Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Klarer ikke å brenne CD'er eller DVD-er

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tatt opp dette problemet i lagringsmedie-området her på forumet, men ser ikke ut til å komme noen vei med problemet mitt der, derfor prøver jeg her i stedet.

Jeg bygde meg en ny PC for en tid tilbake, men jeg har aldri fått hverken CD- eller DVD-brenneren til å brenne noe som helst. Det virker som om PC-en min ikke forstår at den har en CD-brenner og en DVD-brenner installert. Å lese DVD-er og CD'er fra disse enhetene går fint.

PC-en har et Gigabyte GA-P35C-DS3R hovedkort, en Intel Core 2 Quad Q6600 prosessor. DVD-brenneren jeg bestilte var av type NEC DVD-brenner AD-5170, men når jeg ser i "Enhetsbehandlingen" kalles den for "Optiarc DVD RW AD-5170A SCSI CdRom Device".

Operativsystemet mitt er Windows Vista Home Premium 64-bit.

CD-brenneren er en litt eldre modell fra den gamle PC-en min, en Plextor PX-W2410A.

Man skulle tro at PC-en visste at den hadde en DVD-brenner, men den finner ingen av dem, hverken CD-brenneren eller DVD-brenneren.

Hvis jeg for eksempel forsøker å brenne en CD eller DVD med brennefunksjonen i Windows Media Center så får jeg følgende svar: "CD-/DVD-BRENNER NØDVENDIG. Kontroller at en CD- eller DVD-brenner er installert og velg deretter Prøv på nytt eller Avbryt".

Vanligivis på jobben, hvor jeg har Vindows XP, så bare høyreklikker jeg på fila jeg ønsker å brenne, trykker [send til] og så [CD-brenner] så er mye gjort. Men ikke her.

Og lenger kommer jeg ikke.

En annen sak; på andre PC-er, hvis jeg setter en blank, skrivbar CD eller DVD inn i drevet så åpnes det et vindu som spør hva jeg ønsker å gjøre med den blanke DVD-en. Her skjer det ingenting, hverken med CD- eller DVD-spilleren. Hvis jeg derimot setter en vanlig DVD inn så kommer det opp et vindu som spør hva jeg ønsker å utføre med den nyinnsatte DVD-plata.

Jeg har forsøkt å oppdatere firmware'en til DVD-brenneren, men har ikke fått det til.

Når jeg skal oppdatere den, står det i readme-fila: "If you are owner of an AD-7170A or an AD-5170A, please update without DMA mode (under WinXP & Win 2K in the device manager - "IDE ATA/ ATAPI controllers", you can switch from DMA to PIO mode)"

Jeg har ikke funnet noe sted at jeg kan styre dette med DMA-mode i Vista.

All hjelp mottas med takk!

Skarphol

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke helt om det er mulig.

Når jeg går inn i enhetsbehandling og ser på IDE ATA/ATAPI-kontrollere får jeg følgende bilde:

IDEATA-kontrollere.jpg

Det er ikke noe i noen av disse enhetene som kan settes til hverken DMA eller PIO så vidt jeg kan se.

Noen som har noen annen ide om hvorfor PC-en min ikke innser at den har en DVD-brenner og en CD-brenner?

Skarphol

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...