Gå til innhold

Full c partisjon i vista!

Anbefalte innlegg

Bare så det er klart,jeg er totalt vista noob.

Innstallerte Vista ultimate edition 64 bit for ca 1 uke siden.Bruker 2 stk Seagate 320gb disker.

På disk 1,opprettet jeg 4 partisjoner.C fikk 35 gb,noe jeg trodde skulle holde i massevis,da programmer,spill,musikk og alt annet legges på andre partisjoner.Kun os og drivere på C.Disk 2 bruker jeg kun til nedlast,og den ble ikke formatert.

Men etter at div oppdateringer og drivere er innstallert,sitter jeg igjen med 7.3 gb ledig av 35 gb!Ser at når jeg kjører defrag med Diskeeper 08,har jeg masse som ikke lar seg defragmentere.Sikkert 10 gb som forblir rød i displayet.

Det må være voldsomt med skjulte filer,som jeg ikke vet hvordan jeg kommer til.

Er 35 gb altfor lite til os?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er 35 gb altfor lite til os?

Vista64 er sulten på plass ja...

Det finnes jo diverse triks for å spare plass i Vista, som feks å disable dvale som tar tilsvarende fysisk mengde ram, skru av skyggekopier, endre/slå av systemgjenoppretning (som tar inntil 15% av disken), osv.

Så enten må du gyve løs på noen slike løsninger, ellers er det jo i Vista nå mulig å utvide partisjoner fra diskbehandlig, dersom det kan være et alternativ for deg.

Om du har SP1 ligger det vel bortmot en GB igjen etter den også, som kan fjernes om man ikke ønsker mulighet for å avinstallere SP1 igjen.

Personlig har jeg valgt å gi Vista en partisjon på rundt 100GB (klok av skade..)

Men jeg har da mer enn nok plass, og ønsker ikke å redusere funksjonalitet, så det er jo individuelt hva som er lurt.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig det Lucky. Det er jo ikke så lett å vite, plassbehovet er ganske ekstremt i Vista vs XP, og 64bit bruker enda mer.

Men hvis du trykker start knappen, og skriver diskmgmt.msc i søkefeltet og enter, så får du opp diskbehandling i Vista. Der kan man redusere og utvide volumer.

Er en stund siden jeg testet dette, men jeg mener det var slik at man reduserer volumet som ligger etter C: først, og deretter får man mulighet til å utvide C: tilsvarende. Så dersom du har plass ved siden av, kan dette kanskje være en løsning for deg? (Man høyreklikker på volum for å redusere/utvide)

Ingenting skal forsvinne med denne metoden, men som vanlig ved endringer av partisjoner er det vel en god vane å ha backup av viktige ting først.

En ting jeg syns er greit å slå av er systemovervåkning på andre disker enn C:.

Dette gjøres omtrent som i XP; høyreklikk min datamasin, egenskaper, og velg "systembeskyttelse" i menyen til venstre. Der kan man fjerne kryss ved stasjoner.

Finnes som sagt en rekke tips rundt dette her, men jeg har stort sett heller gitt tilstrekkelig plass, og latt det meste gå sin gang. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...