Christian86 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Pga diverse ting så ønsker jeg en hund, det er mye fordi jeg virkelig vil ha en hund, og jeg savner vel noen å bry meg om. Virker kanskje litt patetisk, men ja. Jeg er meget aktiv, ikke om vinteren, men om høst,sommer og vår så liker jeg godt å ta fototurer i skogen, spille fotball osv. Jeg er ikke ute å drikker i helgene, eller noe potetsekk som noen kaller det, jeg er mer rastløs. Problemet er dette: 1. Jeg bor hjemme, det betyr at hunden må kunne tåle andre mennesker og de den 2. VI jobber 8-16, siste person er ute kl 8, første er hjemme rundt 15:30. Det blir vel jeg som får hovedansvaret, og jeg er oppe klokken 04:30-05:00, så det blir vel en går tur rundt klokken 5:30, den varer rundt 30-40 minutter. I mellomtiden ser jeg for meg at hunden har fått mat. Jeg er hjemme rundt 17:00, noe som betyr at jeg fint kan ta den med ut på en times gåtur i skogen eller rundt i nærområdet. På sommeren så kan det bli mer siden jeg ikke har så mye annet å gjøre. Dette betyr forsåvidt at hunden må tåle å være hjemme alene uten å bli for urolig eller redd i ca 7-8 timer, hvorpå den får oppmerksomhet resten av dagen. Jeg tenkte at siden jeg har to senger på rommet, så kunne jeg fjerne den ene og kjøpe et stort bur eller seng til hunden, slik at den hadde et sted å være som den likte seg på. Det blir dermed ikke noe problem med alarmen i huset, siden den ikke får løpe rundt i huset. Kan det gå bra tror dere? Når det gjelder kostnader, så håper jeg at foreldrene går med på en 60/40 fordeling, altså jeg betaler 60-70% av kostnadene, og de rundt 30%. jeg har økonomi til det, og ut i fra hva andre har beskrevet, så regnet jeg vel med dette: Per måned: Mat: 500 kr Leke: 100-200 Godis: 200 Forsikring: 100-200 Jeg har nok penger til å sette av 10 000 på en egen konto for hunden uten at det betyr noe problem for meg. Jeg tjener vel ca 23000 i måneden, så noe går til foreldrene, noe til sparing, og rundt 1500 kr til hunden. De rasene som ble valgt ut på canis var: Amerikansk Akita Akita Collie korthåret Vit Herdehund De første to virker å likne meg veldig, selvstendige, meget rolige, krever lite pelsstell og ellers meget rolige og lojale dyr. De rasene som jeg fant, og jeg vet den er meget generell, så jeg gikk inn og leste om den etterpå var: Vit Heredehund Collie korthåret Akita / Amerikansk Akita Spørsmålet blir da: Er rundt 1000 kr i måneden som kostnad nok for en av disse? Vil de kunne overleve inne på rommet mitt i 7-8 timer, forutsatt at jeg bruker så mye tid som jeg har beskrevet ellers på dem? Vil foreldrene få noe problem med dem? Vil de være så krevende at de ikke egner seg som førstegangshund? I følge canis så er de ikke allergiufarlige, men ingen av oss har noe slikt. Samtlige krever lite eller middels aktivitetsnivå, lite pelsstell og de er korthåret. altså ikke så mye røyting. er det noe jeg har glemt da? edit: Fant en nydelig akita på finn nå. Fikk så lyst å bare stjele den litt for å hilse på den Leste riktignok at det er en sta hund, men så lenge den orker å gå turer, ikke krever løping (har astma, så trenger trim, men ikke noe eksplosiv trimbombe) og at den er selvstendig nok til å tåle å være hjemme rundt 7-8 timer på hverdagene, så hadde egentlig det vært det beste. Endret 24. mars 2008 av Christian86 Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg kan bare reposte det jeg skrev i hundetråden, samtidig som jeg gjerne tipser deg om hvor jalla den rasetestern på canis er. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg kan bare reposte det jeg skrev i hundetråden, samtidig som jeg gjerne tipser deg om hvor jalla den rasetestern på canis er. jeg leste den, men fant ut at disse rasene kanskje var de enkleste å ha hjemme. Vi trenger tross alt en hund som kan fungere i hjemmet, og hittil ser Akita ut til å være den som er best egnet. Jeg snakket med noen på jobben i dag, de hadde riktignok ikke alarm, men de hadde ikke hatt problemer når de hadde golden retriver med å la den være hjemme på dagen. Det fungerte så lenge en gikk tur med den før en dro på jobb og etter at en kom hjem. Jeg gjør mer enn gjerne det, har tross alt ikke noe annet å gjøre, så hvorfor ikke få treningen og samtidig noe selskap Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Du har tid, og du har penger. Alle hunder kan lære å være alene mens dere jobber/skole, det er ikke noe problem. Samt du høres ut som du har aktivitetsnivå til egentlig de fleste vanlige hunder. Ville kanskje sett på flere raser, og ikke bare etter rasevelgeren på Canis. Akita er kan f. eks være en meget stri og egen hund, samt at de kan ha lett for å vokte. Er dette noe du har lyst til å deale med som førstegangseier? De er også mer "katteaktige" enn mange andre hunder, selvstendige og egenrådige. Selv om jeg er helt enig i at hunden er flott! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Du har tid, og du har penger. Alle hunder kan lære å være alene mens dere jobber/skole, det er ikke noe problem. Samt du høres ut som du har aktivitetsnivå til egentlig de fleste vanlige hunder. Ville kanskje sett på flere raser, og ikke bare etter rasevelgeren på Canis. Akita er kan f. eks være en meget stri og egen hund, samt at de kan ha lett for å vokte. Er dette noe du har lyst til å deale med som førstegangseier? De er også mer "katteaktige" enn mange andre hunder, selvstendige og egenrådige. Selv om jeg er helt enig i at hunden er flott! I utgangspunktet ønsker jeg strengt tatt følgende: 1. lojal 2. bjeffer ikke for mye 3. greier å være hjemme alene og holde seg rolig i 8 timer 4. snill/lun (ikke for mye bråk) 5. Kan gå tur med den i skogen/rundt der jeg bor eller i oslo uten for mye problem 6. Ikke for mye pelsstell eller problemer. Lett for å vokte? hu? Katteaktige delen var noe jeg så litt på som en fordel, da minnet den litt om min personlighet. Kan en aussie være bedre? den er ikke så stor, men mer middels stor kanskje? Planen var å innrede rommet under sengen, som er ca 1 meter bredt og 2-3 meter langt slik at hunden kunne være der mens vi var på jobb. Da har han/hun et trygt sted å være. Når det gjelder mennesker, så tja, den burde tåle nye mennesker egentlig, men det blir vel stort sett meg den skal være med. Kanskje foreldrene av og til. Endret 25. mars 2008 av Christian86 Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Aussie er nok IKKE bedre, de er jo nesten på linje med Border Collie og krever MYE aktivisering, både fysisk og mentalt. Vokting = bjeffer på folk som går forbi hus/hage, folk som ringer på, bjeffer hvis de står ute i bånd, vokter ting som de ser på som "sine". Territoriale, in a way? Golden er nok foreløpig det beste for din del...? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 1. lojal Alle hunder knytter seg til eieren, og spesielt dersom du har hovedansvaret for tur, mating, kurs, lek og trening 2. bjeffer ikke for mye Treningssak, men noen raser har lettere for å bjeffe enn andre 3. greier å være hjemme alene og holde seg rolig i 8 timer Dette kan alle hunder lære 4. snill/lun (ikke for mye bråk) Dersom du skal ha deg en hund som vokter, så er du nødt til å trene på dette fra børjan. De har mye vilje, og vil gjerne ha det som er "deres" 5. Kan gå tur med den i skogen/rundt der jeg bor eller i oslo uten for mye problem Alle hunder kan gå tur, men du velger ikke den med de korteste beina for å gå i skauen 6. Ikke for mye pelsstell eller problemer. Helse er viktig, sjekk foreldrene, les om vanlige sykdommer på rasen osv. Med vokte mener jeg passe på. Altså at den kan være skeptisk når det kommer besøk, den vil vokte ryggsekken din fra fremmede (altså hindre dem i å komme bort, bjeffe osv). Noen hunder er det lett å trene det vekk på, andre er mer stri. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Hm, men i følge ganis så skulle jo Amerikansk Akita ha høy terskel for å bjeffe, så kan ikke den fungere? Da sitter en altså med to alternativer: Golden retriver og den jeg nå er litt "forelsket i" Amerikansk akita. Planen er jo å bruke en del tid om sommeren til å lære den dette, feks ta ut 2 uker fri, være med den, jobbe 2 dager av, 3 dager på i to uker, og så ta en uke fri, og så 4 dager på jobb i to uker osv. Kan det være en greid ting? starte med hjemme 2 uker hele tiden jobbe 2 dager, tre dager hjemme jobbe 3 dager, to dager hjemme jobbe 4 dager, en dag hjemme jobbe 5 dager To uker på hver burde gå ann? Vi får sjelden besøk, så en hund som vokter litt er ikke å fordra, men skal jo ha en som tilpasser seg litt. At den er litt skeptisk i starten er jo greit for min del, men venner som den ser noen ganger i måneden og familien er viktigst at den takler. Mest av alt er det med rolighet viktig. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Jeg tror ikke det er noe vits å jobbe i 2 dager og være hjemme i 3 dager osv osv. Da er det mye bedre å jobbe færre timer om dagen den første tiden om du har muligheten til det. Valpen har ikke tidsperspektiv, og tenker neppe "alene hjemme i dag og.. herregud, dette er 4. dagen på rad" . Jeg hentet valpen min 6. mars. Hadde fri 6.-9. mars og begynte i full jobb igjen 10. mars. Da ble valpen min passet av mora mi (kjørte henne dit hver morgen og hentet henne etter jobb) Noen dager tok jeg henne også med på jobb. Da oppdaget jeg at hun sov storparten av dagen alikevel (maks våken i 20 minutter i løpet av 7,5 timer på jobb) Jeg har også vært heldig og hatt påskeferien innimellom her, så det har jo betydd mye. I dag er hun hjemme alene for første gang (ikke helt alene da, siden jeg har en voksen hund fra før) Det har gått kjempebra, og begge ligger og sover . Har webcam på hundene for at jeg skal slippe å bekymre meg. Jeg har også vært heldig og hatt påskeferien innimellom her, så det har jo betydd mye. Vi har ikke trent veldigmye på å være alene, i alle fall ikke så jeg har merka det. Små ting som å ikke la henne være med meg på do, eller at jeg går ned i kjelleren og vasker klær, ned og henter posten osv osv. Samt at hun har sovet i bur hver natt og stått i grinda innimellom mens jeg har gått inn og ut av stuen og ryddet / vasket osv. Og forresten... nå har jeg liten rase da, så noe forskjell er det. Men jeg bruker IKKE 500 kroner på mat i året. Mine utgifter beregnes vel omtrent slik Mat: 150 kroner mnd (maks, og det til 2 hunder) Forsikring: 291 (men det er toppforsikring på 2 miniatyrhunder, så denne er veldig dyr i forhold til andre) leker : ? (leker er ikke noe du kjøper hver mnd. En pakke tennisballer til 10 kroner , og noen kosedyr til 30 kroner fra Ikea holder i massevis) Godis: 100 kroner (maks) Du sier også at du heller står opp i femtiden om morgenen for å gå skikkelig tur da.. Det er ingenting galt i å ta langturen etter jobb. Du må også være forberedt på at hunden du kjøper kan røyte mye. Da blir mor svært lite glad. Noen raser legger fra seg nok hår til å lage 1,5 ukers-hybelkaniner i hele huset på en 1-2 dager. Og .. ja.. rasetesten på canis er jalla. Men finn heller noen raser du tror passer deg, les beskrivelsen (hvor mye pels-stell, mosjon osv osv ) og eventuellt besøk en oppdretter eller to. Les godt! Anng. dele kostnader med foreldre. Det er vel ikke noe å basere seg på ? Skal DU ha hund , må du regne med at du får betale også. Du skal vel ikke alltid bo hjemme ? Har du forresten vurdert å hilse på noen mindre hunder? Finnes mange tøffe små hunder, og med en slik er det mye enklere å få pass dersom du for eksempel kunne tenkt deg en tur til syden en sommer. Mine svigerforeldre passer med glede begge mine små dersom jeg skulle ha behov for det, og det er jo godt å ha i bakhodet. Ikke like enkelt å plassere bort en stor schæfer eller dobermann for eksempel . rotete innlegg.. sorry EDIT: Anng. Akita. Rasebeskrivelsen sier at man bør bruke den til noe. Det vil si at den lett kan bli understimulert og stresset dersom du "bare" går tur med den. Endret 25. mars 2008 av L_C Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 *snipp* Gulp, mye her ja: Kanskje det er bedre å ta sommerferien til hjelp da? altså, at jeg kjøper hund i mai/juni ca, og så bruker ferien til avspasering og hjemmekontor den første perioden på 2 måneder eller noe? Tror jeg egentlig bekymrer meg for mye, men fint å vite før jeg gjør noe ut av dette. 500 kr i måneden blir altså for mye på mat? Kan 300 på 2 måneder stemme bedre kanskje? hva angår tur, så hadde jeg vel mest tenkt dette: 05:00: Hunden får mat, jeg dusjer 05:15: Hunden og jeg går en tur, ca 20-30 min. Inntil 06:43 når jeg reiser så kan jeg leke med hunden. 17:00 er jeg hjemme fra jobb. ta med hunden for en reststop tur, dotur altså. Utpå kvelden leker vi ute eller tar en gåtur. I helgene blir det nok mer, spesielt skog osv, ettersom jeg liker foto veldig godt. Det med røyting tenkte jeg å ungå med en som ikke krever så mye pelsstell og som har kårt pels, feks Akita. dele kostnaden tenkte jeg på først, men om det du beskriver er riktig, så blir utgiften egentlig minimal i det store bildet, så da er det bortkastet syting fra mitt ståsted. tenkte nok mer på en middels eller stor hund, ikke en liten en. vet ikke hvorfor, men det føles ikke riktig for meg. Men du har et poeng; egentlig vurderte jeg å besøke kenneler i nærområdet slik at jeg kunne få hilse på forskjellige hunder og se/høre litt om dem, samt se hvem jeg falt for. I utgangspunktet så ønsker jeg en hun hehe, men da en som er snill og rolig. Vokting er greit, men inntil en viss grad. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Men hvis du reiser på jobb før 07:00, og ikke er hjemme før 17:00 .. det blir vel mye mer enn 8 timer? Jeg drar klokken 8 og er hjemme 15:35 (bor 5 min fra jobb) Du kan jo lett undersøke på dyrebutikken hva matkostnadene blir. På royal canin sitt tørrfor står det i alle fall hva en hund på x antall kg skal ha om dagen. Jo større hund, jo mer mat selvsagt. Kan bruke mine hunder som eksempler- VALP: 3 Kg koster 235 kroner. Det skal holde i ca 50 dager . Hadde jeg kjøpt 8,5 kg hadde den koster 419 kroner og holdt i 141 dager, så store sekker lønner seg! Det er ikke 3 kroner dagen i matutgifter engang VOKSEN 8 kg koster 385 kroner. Det holder i 88 dager. Pris per dag : 4,3 Sum per mnd (30 dager) 4,3+2,9 * 30 = 216 for mine to hunder. Men dette er jo småttiser.. For å få maten billigst mulig, kjøp i store mengder. 8-10 kg om gangen så har du en stund også Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Men hvis du reiser på jobb før 07:00, og ikke er hjemme før 17:00 .. det blir vel mye mer enn 8 timer? Jeg drar klokken 8 og er hjemme 15:35 (bor 5 min fra jobb) Du kan jo lett undersøke på dyrebutikken hva matkostnadene blir. På royal canin sitt tørrfor står det i alle fall hva en hund på x antall kg skal ha om dagen. Jo større hund, jo mer mat selvsagt. Kan bruke mine hunder som eksempler- VALP: 3 Kg koster 235 kroner. Det skal holde i ca 50 dager . Hadde jeg kjøpt 8,5 kg hadde den koster 419 kroner og holdt i 141 dager, så store sekker lønner seg! Det er ikke 3 kroner dagen i matutgifter engang VOKSEN 8 kg koster 385 kroner. Det holder i 88 dager. Pris per dag : 4,3 Sum per mnd (30 dager) 4,3+2,9 * 30 = 216 for mine to hunder. Men dette er jo småttiser.. For å få maten billigst mulig, kjøp i store mengder. 8-10 kg om gangen så har du en stund også Ja, det stemmer. Men jeg bor enda hjemme, og det betyr at noen er hjemme til kl 8 ca. Moren min, og noen er alltid hjemme før 16. Men dette er et prosjekt som skal ta et år, så skal undersøke om jeg skal ta master, og da er dagene enda mer fleksible i forhold til hund, spesielt om jeg flytter, da blir jo hybelen så nær at jeg kan skippe 30 min av forelesningen om jeg heller vil kose med hunden Lenke til kommentar
TheScorp Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Husk at det går an å tenke ting i hjel også. Kjempe flott at du vil ha mest mulig fakta på bordet, og at du undersøker ting, men hvis du selv føler at du er klar for hund og du mener og tror at du kommer til å ta godt vare på den; Go for it! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Husk at det går an å tenke ting i hjel også. Kjempe flott at du vil ha mest mulig fakta på bordet, og at du undersøker ting, men hvis du selv føler at du er klar for hund og du mener og tror at du kommer til å ta godt vare på den; Go for it! tsk tsk, det er dessverre en sånn person jeg er. den delen jobber jeg med, men hvis jeg blir værende hjemme et år til så må det planlegges slik at foreldrene overlever. Så mistenker jeg uansett at jeg flytter ut for å ta master allerede neste år. Jeg fikser ikke å sitte fast her på østlandet stort mer, og da må jeg vurdere å flytte til kristiansand eller bergen. Siden jeg har en del penger på konto, ca 350000 + studielån og fastlønnen i år + halve neste år, så kaster renter ganske fint av seg, da kan jeg leve ganske godt, slipper å stresse med jobb og kan ta leke med hunden, ha det sosialt og kose meg i to år. tanken frister egentlig veldig nå har jeg funnet ut. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Alt for mange tenker alt for lite igjennom ting, så jeg synes det er utrolig positivt at Christian tenker igjennom viktige ting som arbeids-situasjon og økonomi før han skaffer seg hund. Flere skulle gjort det samme. Christian: Har du vurdert en voksen omplasseringshund? Finnes mange flotte hunder der ute som slettes ikke er problemhunder heller. Da slipper du alt det som er slitsomt med å ha valp. Når det er sagt så er det ikke slitsomt å ha valp så lenge man er innstillt og vet hva man går til . Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Siden du skal flytte neste år kan du også ha i tankene at det kan være utrolig vrient å få leid leilighet der du får lov til å ha hund. Det tror jeg veldig mange av de som har hund og leier kan skrive under på. Noen huseiere er mildt sagt vriene å ha med å gjøre . Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Alt for mange tenker alt for lite igjennom ting, så jeg synes det er utrolig positivt at Christian tenker igjennom viktige ting som arbeids-situasjon og økonomi før han skaffer seg hund. Flere skulle gjort det samme. Christian: Har du vurdert en voksen omplasseringshund? Finnes mange flotte hunder der ute som slettes ikke er problemhunder heller. Da slipper du alt det som er slitsomt med å ha valp. Når det er sagt så er det ikke slitsomt å ha valp så lenge man er innstillt og vet hva man går til . Jeg har lekt med tanken. Egentlig så bryr deg meg litt lite ettersom det er førstegangs hund. jeg ønsker bare en å være med, og ha det gøy med. en valp er nusselig, men litt begrenset hvor mye krabaten greier den første tiden. Vi har dyrebeskyttelsen på eiksmarka, de kan kanskje hjelpe meg? De burde jo kunne hjelpe med å finne en snill,god og frisk hund som kan fungere for meg. Siden du skal flytte neste år kan du også ha i tankene at det kan være utrolig vrient å få leid leilighet der du får lov til å ha hund. Det tror jeg veldig mange av de som har hund og leier kan skrive under på. Noen huseiere er mildt sagt vriene å ha med å gjøre . den delen har jeg lekt med ja. det burde vel ikke bli så vanskelig; skal studere videre i Bergen eller Kristiansand. Eventuelt har jeg egenkapital på 1 million om en inkluderer studielånet, så en leilighet til 500 000 burde jo egentlig gå ann? Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Tja, er du riktig heldig finner du en grei huseier. Ikke alle er troll heller. Jeg selv leier gjerne ut hybelen vår til folk med hund nå som den blir ledig før sommeren. Boligprisene i Kristiansandsområdet kjenner jeg ikke til Vi er i disse dager på leting etter enebolig med hage og utleie .. regner med å måtte betale 2,5 mill.. - bare fordi vi har hunder. Det er slitsomt å være nervøs for at naboene skal klage, og du vet jo selv fint lite om hva hunden gjør mens du er på jobb. Med enebolig slipper vi dette, og dersom leieboeren klager kan han bare finne seg en annen plass å bo Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Tja, er du riktig heldig finner du en grei huseier. Ikke alle er troll heller. Jeg selv leier gjerne ut hybelen vår til folk med hund nå som den blir ledig før sommeren. Boligprisene i Kristiansandsområdet kjenner jeg ikke til Vi er i disse dager på leting etter enebolig med hage og utleie .. regner med å måtte betale 2,5 mill.. - bare fordi vi har hunder. Det er slitsomt å være nervøs for at naboene skal klage, og du vet jo selv fint lite om hva hunden gjør mens du er på jobb. Med enebolig slipper vi dette, og dersom leieboeren klager kan han bare finne seg en annen plass å bo sitter og leker med tanken på golden retriver eller akita (enda). Foreldrene argumenterer med at eldre hunder er vanskelig å vende vaner på, at jeg ikke har tid, at de ikke kan hjelpe osv osv. sukk, jeg motarbeides jo Planen blir vel dette: Lese om raser gjennom hele sommeren Planlegge økonomisk Besøke kennel og dyrebeskyttelsen Se ann følelsen for om jeg enda vil ha hund Snakke med gudmoren min som har hatt to hunder Innen dette er det jul. Se ann hva jeg gjør med studiene Flytter jeg ikke, så må foreldrene snakkes med Flytter jeg så må det planlegges skikkelig, kjøper jeg leilighet, så blir det vel en på 30-40 kvm, noe mer trenger jeg vel ikke som singel? Beregne økonomien. Kanskje ta et lån på 500 000, kjøpe en leilighet til 750 maks, da har jeg ek på 1100 000 kr, så sitter igjen med 80 000 i renter ca, jobbe inn ca 5000 i måneden burde ikke bli altfor vanskelig, kombinere med studiene. Høres dette for vanskelig ut? Endret 25. mars 2008 av Christian86 Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 30 kvm er litt lite for en voksen fyr og akitaen hans kanskje? Hvis du har lyst på hund nå, så kan du ta kontakt med oppdrettere rundt omkring og se om det er noen som planlegger kull som blir leveringsklare til begynnelsen av sommeren. Snakk gjerne med oppdrettere av Akita om din situasjon. Det er de som vet aller best om du/din situasjon passer til en Akita. Det er utrolig masse godt selskap i hund, ingent tvil om det. Har vært i din situasjon selv jeg, der jeg var mye for meg selv (er ikke så sosial av meg) og da var det koselig å få hund i hus. For alt du vet kan din situasjon endre seg også. Plutselig har du kjæreste som blir til en samboer og da er dere tosammen. =) Da er hundehold enklere også, for dama kan passe bikkja mens du handler (eller hun kan handle) osv osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå