Gå til innhold

batterikapasitet - hvordan beholde det?

Sala-

Anbefalte innlegg

Er ganske fornøyd med batterikapasiteten på min nye laptop - på over tre timer :) Er sikekrt ikke så mye i forhold til mange andre maskiner. Men på min gamle packard bell hadde jeg en times batterikapasitet det første halvåret, gradvis minkende til ingenting - så jeg er ikke akkurat vant med batterikapasitet. :!:

Så jeg lurer på hvordan jeg skal behandle batteriet best mulig for å at det skal vare lengst mulig. Har det noe å si hvordan jeg bruker det?

Eller kan jeg kjøre batteri og strømstyring om hverandre i hytt og pine uten at spiller noen rolle?

Eller bør jeg feks. kjøre den på batteri til batteriet er tomt før jeg lader den opp, og la maskina stå ubrukt mens den lades opp? Noen som kan svare meg? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som guiden Kontorstol linket til så vil de nyere typen Li-ion batteri (som ble rimelig standard for noen få år tilbake) ikke plages av såkallt batteri-minne. Altås trenger du ikke å følge noen spesiell prosedyre når du lader. Du kan lade litt og ofte, eller skjeldent og mye. Det har ingen spesiell påvirkning på batterilevetiden.

Selv Li-ion batterier blir noe dårligere over tid, dog langt i fra så mye værre som de eldre typen batteriene. I uansett tilfele så påvirkes det altså ikke av bruksmønsteret så du kan bruke det fritt uten å tenke mer over det.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke kulde påvirker levetiden på batteriet, men det påvirker absolutt hvor mye du kan få ut av ladningen som ligger på det,hvilken guiden over også nevner. Det er derfor du ofte kan få litt mer ut av et oppbrukt batteri om du leger det på varmeovnen i et par minutter før bruk :) (da snakker jeg om AA batterier altså ;) )

-Stigma

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode svar :) Vet ikke om jeg har et li-ion batteri - men det kan jeg sikkert finne ut et sted, står sikkert i den lille håndboken som fulgte med. Maskinen er en Acer aspire 5920g.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...