Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Felles filserver i nabolaget? Trådløs

Anbefalte innlegg

Går det an å sette opp en PC/Server i et sentralt hus i nabolaget, å koble denne opp til en router med stort utvendig antenne, f.eks denne, også kan alle i nærheten logge seg på å kopiere til å fra den?

Innenfor en radius på 150-200m da seff!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å utdype på det Ståle sier, så er dette ingen problem. Det eneste hinderet du må overkomme er at du må velge sterk nok antenne for dine forhold, og det kommer da ann på:

- Avstand til brukerene

- Kvaliteten på brukerenes trådløse kort (du kan kompensere for dårlige kort hos brukerene ved å ha enda bedre antenne på ruteren)

- Hindringer for signalene (altså tykke vegger osv, men også bakgrunns-støy osv.)

Det er meget vanskelig å si på forhånd hvilken styrke du vil trenge på antennen for å få god kontakt til alle brukerene siden vi ikke kjenner de lokale forholdene (og selv om du beskriver dem så blir det bare ren gjetting i grunn pga. mange ukjennte faktorer). Derfor så vil jeg annbefale at du gjerne tar litt godt i og kjøper en størrelse over det du kanskje tror du trenger. Hvis det likevel skulle vise seg å være for dårlig, så har du alltids angrerett hos web-butikker som du kan benytte deg av. Hvis du skal kjøpe den over disk så ville jeg avtalt på forhånd at får lov til å returnere den og evt. bytte i sterkere antenne dersom det blir nødvendig. Den du linker til er rimelig sterk for å være en omni-direksjonell antenne, så jeg vil annslå at det kan være et godt utgangspunkt å prøve ihvertfall.

Men ja, i grunn så står det bare på hvor mye du er villig til å investere i antennen. Resten er egentlig såre enkelt å sette opp.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ok, da prøver vi nok dette etterhvert, kjøper den antennen jeg linket til tenker jeg... andre antenner med samme dBi er oppgitt til 1500m med 54mbit, så når egentlig ikke skal lenger enn maks 200m, så regner jeg med at det bør funke sånn passe.

Men jeg får et problem med antennekabelen da, den kan ikke bli så kort egentlig, minst 15meter tenker jeg den blir. Eller må jeg da kjøpe et eget accesspungt til å drive antennen, å kable cat5 opp til loftet til den, for deretter å bare få ca 1m antennekabel?

Lenke til kommentar
Ok, da prøver vi nok dette etterhvert, kjøper den antennen jeg linket til tenker jeg... andre antenner med samme dBi er oppgitt til 1500m med 54mbit, så når egentlig ikke skal lenger enn maks 200m, så regner jeg med at det bør funke sånn passe.

Men jeg får et problem med antennekabelen da, den kan ikke bli så kort egentlig, minst 15meter tenker jeg den blir. Eller må jeg da kjøpe et eget accesspungt til å drive antennen, å kable cat5 opp til loftet til den, for deretter å bare få ca 1m antennekabel?

Vær obs på at disse specsene er nok oppgitt for helt optimale forhold, så du kan ikke forvente å få noe i nærheten av det. Viktigst av alt så er sikkert de spesifikasjonene basert på avstand i fri sikt, og med en gang du begynner å snakke om at signalet skal gå gjennom et par vegger så reduseres styrken kraftig.

Jeg sier ikke at det originale forslaget ikke er kraftig nok vel og merke, det kan godt være, men ta spesifikasjonene på slike antenner med en håndfull salt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Problemet er vel egentlig ikke avstanden her så lenge utstyret er bra.

Det er dempning i vegger o.l. i husene pluss at ikke alle klientene er like gode signalmessig som de beste med frittstående fullstørrelseantenner.

Det kan også være stor forskjell på trådløsroutere du kobler til og den jeg linket til er meget bra både på sending og mottak! Legger du inn DD-WRT firmware kan du øke effekten fra 28 til ca 80mW. Hvis du ser på prisene er antennen jeg linket til like kraftig som den du la ut link til mens prisforskjellen var nesten 3000%... :p

Du bør være så lur at du tar imot disse tipsene, for denne løsningen til ca 600kr inkl frakt vil gi deg et maksimalt resultat i forhold til prisen.

EDIT: Cat5 opp til loftet er den beste løsningen. Du kan kjøre power over ethernet (POE) om du mangler spenningsuttak der oppe.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Må si at det absolutt er verdt å prøve antennen fra DealExtreme. Selv om den nok har et godt hakk dårligere byggkvalitet enn den du så på så snakker vi jo om en kostnad som er neglisjerbar til og med om det ikke fungerer, og frakten er gratis, og toll/moms også pga. prisen er under 200.

Utrolig masse gøy (og nyttig) i finne på DealExtreme :) En av mine favorittsider.

-Stigma

Lenke til kommentar
Problemet er vel egentlig ikke avstanden her så lenge utstyret er bra.

Det er dempning i vegger o.l. i husene pluss at ikke alle klientene er like gode signalmessig som de beste med frittstående fullstørrelseantenner.

Det kan også være stor forskjell på trådløsroutere du kobler til og den jeg linket til er meget bra både på sending og mottak! Legger du inn DD-WRT firmware kan du øke effekten fra 28 til ca 80mW. Hvis du ser på prisene er antennen jeg linket til like kraftig som den du la ut link til mens prisforskjellen var nesten 3000%... :p

Du bør være så lur at du tar imot disse tipsene, for denne løsningen til ca 600kr inkl frakt vil gi deg et maksimalt resultat i forhold til prisen.

EDIT: Cat5 opp til loftet er den beste løsningen. Du kan kjøre power over ethernet (POE) om du mangler spenningsuttak der oppe.

Tusen takk! Har vært litt vekk fra nett et par dager.

Den løsningen virket jo som et supert alternaiv! Spørs om ikke det er den som blir benyttet ja! Godt å ha noen kyndige på området som kommenterer dette!

Støtter den routeren din POE? må den andre routeren min også støtte det da?

Jeg er elektriker så skal ikke ha noe problem med å legge opp en kontakt der uansett, men alt som kan gjøres enklere;)

Lenke til kommentar

Den støtter ikke PoE direkte, men siden de har max 100Mbit så har du jo 4 ledere disponibel for en ekstern PoE løsning. Det går f.eks an å lage en selv ved å bruke medfølgende 5V adapter og mate det inn på ethernet (funker dersom kabelen ikke blir for lang). Alternativt kan man sette inn en spenningregulator på 5V oppe ved router og mate på med en høyere spenning nedenfra.

While the device does not natively support Power Over Ethernet, a linksys WAPPOE (5 volt, not the 12 volt kind) will work just fine.

Also easily powered with a simple 7805 (+5VDC) voltage regulator ($1.59 at Radio Shack) and your standard homemade PoE injector feed and tap (using pins 4+5 and 7+8, the blue and brown pairs). Heatsinking of the regulator is suggested due to ~700mA @ 5V max current draw. It doubles as a nice little heater for outdoor installs in locales that have cold weather. Heat dissipation can be reduced to a minimum by adjusting your input voltage at the feed end of the CAT5 cable so that the regulator still supplies a stable 5V when operating under load (router plugged in and turned on), then bump it up a little to account for periods of slightly more draw (CPU load fluctuations, or when flashing or saving nvram settings, etc). Insufficient feed voltage and current does not fry the router, but the Ethernet switch will not initialize (among other oddities) until the supply is enough - overvoltage is not a concern with the 7805 as there is no way for it to ever go above 5V output, and the maximum current output is 1A just like the original power brick. The 7805 regulator will handle up to 35V input, but heat dissipation is relative to the extra input voltage it has to absorb, so tuning your feed voltage to the length of your particular CAT5 cable length is a good idea. Always measure all voltages under load, as they drop quite a bit once things are actually using power.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...