Gå til innhold

Macro Objektiv til 3000?

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg er på utsikt etter ei ny objektiv til kamera mitt. Å denne gangen blir det macro.

budsjette er ikke noe skyrte av, men den ligger på rundt 3000. Jeg har allerede tatt ei titt på Canon sin objektiv: 60mm f/2.8. Og lurer på da om noen har efering med den.

Kommer til å bli brukt på insekter, dråper, blomster og slikt. Men vil den duge på Fosser og bekker?;O

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spår at du kommer til å få mange anbefalinger i retning Tamron 90mm. Hvorfor vil du bruke et macro-objektiv på fosser og bekker, forresten? Om du har et kit-objektiv fra før av så vil dét sannsynligvis gjøre en bedre jobb på slikt.

Lenke til kommentar
Jeg hadde spart opp noen usle kroner til og kjøpt Tamron 90mm.

Helt enig!

Tamron 90mm til under 3000,- (2999,- hos JF :p ) er knallpris!

Tamron 90mm er nydelig, skarp og 1:1 makro.

Den er også utrolig som portrettlinse!

Ta en titt i PBase for å finne bilde-eksempler.

Lenke til kommentar

Den nye Sigma 70/2,8 har fått meget gode omtaler, den er visstnok uttalt skarp (som mange andre makroobjektiver). OM du skal ta bilder av insekter er nok 70 mm i det minste laget. Da bør i hvertfall over 120-130 mm. Sigma 150/2,8 som ThorEH nevner er et ypperlig valg.

Lenke til kommentar

Ok. Takk for tipsa.

Jeg kan få kjøpt sigma'en idag(ser at de har den på JP), men det er bare at jeg skal bruke penger på ny pc(multimeda)så derfor er budsjette lav. Men jeg kan alltids prøve å presse prisen på pcn litt ned bla.a velge andre deler.

Men hvordan er den til dråpe og slikt og har dere noen bildeeeksempler ?

anyway det står enten mellom sigmaen eller tamron90..

Lenke til kommentar
Hvilket av objektivene tamron 90mm macro og canon 100mm macro regnes å være det beste?
Hvilken bil regnes for å være den beste - Brabus SV12 S Coupe eller Mercedes CL65 AMG? Hvis du klarer å skille noen av objektivene på bildekvalitet, er du ekstremt god ;-)

Canon sin har kjappere og mer stillegående autofokus, byggekvaliteten er omtrent den samme på begge - god. Har du de ekstra kronene, gjør du ingenting feil med Canon sin. På den annen side er det ikke mye du henter heller, så har du ikke kronene kjøper du Tamron og blir strålende fornøyd med den også.

Lenke til kommentar
Tamron 90mm f/2.8 Macro er bra. Ikke så veldig bra til insekter, grunnet den korte brennvidden, men til ordinær makrofotografering er den veldig bra.

Stian Holmen har tatt et genialt bilde med den.

SJUKT bilde!! Ekstremt høy WOW-faktor. Mon tro hvordan...

Han har "sjukere" bilder enn det der, for å si det slik. Men det hører ikke hjemme i denne tråden...

Lenke til kommentar
Hvilket av objektivene tamron 90mm macro og canon 100mm macro regnes å være det beste?

Det sies at de nevnte objektiv rangeres slik ...

1. Canon 100mm

2. Tamron 90mm

3. Sigma 105mm

... men jeg har ingen personlige erfaringer å sikte til (da jeg ikke har prøvd alle tre).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...