alaruz Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Øh, fordi noen ikke fulgte med.. Står ganske tydelig hva den laster ned, selv fulgte jeg heldigvis med, så jeg lastet det ikke ned. Det er vel nettopp klart og tydelig det ikke gjør. Fra før av har Apple tvunget på itunes brukere quicktime uten nevneverdig god argumentasjon på hvorfor. (at itunes trenger qt for å fungere, tror jeg ikke noe på...) Med itunes og qt installert er det bare naturlig at det kommer oppdateringer til disse via software update. Men saken er at safari blir også lagt ved til software update uavhengig om den er installert på din maskin fra før av eller ei.. Det er tydelig at apple utnytter utbredelsen av itunes programvaren sin til å spre nettleseren sin, og det er også svært kritikkverdig. Med den taktikken er de ikke et hakk bedre enn microsoft. Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 hva kommer det av at alt virker mye "mykere" når jeg leser nettsider med safari sammenlignet med f.eks. iexplorer. Tror ikke det er andre fonter, er det det? Uansett, liker det! Anti-Aliasing. Selv takler jeg det dårlig mulig å få dette i de andre browserne? Lenke til kommentar
g5 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 OBS! Safari Address Bar Spoofing and Memory Corruption Vulnerabilities Secunia Advisory: SA29483 Release Date: 2008-03-24 Critical: Highly critical Impact: Spoofing System access Where: From remote Solution Status: Unpatched Les mer her Greit å vite før du laster ned og installerer. Lenke til kommentar
wazabii Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Anti-Aliasing. Selv takler jeg det dårlig Enig. Er det noen mulighet til å skru av dette, slik som i IE? Endret 26. mars 2008 av wazabii Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 hva kommer det av at alt virker mye "mykere" når jeg leser nettsider med safari sammenlignet med f.eks. iexplorer. Tror ikke det er andre fonter, er det det? Uansett, liker det! Anti-Aliasing. Selv takler jeg det dårlig ...men IE og Safari bruker forskjellig antialiasing-teknikk: http://www.joelonsoftware.com/items/2007/06/12.html Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Hehe, ser ut som om Apple har gjort dette litt for fort. Safari for Windows bryter nemlig med deres egen EULA. http://www.theregister.co.uk/2008/03/26/ap...i_eula_paradox/ Dog Apple har etter dette ble oppdaget endret "litt" på Eula, men fortsatt en stor blemme å gå på. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 http://www.favbrowser.com/how-i-violated-a...ense-agreement/ Visste ikke at det var noen som leste de derre greiene jeg :o Men pa den andre siden, sa har man ikke lov a bruke Apple til Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Mange problemer med Safari 3.1! Her er en foreløpig liste: - Når jeg prøver å starte en Citrix-server via en innlogging på en nettside, får jeg feilmeldingen "you have not trusted XXX". Det ser ikke ut til å være noen måte å fikse dette på i innstillingene, og det er da også ekstremt få innstillinger man i det hele tatt kan gjøre i Safari. Resultat: Jeg må bruke IE. - Man må trykke CTRL for at linker skal åpnes i en ny fane i stedet for i et nytt vindu. Unødvendig og tullete! Alle linker burde køjres i en ny fane som standard eller la dette være en innstilling. - Det går ikke an å skrive innlegg på dagbladet.no - Det går ikke an å bestille pizza online fra pizzakjeden jeg bruker fordi Safari ikke takler påloggingen - Når du laster ned en fil, f.eks. en .doc-fil, må du lagre den et sted (på skrivebordet som standard) og deretter kjøre den. Finner ingen mulighet for å bare kjøre filen direkte som i IE. Tungvint. - Når du skal velge hvilken mappe nedlastingene skal lagres i (når du velger "Annet.." i innstillingene), kan du ikke opprette en ny mappe fra valgvinduet. Du må åpne en Windows Explorer separat for å opprette den nye mappen... Fullstendig idiotisk. Selv om IE er mer tungrodd og treigt enn Safari, ser det ut til at jeg må tilbake dit fordi Safari bare ikke takler alle hjemmesider, særlig punkt 1 som jeg trenger i jobben. Safari er rask og pen, men har alvorlige mangler når det gjelder funksjonalitet og støtte. Endret 28. mars 2008 av Kalahari Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 - Man må trykke CTRL for at linker skal åpnes i en ny fane i stedet for i et nytt vindu. Unødvendig og tullete! Alle linker burde køjres i en ny fane som standard eller la dette være en innstilling.Meiner du at alle linkar uansett burde verte opna i ei ny fane? For det er eg heilt ueinig i, eg vil sjølv bestemme om linkar skal opnast i same fane, eller ein ny fane. Det er forøvrig nokre innstillingar for dette under Rediger --> Valg --> Faner. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) - Man må trykke CTRL for at linker skal åpnes i en ny fane i stedet for i et nytt vindu. Unødvendig og tullete! Alle linker burde køjres i en ny fane som standard eller la dette være en innstilling.Meiner du at alle linkar uansett burde verte opna i ei ny fane? For det er eg heilt ueinig i, eg vil sjølv bestemme om linkar skal opnast i same fane, eller ein ny fane. Det er forøvrig nokre innstillingar for dette under Rediger --> Valg --> Faner. Jeg vil bare ha ETT nettleservindu til enhver tid, og alle nye vinduer skal åpnes i en ny fane i det samme nettleservinduet. Det er ingen innstilling for dette i Safari. Det vil si at jeg mye av tiden må holde fingeren på CTRL-tasten for å unngå at det åpnes nye vinduer... og det er tungvint. Hele poenget med faner er jo at man skal slippe en skog av nettleservinduer. NB: Jeg snakker ikke om ny fane vs gammel fane, men ny fane vs nytt vindu, og det gjelder linker som ønsker å åpne ny fane/nytt vindu. Mange linker bruker bare samme fane. Endret 28. mars 2008 av Kalahari Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Beklager, eg ser eg misforstod deg der. Og eg er heilt einig i det du seier. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 hva kommer det av at alt virker mye "mykere" når jeg leser nettsider med safari sammenlignet med f.eks. iexplorer. Tror ikke det er andre fonter, er det det? Uansett, liker det! Anti-Aliasing. Selv takler jeg det dårlig De fleste websider i dag designes for Windows sin antialising. Om du ser på websider som er designet for Safari så vil du kanskje like Apple sin antialising bedre. Hovedforskjellen mellom Apple og Microsoft sin antialising er at Apple sin forsøker å gjengi fonten akkurat som den er laget, mens Microsoft sin forsøker å gjøre den så lesbar som mulig. Nå som skjermer får bedre og bedre oppløsning er det nok Apple sin som vil være veien å gå. Her er et eskempel jeg lagde hvor jeg også har testet å bruke en spesialfont som er embedda i css. Prøv med Safari 3.1 og Explorer.. hvilken måte å smoothe fonter på liker du best? http://formfett.net/wp-content/themes/formfett/test.html Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Klarer ikke se forskjellen på den "fonten" du hadde laget, men den er tydelig på annen tekst. Teksten blir på safari noe "tykkere" og mykere. Skal sies at jeg sitter på en 15,4" latop med 1650x1080 nå, og da ser safari - teksten utrolig bra ut. Men når jeg setter meg på den stasjonære med 22" 1650x1080 ser det helt jævlig ut. Har lagt inn OSX leopard på den stasjonære også, og ble ganske overrasket over hvor uleselig teksten ble. Trodde jeg skulle få samme opplevelse som når jeg benyttet safari på den bærbare, men det var ikke tilfelle. Eller er det noe jeg gjør galt på den stasjonære? Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Klarer ikke se forskjellen på den "fonten" du hadde laget, men den er tydelig på annen tekst. Teksten blir på safari noe "tykkere" og mykere. Skal sies at jeg sitter på en 15,4" latop med 1650x1080 nå, og da ser safari - teksten utrolig bra ut. Men når jeg setter meg på den stasjonære med 22" 1650x1080 ser det helt jævlig ut. Har lagt inn OSX leopard på den stasjonære også, og ble ganske overrasket over hvor uleselig teksten ble. Trodde jeg skulle få samme opplevelse som når jeg benyttet safari på den bærbare, men det var ikke tilfelle. Eller er det noe jeg gjør galt på den stasjonære? Heading ser du vel stor forskjell på fra Safari 3.1 til en annen browser? I Safari 3.1 er det nemlig en helt annen font enn Georgia som alle andre browsere får se. Teksten skal se ganske så lik ut uansett om du har crt eller lcd skjerm ja. Du kan stille inn font-smoothing i SystemPreferences/Appearance Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Skjermen på den stasjonære er lcd, og har prøvd alle settings for font-smoothing. Men fortsatt ikke noe særlig pen tekst på hverken operativsystemet leopard eller safari. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Det kan ikke være at du har en LCD skjerm med PVA panel hvor kontrasten står alt for høyt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå