Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor høy rente bør man kalkulere med?

simenss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

Du bør se på grafen nedenfor lagd av Norges Bank.

Den viser et noe redusert rentenivå fremover. Men så var det dette med usikkerhet da. Med 90% sannsynlighet anslår Norges Bank styringsrenten til å bli mellom ca 1,8% og 8% i 2012. Det blir et ganske stort sprik syns nå jeg.

post-34003-1206397388_thumb.jpg

Husk at de billigste boliglånene ligger ca 1%-poeng over styringsrenten

Lenke til kommentar

Det er sabla vanskelig å vite noe om renten i tiden som kommer, særlig etterat man ser hva endel banker driver med av tvilsomme disposisjoner.

Jeg tror ikke vi skal særlig høyere enn nå, snarere nedover. Men det er alltid bra for nattesøvnen å ta høyde for at rentene kan stige med et par prosent.

Lenke til kommentar

Jeg ble rådet av en bekjent å kalkulere med at renten kunne nå 12%. Jeg kunne ikke betjent et lån dersom renten kom opp på dette nivået. Men i følge grafen til KS bør man vel med ganske god sikkerhet kunne si at sannsynligheten for at det skal skje er svært liten?

Lenke til kommentar

Jeg er så gammel at jeg husker da jeg fikk 12,5% rente på sparekonto i Oslobanken på åttitallet, men jeg tror man har litt bedre styring på økonomien enn at vi kommer opp i slike tilstander igjen. Man vet jo aldri, men jeg tror ikke du skal behøve å forvente 12% lånerente de nærmeste årene. Da snakker vi gjeldskrise for veldig mange...

Lenke til kommentar
Hvor høy rente bør man kalkulere med når man skal vurdere lån til kjøp av hus/leilighet? Det vil alltid finnes usikkerheter, men hvor høyt er det sannsynlig at renten kommer til å stige de kommende årene?

Figuren fra pengepolitisk rapport som KS viser er glimrende. Du kan som regel forholde deg til det som ligger øverst på 80%-båndet og legge til bankenes påslag på ~1 prosentpoeng for å få et realistisk anslag på worst case.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...