Gå til innhold

Har 3 GB minne, får bare 2 GB opp i windows

jgrasp

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har 3 minnebrikker på 1024 MB hver. Når jeg starter opp maskinen og BIOS kjører teller den opp rett antall mb minne, altså 3072.

Men i oppgavebehandling er det bare registrert 2 GB fysisk minne.

Noen som vet årsaken? har kjørt memtest for sikkerhets skyld, ingen feil der.

Har hatt problemer med at pcen har slått seg av, særlig under kopiering av store filer fra cd/dvd. Tror det har med dumping av minne.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hatt problemer med at pcen har slått seg av, særlig under kopiering av store filer fra cd/dvd. Tror det har med dumping av minne.

Med andre ord blåskjerm? På denne vil det stå en feilkode som er viktig i å finne årsak til problemet. Skriv opp feilkoden og benytt den i søk på Google eller hos Microsoft. Du vil få mange tilslag og forslag til løsninger.

Lenke til kommentar
Jeg har 3 minnebrikker på 1024 MB hver. Når jeg starter opp maskinen og BIOS kjører teller den opp rett antall mb minne, altså 3072.

Her kan vi trenge litt mer info. Hva slags OS (inkl servicepack og om det er 32 eller 64 bits). Hva slags hardware forøvrigt. Skjermkort og minne på skjermkort(ene).

EDIT: Øverst i forumet ligger en "sticky". Denne inneholder svært mye nyttig informasjon - også rundt "manglende" minne.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Her kan vi trenge litt mer info. Hva slags OS (inkl servicepack og om det er 32 eller 64 bits). Hva slags hardware forøvrigt. Skjermkort og minne på skjermkort(ene).

EDIT: Øverst i forumet ligger en "sticky". Denne inneholder svært mye nyttig informasjon - også rundt "manglende" minne.

Ok selvsagt

Har WinXP SP2 32 bits, Corsair PC5300 minne, geforce 7950 GX2.

Det kommer ikke opp blåskjerm. Maskinen bare slår seg av og restarter. Problemet oppstår nesten bare under kopiering fra cd/DVD til harddisk, og særlig store mengder data. Som regel hjelper det å kopiere filene i mindre porsjoner, men det er jo tungvindt.

Har kikket i den stickyen, men har kanskje ikke fått meg meg alt.

Lenke til kommentar
Visning av tilgjenglig minne er godt forklart i sticky.

Ditt andre problem skyldes noe annet. Her har vi ikke nok info til å komme med forslag. Men du kan begynne med å teste minnet.

jau, kan hende noen av ram brikke har død eller ikke funker i sloten sin

så prøv å bytt om brikkene i slotene

jeg fikk bare opp 512MB i mor i sin bærbar men når jeg bytta om brikkene/slots så fant pcen alt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...