Solefald Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Sliter som F*** med å klare å helt bestemme meg for kva veit eg skal gå. Eg har GK elektro, VKI elektronikk, VK2 Serviceelektronikk, Militæret, og går no eit år til på VGS for å få Gen stud kompetanse. Jobber som vekter vedsiden av skulen, er ansvarlig for bemanning, utrykninger etc. så har litt kontor arbeid. Eg liker veldig godt ansvar, og tenner på det, får eit ekstra gir eller 3. for å summere opp det andre har sagt mine kvaliteter er: Tillitsvekkande, ansvarsfull, stiller alltid opp, tar initiativ, utadvent og imøtekommande og flink til det eg driver med. Har lyst å få en jobb der eg føler at eg gjer en veldig bra jobb, har ambisjoner så eg ønsker å kunne gå grader, få tildelt meir/andre oppgaver og meir ansvar etter kvert som mine egne kvaliteter og kvalifikasjoner utvikler seg. Har alltid hatt lyst til å drive firma, syns det er spennande, og eg har alltid ein ide eller 10 i hodet, men har ikkje kapital eller nok peiling til å begynne med noke. Har tenkt på Jus, forretnings jus, Advokat virker som ein jobb der det er opp til ens egen vilje og ferdigheter om en gjer det bra. Er selvfølgelig andre faktorer inn i bildet. Økonomi og Administrasjon, bachelor grad evt master. Det her er vel en god utdannelse, men det vel for lite fokus på ledelse. Økonomi og Ledelse, er vel det mest aktuelle eg har sett, men eg finner kun det på BI, og BI er uaktuelt. Krigsskulen, evt Krigsskulen med Logistik og Resurs.. husker ikkje heile navnet. noken som har noken gode forslag til meg? Har også vurdert automasjons ingeniør, der har en litt av kvert. Og muligheter for jobb på platform. Lenke til kommentar
oniko Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Vil anbefale siviløkonom. De fleste toppledere i næringslivet er siviløkonomer, og man lærer dessuten mye om entreprenørskap og innovasjon. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 da er det økonomi og administrasjon +2 år for å bli siviløkonom? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Veldig mange ledere er vel siviløkonomer, og den utdanningen skiftet jo navn til bachelor/master i økonomi og administrasjon. Altså, når du har master i økonomi og administrasjon kan du ta tittelen siviløkonom, og det er vel den tradisjonelle "lederutdanningen". Det jeg har hørt er at det er viktigere å ta "beslutningsfag" og å være flink i faget sitt (i mange rene teknologibedrifter sitter det nok en del sivilingeniører i lederstillinger, f. eks.) enn å ta mye ledelsesteori/psykologi. Så lenge du har høyere utdanning og er "ledertypen", samt er villig til å gjøre karriere får du deg etter hvert en lederstilling. Altså: For etter hvert å komme i en ledelsesstilling er det nok lurest å ta en master ved NHH, men det viktigste er at du har de rette egenskapene, og viljen. Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Master ved NHH med strategi og ledelse/økonomisk styring som studieprofil bør vel være bra? http://www.nhh.no/Default.aspx?ID=128 Endret 24. mars 2008 av -=Martin=- Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 NHH har vel en skule i Bergen også ? Mtp økonomi og administrasjon så er det vel Sogndal eller Bergen som er mest aktuelt for meg. Eg har vel 49 eller 50 poeng pr dags dato som eg har regna meg fram til. Håper eg ender på 6'er i matte og Engelsk. Bør vel klare å komme inn med sånne poeng? Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) NHH er i bergen ja. Skal du inn på NHH vil du dessverre slite litt med 50 poeng. Sjekk samordna opptak for poenggrenser 2007.. EDIT: Ordinærvitnemål: 58.7 Primærvitnemål: 57.5 Endret 24. mars 2008 av -=Martin=- Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 da er det økonomi og administrasjon +2 år for å bli siviløkonom? Master i økonomi og administrasjon ja. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Master ved NHH med strategi og ledelse/økonomisk styring som studieprofil bør vel være bra? http://www.nhh.no/Default.aspx?ID=128 takker! det såg interessant ut Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 NHH har vel en skule i Bergen også ? Mtp økonomi og administrasjon så er det vel Sogndal eller Bergen som er mest aktuelt for meg. Eg har vel 49 eller 50 poeng pr dags dato som eg har regna meg fram til. Håper eg ender på 6'er i matte og Engelsk. Bør vel klare å komme inn med sånne poeng? NHH er kun i Bergen. Du har ikke sjans i havet med 50 poeng, trenger nærmere 60 på NHH Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Var litt redd for at økonomi og administrasjon skulle bli for økonomi retta, og at når en er ferdig, så kan en kun å taste tall inn i system. + regler og alt det der. Strategi og ledelse såg ganske bra ut. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Strategi og ledelse er bare en undergren av master i økonomi og administrasjon. Altså, du tar en master i økonomi og administrasjon, med profilen strategi og ledelse. Noe av det viktigste du gjør under studiet er jo å opprette et kontaktnettverk. Det gjør du best ved NHH. Endret 24. mars 2008 av gonjimann Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 yes forstod det Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 takk for hjelpa til dei som har svart! Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 er det noken som har gått den linja og veit om det går greit å kombinere med litt jobb ved sia av? har eit lite lån eg må betale på, så er avhengi av å tjene 3-4k i mnd. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Økonomistudier er svært arbeidskrevende, men i starten går det ihvertfall an å jobbe en dag i uken. To dager tror jeg blir for mye. Når det gjelder økonomi & ledelse versus økonomi & administrasjon så er det ingen forskjell der. Det viktige er at det er de tre første årene av siviløkonomstudiet, og det er ingen innholdsmessig forskjell på de to. Det varierer også hvilket navn skolene benytter. Grunnen til at BI har begge to er at økonomi og administrasjon er det gamle diplomøkonomstudiet videreført som et åpent studie i 3+2, mens økonomi og ledelse er det gamle siviløkonomstudiet videreført. Endret 24. mars 2008 av Pjotrik Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Pjotrik: Økonomi og ledelse er det gamle diplomøkonomstudiet, mener du vel? Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Nei, på BI heter gir tre første årene av siviløkonomstudiet tittelen bachelor i økonomi og ledelse. Økonomi og administrasjon er en enkeltstående bachelor som stammer fra det gamle diplomøkonomstudiet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Så fantastisk teit at de gjør det motsatte av NHH da. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Det kan man si, men det har ingen betydning. HHB har også kalt sin bachelor økonomi og ledelse, men det tror jeg bare er for å kalle den det samme som BI. Nå når BI er blitt vitenskapelig høyskole kan de endre studiemodellene sine akkurat som de vil, og jeg regner med at denne uheldige dobbeltmodellen blir borte i løpet av kort tid. Det er da mest sannsynlig at bacheloren vil få samme navn som på NHH. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå