medlem-90636 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 korthåravarianten er ikke like pen å se på som den langhårede heller da Lenke til kommentar
mushi Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) korthåravarianten er ikke like pen å se på som den langhårede heller da Jeg synes den er utrolig mye penere EDIT: den korthåra altså. Endret 29. mars 2008 av mushi Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 korthåravarianten er ikke like pen å se på som den langhårede heller da Jeg synes den er utrolig mye penere Jeg syns langhåret og golden er de peneste hittil Langhåret frister mest fordi jeg liker den aller best, men golden er som sagt nær favoritt Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Bare husk at begge er hybelkanin-hunder Jeg for min del er glad for å slippe å støvsuge mange ganger i uka. Andre som har langhårede hunder bryr seg ikke om dette. Lenke til kommentar
Addan Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Nå har ikke jeg lest hele tråden, men jeg synes du burde kutte ut idè-en om bur. Hvis hunde først skal være hjemme alene i 8 timer er det kanskje litt udigg å være stengt inne i et lite bur. Hunden min er hjemme alene i kanskje 4-5 timer om degen og da får han gå fritt rundt. Litt lite poeng å ha en hund hvis den bare skal ligge til utstilling i et bur halve dagen. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Dette er ikke en bur-diskusjon. Mange hunder har best av å ligge i bur, og mange har bedre av å ikke gjøre det. Valper har best av å ligge i bur fordi de kan skade seg selv ved å tygge på ledninger og få strøm for eksempel. Dessuten kan en valp ødelegge møbler, lister og dører ved å gnage på de. Er buret stort nok og hunden vant til det er det ikke noe problem å ha en valp i bur. Lenke til kommentar
aara Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hei! Ser at du ønsker deg hund og virkelig tenker over problemstillingen rundt hundehold og det er bra for det er mange som faktisk ikke gjør dette. Noe som vises på antallet hunder som omplasseres hvert år. Husk at en valp trenger mat 4-6 ganger om dagen den første tiden, og den trenger ut så ofte som mulig for at uhell ikke skal komme på gulvet. Den trenger mye læring i form av å bli husren, bli sosialisert, trenes på å omgå andre hunder, læres kommandoer, bli trygg ja lista er lang. At en valp skal være hjemme alene i 8-10 timer hver dag er ikke noe jeg ville satset på, for de vil ikke få den treningen og sosialiseringen som den trenger for å ble en velfungerende hund. Ha den i bur er på grensen til dyremishandling og faktisk ikke lov iflg. den nye dyrevernloven, det er en grunn til at det heter transportbur det er ikke ment til oppbevaring av hunden over tid. I tillegg må du ikke glemme oppfølging av veterinær for vaksiner markkur osv. så noe ekstra kostnader må nok påberegnes i det første leveåret til hunden. Når det gjelder rase så er hunden tross alt et individ det vil si at det kan stå mye bla, bla om at den og den rasen er slik og sånn men det er bare et pekepinn da det kommer til stykket. Det er riktig at enkelte raser har større vokter tendenser enn andre og at andre raser trenger mere sosial trening og utfordring enn andre for å fungere, men det jeg mener at det er store varianter innenfor rasen. Alle hunder trenger riktig trening og opplæring for å fungere, samme vilkår gjelder for små og store hunder, men det er på de store man virkelig merker konsekvensen av manglende opplæring, og de vil bli såkalte problemhunder (eh. kanskje problemeiere er riktige å si i mange tilfeller). Er du virkelig ivrig på en bestemt rase ta kontakt med oppdrettere/hundeeiere av denne rasen og spør hvordan hundene deres fungerer i forskjellige situasjoner spør også om hvordan de har fått ting til å fungere og om rasens sterke og ikke fult så steke sider. Ta en vurdering utfra det du får høre, en seriøs oppdretter vil bare være glad for å hjelpe for de er ikke interessert i å selge valp til et hjem de ikke tror vil fungere. Om du bor hjemme så må nok det å anskaffe valp i huset være noe hele familien er enige om og alle må nok regne med å ta i et tak i denne anledningen, hvordan tror du hunden vil ha det om den ikke blir luftet da den første kommer hjem etter at den har vært hjemme og holdt seg i flere timer? Er ikke alle i familien enige om hundehold bør det legges på hylla til du flytter for deg selv, for hunden er flokkdyr og vil uansett og du står på papiret som eneeier se på hele familien som en del av flokken sin. En voksen omplasseringshund blir enklere på mange måter, det finnes flere kategorier av disse og ikke alle er problemhunder, men på omplasseres på grunn av eiers situasjon. Så skulle du vurdere dette så vær ikke genert i å få vite mest mulig om hundens bakgrunn først. Har selv hatt to omplasseringshunder i løpet av de siste 25 årene, ei Schäfertispe og ei dobbermantispe som var min første omplasseringshund og den beste hunden jeg noen sinne har hatt og aldri finner maken til. Det kan være at denne muligheten tross alt er det beste da det kommer til stykket. Dette ble mye og til dels rotete håper du får noe ut av dette, uansett hva det blir til så lykke til! aara Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Bare husk at begge er hybelkanin-hunder Jeg for min del er glad for å slippe å støvsuge mange ganger i uka. Andre som har langhårede hunder bryr seg ikke om dette. Hunden skal for det meste være på rommet mitt, så blir mitt problem sånn sett Nå har ikke jeg lest hele tråden, men jeg synes du burde kutte ut idè-en om bur. Hvis hunde først skal være hjemme alene i 8 timer er det kanskje litt udigg å være stengt inne i et lite bur. Hunden min er hjemme alene i kanskje 4-5 timer om degen og da får han gå fritt rundt. Litt lite poeng å ha en hund hvis den bare skal ligge til utstilling i et bur halve dagen. Nå har jeg vel aldri sagt at stakkaren skulle være i buret i 8 timer? Men å ha et bur/hus inne som den kan ligge i, og et eget område hvor den har noen leker og seng burde vel gi den noe å gjøre? Problem nummer 2 er nemlig at vi har alarm, dermed er eneste sted hunden kan være inne på mitt rom, eller ute. Utenfor så er det nokså begrenset, så rommet mitt er nok best. Dette er ikke en bur-diskusjon. Mange hunder har best av å ligge i bur, og mange har bedre av å ikke gjøre det. Valper har best av å ligge i bur fordi de kan skade seg selv ved å tygge på ledninger og få strøm for eksempel. Dessuten kan en valp ødelegge møbler, lister og dører ved å gnage på de. Er buret stort nok og hunden vant til det er det ikke noe problem å ha en valp i bur. Som sagt er planen mer at den skal være inne på rommet, ikke være innelåst. Det er tross alt ikke et marsvin Men sjansen er nok størst for at vi skal ha en som er rundt 12 måneder og oppover, så vi slipper akkurat den delen med mat så ofte osv. Det er kanskje ikke det greieste så tidlig, og som første hund. *snipp* Det blir nok som du beskriver en omplasseringshund eller litt eldre hund. Jeg ser poenget ditt med ventetiden osv, men hunden får mye lek, og på det tidspunktet vi skal kjøpe så bytter jeg jobb. Jeg satser derfor på noe mye nærmere, og med fleksitid som gjør at jeg kan være hjemme enda tidligere. Slik det er nå er jeg på jobb 50 minutter før jeg skal, og kunne i teorien være hjemme klokken 16 om jeg hørte på sjefen. Nå er det heldigvis slik at hund ikke skal kjøpes før tidligst mai neste år, og i den første perioden bruker jeg nok opp ferien min det året, og en del hjemmekontor slik at jeg kan være mye med hunden og trene på at den er vant med dette. Foreldrene er klar over det med hund og det at de tar en 10 minutters tur med henne før (skal ha tispe) før jeg er hjemme tror jeg ikke skal bli et problem så lenge hun er snill og lydig. Når jeg så kommer så er hun med meg hele tiden, jeg skal til og med ha henne på jobb (har jobb som gjør at jeg reiser en del rundt i Oslo og Akershus) og tar gjerne med henne da Så dere trenger neppe å bekymre dere for at hunden skal bli ensom og lei, jeg skal tross alt bruke stort sett all tid jeg har på den, men må første planlegge, lufte ideer osv før jeg gjør noe. Dette er jo nesten som en unge, og unger lar en ikke være alene, de må passes på og føle seg ønsket/verdsatt. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Bur/ikkebur diskusjoner er håpløse. Dyremishandling faktisk. Og da ser vi helt bort ifra at det finnes hunder som er redde og usikre når de har ett alt for stort område å vokte over når de er alene hjemme ? Jeg er ikke akkurat redd for å få mat-tilsynet på døren fordi min 11 uker gamle valp sover i bur om natten, og er i bur tilbkoblet lekegrind om dagen mens jeg er på jobb for å si det slik. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Bur/ikkebur diskusjoner er håpløse. Dyremishandling faktisk. Og da ser vi helt bort ifra at det finnes hunder som er redde og usikre når de har ett alt for stort område å vokte over når de er alene hjemme ? Jeg er ikke akkurat redd for å få mat-tilsynet på døren fordi min 11 uker gamle valp sover i bur om natten, og er i bur tilbkoblet lekegrind om dagen mens jeg er på jobb for å si det slik. Tok en prat med faren min nå, de ser ikke de detaljene som lufting en liten tur når de kommer hjem før meg som noe problem. De er mer bekymret for plass og at den skal holde ut. Greier jeg da å finne ut av de tingene og eventuelle andre, så skal en i hvert fall ikke bekymre seg. Stort sett blir dagene slik: Jeg reiser 07:00, de seneste 08:00, jeg hjemme 17:00, de hjemme 15:30-16:30 stort sett. Hunden skal få et av de gamle kosedyrene mine også som den kan leke med Lenke til kommentar
Addan Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Joa. Høres bra ut det ! Men, husk at mange (meg selv inkludert) lover masse rart om at de skal gå tur med hunden hver dag leke og stelle med den osv.osv. Greia er å holde disse "løftene" spessielt hvis denne nye hunden er en investering du står for på egenhånd og ikke noe familien er sammen om. P.S. Hvilken rase har du tenkt til å kjøpe og har du tenkt på navn ? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Joa. Høres bra ut det ! Men, husk at mange (meg selv inkludert) lover masse rart om at de skal gå tur med hunden hver dag leke og stelle med den osv.osv. Greia er å holde disse "løftene" spessielt hvis denne nye hunden er en investering du står for på egenhånd og ikke noe familien er sammen om. P.S. Hvilken rase har du tenkt til å kjøpe og har du tenkt på navn ? Veeeel; - Nå har denne hunden en nokså stor betydning for meg av flere årsaker, noen for personlige til å si her. - Foreldrene er nok med på det, men jeg betaler maten osv - Det er ikke noe hasteting, så om jeg enda ønsker det om 1 år, så får jeg lov å kjøpe ser det ut til - Jeg er A menneske, og hunden blir en stor del av livet mitt, dessuten, jeg har ikke så mye annet som kan ta opp tid heller. Jeg er ikke noe festmenneske, de jeg henger med liker hunder og de stedene jeg er så kan en hund bli med - Jeg selger faktisk mye av utstyret mitt osv nå for å spare penger til hunden, så jeg offrer tross alt datahobbyen for å få hund. - Det er noe jeg har ønsket meg lenge, men det er først nå jeg begynner å bli en del hjemme, og da kan jeg ta mer vare på hunden. Altså er det som regel bare til jul at den blir på en kennel, ellers er den med meg eller foreldrene. Faren min har noe erfaring og gudmoren min kan en del om hunder så jeg håper jeg får hjelp der. Det med lufting blir neppe et problem, lek blir heller ikke det, jeg bare håper jeg får en som er mindre sta enn meg Jeg er friluftsmenneske og veldig glad i å gå ute, ta bilder osv, så hunden får leke så mye den vil bare den vil bli med. Men som sagt, alt skal planlegges og sjekkes før jeg eventuelt gjør noe. De første to måneden så tar jeg sikte på å bruke en del av ferien og hjemmekontor/fleksitiden min for å passe på den og trene den. Dessuten skal jeg nok bytte jobb neste år på denne tiden, så da sikter jeg på å ta det rundt juni/juli, slik at jeg har fått en smak på hva jobben krever av meg også, slik at jeg ikke kjøper hund før jeg har byttet jobb og så får problemer. Tja, en vennine/hun jeg har flørtet med en god del kom med forslaget på Karoline, men siden jeg nå sikter mer mot Collie langhåret (takk så mye Eplefe ) så vurderes også kaisa, laika, leo, tina, eller bianca. Noen gode der ? Er faktisk en av de få tingene (beklager uttrykket) som jeg virkelig prøver å få nå. Det er også en motivasjon for alt det andre jeg går igjennom at dersom alt går bra, og jeg ordner dette ordentlig, så har jeg noe å se frem til jeg forventer vel at jeg kommer til å bli oppgitt eller lei noen ganger, men jeg tror i det hele at en hund faktisk er ganske godt for meg, både fysisk og pyskisk Noen å være med, og ta ansvar for. Lenke til kommentar
Addan Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Go for it! Det ser ut til at du har full kontroll og har planlagt dette så bra at det nesten må bli vellykket! Og du blir ikke skuffet, det er en grunn til at hunden blir kalt for menneskets beste venn Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Go for it! Det ser ut til at du har full kontroll og har planlagt dette så bra at det nesten må bli vellykket! Og du blir ikke skuffet, det er en grunn til at hunden blir kalt for menneskets beste venn det har jeg også funnet ut, men siden foreldrene prøver så godt de kan å si at de har hørt så mye galt osv, så gjør jeg dette skikkelig med en gang. Planen er vel denne: Finne alle rasene Plukke ut de som går videre Selektere noen få Finne den ene som passer best Lese om hundehold generelt og den rasen Se på norske kennel/klubbsider for den rasen Besøke kennel eller bekjente som har den hunden. Takket være Eplefe så får jeg kanskje hilse på Atlas, og siden oppdretteren for rasen også er på OS så skal jeg dit for å hilse på og se hva jeg føler. Siden dette har et annet aspekt, så hjelper fastlegen med å overbevise foreldrene. Faren min vet bakgrunnen, moren min mangler, men fastlegen kjenner henne godt, så vi tar ikke det så tungt. Så er det, det å planlegge rommet, se på løsninger, finne ut hvor hunden burde være om sommeren osv Finne ut hvor hunden skal være når vi reiser bort om julen. Jeg stryker frivillig to somre for den skjønne skapningen Alt dette skal gjøres i løpet av dette året Så er det budsjettering av kostnader, vetrinær osv. Skal ha forsikring på hunden (selvfølgelig!). Dum som jeg er tar jeg det som en selvfølge på hunden, men ikke på meg selv. Så er det å gjennomføre de praktiske ting, se på hunder osv. Går det slik som jeg tenker med jobb, så bytter jeg rundt mai neste år, og da kan jeg kjøpe hunden i juli, og ta en del ferie da, samt hjemmekontor. Foreldrene hjelper nok til med litt lufting av og til, men jeg tar det IKKE for gitt at de tar seg av det hele tiden. Jeg tror dog at når jeg får møter eller noe som drøyer lenge så kan de hjelpe. Leilighet kjøpes nok noen måneder etterpå. Ettersom foreldrene er noe skeptisk, og jeg vet at hunden binder seg til dem og, så skal de være ombord før jeg kjøper. Faren min liker det ikke helt, men ser behovet for min del og gleden tanken skaper så jeg har streng beskjed om å holde meg i skinnet i år, men lese godt osv Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Du tenker for mye. Slutte i jobben i mai og ta ferie i Juli? Er det en selvfølge at ny arbeidsgiver gir deg ferie med en gang så er du jommen heldig. Når du først får hund i hus kommer du til å bli overrasket over hvor mange ting du glatt dropper til fordel for hunden. Om jeg så fikk en gratis sydentur og 2 ukers fri fra jobben MED lønn hadde jeg takket nei (i alle fall til sydenturen) . Jeg vil mye heller tilbringe tid med valpen min. Ikke interesserer jeg meg for å reise bort senere heller, og INGENTING planlegges uten å inkludere hundene. Enten det er å besøke svigers, dra på hytta eller andre ting. Jeg snakket med mora mi om dette med å få barn her en dag, og hvor utrolig mye man må legge på hylla for egen del, til fordel for barnet. Mora mi sammenlignet dette med det jeg gjør for hundene mine. Jeg "går glipp av" MASSE til fordel for hundene mine, men jeg gjør det uten å savne disse tingene jeg går glipp av, og jeg ville aldri vært uten hundene. Slik er det vistnok når man har fått barn også Men seriøst? planlegge rommet osv osv ? Bygger du en seng til dyret kommer den til å være oppspist før bikkja fyller året. Lar du være å ha bikkja i bur mens du drar på jobb i 5 timer kommer den til å spise opp listene dine , dørkarmen og foten på senga di. Og hvis foreldrene dine er hjemme mens du er på jobb og bikkja er lukket inne på rommet ditt kommer den mest sannsynlig til å ule og skrape på døra til foreldrene dine blir gærne. Ikke for å være negativ, men du kan ta ting mer som de kommer. Jeg er totalt enig i at veldig mange (inkludert meg selv) har svært godt av å ha hund . Jeg klarer meg ikke uten og blir deprimert bare av tanken på å miste hundene mine og muligheten til å skaffe nye . Tanken på å skaffe seg hund er nok blandet. Man kan glede seg ihjel og bekymre seg ihjel (eller en blanding av de to) Uansett går det som det går. Noen blir positivt overrasket, andre negativt (avhengi av forventningene man har bygget seg opp) Uansett ønsker jeg deg lykke til, for selv om det kanskje blir annerledes enn du og foreldrene dine har planlagt, kommer du uansett til å få det fint med hunden din. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 *snipp* So I have been told Men det med hjemme mens vi er på jobb er det viktigste, og ut i fra det du skriver så virker det som en umulighet? Hva er riktig? Lenke til kommentar
anette875 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Så fint at du virkelig tenker gjennom dette før du skaffer deg hund. Skulle vært flere som deg Men noen ting kan man jo ta som det kommer. Man kan jo ikke forutse alt, og trenger vel ikke å bekymre seg for problemer som kanskje aldri oppstår en gang Jeg er førstegangshundeeier, bor hjemme. Var 18 da jeg fikk hunden. Hunden er en blandingstispe. Riesenschnauzer, schæfer, border collie og grand danois. Hun var nesten 4 mnd da jeg overtok henne. Foreldrene mine og jeg deler utgiftene, siden jeg er arbeidsledig, men jeg kommer nok til å betale mesteparten når jeg får meg jobb. Hun er kanskje ikke en blanding som folk ser på som en ideel blanding til førstegangseiere, men vi har egentlig ikke hatt noen problem med henne. Eneste er vel at hun vokter og kan være litt reservert ovenfor fremmede som kommer på besøk. Vi bor i blokk og hun har perioder (før løpetid) hvor hun bjeffer på naboer osv. Men med litt trening så har det gått bedre Mulig at jeg bare har vært veldig heldig som fikk en hund som er såpass grei å ha med å gjøre. Men alle hunder er jo tilpassningsdyktige. Uansett hvordan hverdagen din er, så vil hunden tilpasse seg den. Man må bare passe på at den får nok mosjon/stimulasjon. Har hørt at hvis man går laaange turer osv med en hund/valp til å begynne med, så vil den vel også kreve like mye mosjon senere i livet. Har du bestemt deg for en rase? Valp eller omplasserings hund? Fordelen med valp er jo at da får man muligheten til å "forme" den som man vil fra starten av, selv om det er litt mer arbeid når den er liten. Men ikke glem at valpeperioden går over utrolig fort. Min hund er over 2,5 år og jeg synes ikke det var lenge siden hun var valp Fordelen med en voksen omplasseringshund er jo at de ofte er oppdratt og har lært hva som er rett og galt osv. Da vet man gjerne litt mer om hvordan hunden er til vanlig og hvordan den oppfører seg osv, enn om det hadde vært en 8 mnd gammel valp. Det er en del omplasseringshunder som ikke har hatt det helt bra, og som det er en del problemer med. Det er vel ikke å anbefale til en førstegangseier Så hvis du vil ha en omplasseringshund ville jeg sjekket med noen seriøse folk som driver med omplassering. F. eks. her i Trondheim fins Charlotte's omplassering. Hun er veldig seriøs og kan mye. Hun er også behjelpelig med å finne en hund som passer til deg ut i fra dine ønsker/behov. Ble litt mye rot det her men Lykke til med valg av hund Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Jeg har ikke fått oppklart om en eller begge av foreldrene dine er hjemme hele eller store deler av dagen mens du er på jobb. Dersom mora eller faren din befinner seg i huset vil det være ganske slemt gjort å la hunden ligge alene på rommet ditt. Den vil føle seg utestengt fra flokken. Tro det eller ei, men om bikkja di kommer til å elske deg som er eieren hennes, kommer hun om mulig til å elske mora og faren din enda mer, dersom de ikke vier henne like mye oppmerksomhet som deg. Broren min brydde seg lite om Geisha da jeg bodde hjemme. Men fy søren. Når han en sjelden gang viet henne oppmerksomhet var det verdens lykkeligste liten hund. ÆRESFRYKT diluxe. Ørene bakover , halen gikk som en pisk og hele kroppspråket hennes var som det aldri kunne blitt når jeg vier henne oppmerksomhet. Min oppmerksomhet er dagligdags. Men broren min sin er helt unik . Slik kan det bli hos dere også, og da vil hunden din elske foreldrene dine svært høyt, og finne det smertefullt å høre de romstere og snakke i huset mens han ligger alene på rommet ditt. Du må undskylde mine sterke meninger. Det er lørdag, hundene mine ligger og sover og jeg kjeder meg enormt. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Jeg har ikke fått oppklart om en eller begge av foreldrene dine er hjemme hele eller store deler av dagen mens du er på jobb. Dersom mora eller faren din befinner seg i huset vil det være ganske slemt gjort å la hunden ligge alene på rommet ditt. Den vil føle seg utestengt fra flokken. Tro det eller ei, men om bikkja di kommer til å elske deg som er eieren hennes, kommer hun om mulig til å elske mora og faren din enda mer, dersom de ikke vier henne like mye oppmerksomhet som deg. Broren min brydde seg lite om Geisha da jeg bodde hjemme. Men fy søren. Når han en sjelden gang viet henne oppmerksomhet var det verdens lykkeligste liten hund. ÆRESFRYKT diluxe. Ørene bakover , halen gikk som en pisk og hele kroppspråket hennes var som det aldri kunne blitt når jeg vier henne oppmerksomhet. Min oppmerksomhet er dagligdags. Men broren min sin er helt unik . Slik kan det bli hos dere også, og da vil hunden din elske foreldrene dine svært høyt, og finne det smertefullt å høre de romstere og snakke i huset mens han ligger alene på rommet ditt. Du må undskylde mine sterke meninger. Det er lørdag, hundene mine ligger og sover og jeg kjeder meg enormt. Kanskje jeg bare skal flytte ut først og SÅ få hund? Nei, foreldrene er like mye borte som meg, men vi kommer litt forskjellig hjem. Den får nok mest oppmerksomhet av meg, men jeg vil tro at foreldrene viser oppmerksomhet også, men det blir meg den er mest med. Så den blir alene i perioden 08:00-16:00, men vil alltid ha noen som titter innom før og etter det Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Det er artig å se hvordan mange hunder er i nærheten av folk som hater eller er redd hunder. Geisha liker i alle fall veldig godt å oppsøke disse, og det er helt komisk å se hvordan hun oppfører seg rundt slike folk . Om personen tillater det setter hun seg gjerne på fanget til vedkommende, gir labb til vedkommendes skulder/bryst og legger ørene langflate og på en måte ber om å bli nusset. Som for å si : jeg vet du ikke liker meg/ er redd, men jeg er egentlig bare snill skjønner du. Min erfaring er at folk som gir hunden minst oppmerksomhet som regel er mest spennende. Jeg synes du skal skaffe deg hund jeg christian, hvis du får overtalt foreldrene dine. Det er viktig at alle i huset er med på det. Om du skal bo for deg selv alene er det også viktig/lurt at du har en alliert person som kan hjelpe deg hvis noe dukker opp. Jeg for eksempel som er en del utenbys på kurs er helt avhengi av at typen min eller mora mi hjelper meg med hundepass disse gangene. Eventuelt om du blir syk og sengeliggende noen dager. Da kan det være godt for deg at noen hjelper deg og lufter og aktiviserer hunden din Endret 29. mars 2008 av L_C Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå