Angående med navn: Det kan være grei å vite hva amerikanere ender opp med å kalle deg, så du kan presentere deg som det "My name is Susanne,but you can call me Susan" f.eks. Engelsktalende folk ender gjerne opp med å bruke initialene i fornavnet mitt uansett, så da nevner jeg det så fort jeg ser de sliter med åkrølle tunga riktig.'

Angående det med corporate law, burde du tenke nøye gjennom om det er noe du vil holde på med lenge, og om USA er stedet du vil bo resten av livet. I tillegg bør da ha gode karakterer, da du er nødt til å ha fått jobb allerede for å få oppholds- og arbeidstillatelse etter studiene. De beste får jobb før de er ferdige med studiet.

Lenke til kommentar

Det er temmelig spesielt å ta jusutdannelse i utlandet. Som du sikkert vet, er jus vesensforskjellig fra f.eks. økonomi, medisin og realfag, idet kompetansen du oppnår sjelden er verd stort utenfor landets grenser. Skal du studere jus i USA, må du derfor belage deg på å bli og forbli amerikaner og vinke farvel til ditt norske statsborgerskap og alle de rettighetene som følger med det. Nå skriver du at det er dette du har i tankene, men jeg vil råde deg til å tenke *svært* nøye igjennom dette. Jeg bifaller anbefalingen om å ta et års utveksling først.

Dessuten: Ikke for å skremme, men husk at jus krever meget gode språklige ferdigheter. Som utlending stiller du derfor med et handicap i forhold til dine medstudenter (med mindre du har engelskspråklige foreldre e.l.).

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...