Gå til innhold

Hvilken "gren" må jeg inn i for å bli det man kaller soldat?

aXXo

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte å begynnepå befalsskolen, i hæren.

Jeg har lyst til å være det man vanligvis kaller en soldat, at man går med våpen på bakken for å drepe fienden:P Litt dårlig forklart, men vet ikke hvordan jeg skal si det:P

Men spørsmålet er: hvilken "gren" må jeg inn i da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lyst til å være det man vanligvis kaller en soldat, at man går med våpen på bakken for å drepe fienden:P Litt dårlig forklart, men vet ikke hvordan jeg skal si det:P

Alle bataljonene har soldatundervisning etter det jeg vet, men regner med at du tenker på stridstjeneste, hvor utdannelsen er spesielt tilrettelagt for fotsoldater. Jeg vil anbefale at du undersøker litt på 2.bataljon og panserbataljonen. 2.bn kan jeg ikke mye om, men pbn har jeg lest meg opp mye god informasjon. Dette er fordi jeg selv skal inn dit i januar. I denne bataljonene er det to eskadroner (stormesk 3 og 4) som utdanner stormere.

Hvis du etter førstegangstjenesten ønsker å tjenestegjøre i INTOPS er både 2bn og pbn gode steder å avgjene sin føstegangstjeneste da begge to sender kontigenter til f eks afghanistan.

Sjekk ut disse linkene.

http://www.mil.no/felles/vpv/start/innrull...stridstjeneste/

http://www.mil.no/haren/styrker/pbn/start/

http://www.mil.no/haren/styrker/2bataljon/...questid=1726240

Søk også på forumet så finner du masse bra info om soldatundervisningen i forsvaret.

Hvor lenge er det forresten til du skal inn?

Lenke til kommentar

Alle bataljonene har soldatundervisning etter det jeg vet, men regner med at du tenker på stridstjeneste, hvor utdannelsen er spesielt tilrettelagt for fotsoldater. Jeg vil anbefale at du undersøker litt på 2.bataljon og panserbataljonen. 2.bn kan jeg ikke mye om, men pbn har jeg lest meg opp mye god informasjon. Dette er fordi jeg selv skal inn dit i januar. I denne bataljonene er det to eskadroner (stormesk 3 og 4) som utdanner stormere.

Hvis du etter førstegangstjenesten ønsker å tjenestegjøre i INTOPS er både 2bn og pbn gode steder å avgjene sin føstegangstjeneste da begge to sender kontigenter til f eks afghanistan.

Sjekk ut disse linkene.

Søk også på forumet så finner du masse bra info om soldatundervisningen i forsvaret.

I tillegg til 2. bataljon og Panserbataljonen, som er mekaniserte infanteri-/kavaleriavdelinger, kan du jo også vurdere Hans Majestet Kongens Garde, som per definisjon er en infanteriavdeling. HMKG driver ikke bare med drill og parade, selv om mange tror det, de driver også med variert felttjeneste. Dersom du er interessert i å gå langt og drepe fienden, kan du jo også ta en titt på Oppklaring hos Etteretningsbataljonen. Du får også tråkka langt og skutt på Ivan dersom du velger tjeneste i Garnisonen i Sør-Varanger ("på russergrensa").

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

Sjekk ut disse linkene.

I tillegg til 2. bataljon og Panserbataljonen, som er mekaniserte infanteri-/kavaleriavdelinger, kan du jo også vurdere Hans Majestet Kongens Garde, som per definisjon er en infanteriavdeling. HMKG driver ikke bare med drill og parade, selv om mange tror det, de driver også med variert felttjeneste. Dersom du er interessert i å gå langt og drepe fienden, kan du jo også ta en titt på Oppklaring hos Etteretningsbataljonen. Du får også tråkka langt og skutt på Ivan dersom du velger tjeneste i Garnisonen i Sør-Varanger ("på russergrensa").

Det stemmer. Anbefaler også at du leser litt her: http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/art...rticleID=130017

Her er en veldig fin oversikt over alle mulighetene dine. Mange timer med interessant lesing. Har du også noen flere ønsker om din førstegangstjeneste bortsett fra at du vil drepe FI. F eks hvor i landet du vil tjenestegjøre?

Lenke til kommentar

Ok, her var det mye god informasjon å få;)

Men jeg har satt meg ned litt å lest litt om Grensevakten (GSV) i Sør Varanger..

Og det høres litt ut som at det er det jeg vil:)

Jeg er født i 89, men har ikke fått svar om hvor jeg skal enda, søkte om infanteri i hæren som førstegangstjeneste. Men jeg vil heller gå befalsskolen, istedenfor førstegangstjenesten. Det er ikke noe problem det? Man må ikke ha førstegangstjeneste før man kan gå befalsskolen?

Men hvordan er lønna som grensevakt hvis man går befalsskolen?

Lenke til kommentar

Men jeg har satt meg ned litt å lest litt om Grensevakten (GSV) i Sør Varanger..

Jeg er født i 89, men har ikke fått svar om hvor jeg skal enda, søkte om infanteri i hæren som førstegangstjeneste. Men jeg vil heller gå befalsskolen, istedenfor førstegangstjenesten. Det er ikke noe problem det? Man må ikke ha førstegangstjeneste før man kan gå befalsskolen?

Jeg har ikke noe info å komme med når det gjelder befalskolene, så der må andre hjelpe deg, men jeg ville anbefale deg å ringe VPV i morgen, og høre om de planlegger å kalle deg inn. Syns det er rart at du ikke har fått noe beskjed om inkalling. Den skulle ha kommet i posten for en stund siden når du er i 89-kullet.

Lenke til kommentar

Dersom du er interessert i befalsskoleutdanning i Hæren, bør du lese dette: http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/sta...haerbefalskole/

Dersom du vil begynne på befalsskolen, er søknadsfristen 15. april. Så er det Felles opptak og seleksjon på Kjevik tre uker i sommer, hvor du må bevise at du fortjener en plass. Dersom du ikke kommer inn på befalsskolen, vil du bli overført til vanlig førstegangstjeneste. Man må ikke ha førstegangstjeneste for å gå befalsskole, man avtjener nemlig førstegangstjenesten i utdanningsåret på befalsskolen.

Det første året får du ikke lønn, men noe som kalles tjenestetillegg og skoletillegg, dette utgjør ca 195 kroner om dagen - slett ikke verst, når det er skattefritt, og det eneste man skal bruke det på er mobilregning og pils :-) Det er ikke så lett å si nøyaktig hva du vil tjene i praksisåret ditt på GSV, men dersom du skal tjenestegjøre på en av grensestasjonene må du regne med ganske lange perioder på vakt, som til gjengjeld kompenseres ganske greit økonomisk. Grunnlønn som sersjant ligger på rundt 230-240 000 i året, men med alle tillegg for øvelser og vakt, vil jeg tro at en sersjant godt kan tjene 5-600 000 i året som stasjonsbefal.

Lenke til kommentar

Du kan også vurdere UB dersom du er på jakt etter en lettere utvei til befalsutdanning. Denne varer kun ett år, teller også som førstegangstjeneste, men har færre linjer å velge mellom samt at du ikke er garantert videre tjeneste etter 12 mnd. UB har også opptak 2 ganger årlig (unntatt jeger i HV), noe BS ikke har. BS er i hovedsak ansett som en bedre utdannelse, men begge leder altså til befalsrang.

Lenke til kommentar
Du kan også vurdere UB dersom du er på jakt etter en lettere utvei til befalsutdanning. Denne varer kun ett år, teller også som førstegangstjeneste, men har færre linjer å velge mellom samt at du ikke er garantert videre tjeneste etter 12 mnd. UB har også opptak 2 ganger årlig (unntatt jeger i HV), noe BS ikke har. BS er i hovedsak ansett som en bedre utdannelse, men begge leder altså til befalsrang.

Det er viktig å merke seg at UB (utskrevet befalskurs) har svært få linjer, så det er ikke mange avdelinger som tilbyr dette. UB blir heller ikke ansett for å være noen god utdanning, så hvis du har lyst til å bli i Forsvaret i noen år, bør du gå befalsskole.

Lenke til kommentar

Garden skuffet meg stort da vi var på samme øvelse for noen uker siden.

Siste dag under øvelse nordlys (2 uker lang helvete ute i kulda), skulle 400(!!) gardister angripe oss, vi (stormesk 3) var ca 30 stykker som skulle beskytte et høyde. De klarte ikke å ta oss. Hoho!

Gardistene her og vi hadde innrykk i januar. Vet ikke om det har noe med elendig trening de hadde eller om det bare var slappe gardister selv, men men.

Lenke til kommentar
Garden skuffet meg stort da vi var på samme øvelse for noen uker siden.

Siste dag under øvelse nordlys (2 uker lang helvete ute i kulda), skulle 400(!!) gardister angripe oss, vi (stormesk 3) var ca 30 stykker som skulle beskytte et høyde. De klarte ikke å ta oss. Hoho!

Gardistene her og vi hadde innrykk i januar. Vet ikke om det har noe med elendig trening de hadde eller om det bare var slappe gardister selv, men men.

Hvilken avdeling av garden var dette da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...