Gå til innhold

Program på tv2 om dyreskinn


Anbefalte innlegg

Men jeg har et spørsmål: er det like ille med reve-pels eller mink-pels som det er med katte-pels og hunde-pels?
Helt klart. Det er først og fremst behandlingen, og i tillegg det at de kun drepes for pelsen som jeg synes er galt.

 

Hva har du røykt da?

Det er meningsløst å sidestille behandlingen fra opptak fra ei bakgårssjappe med en reve/mink pelsfarm i et vestlig land.

I begge tilfellene blir dyrene drept for pelsen, men det finnes langt mer humane måter å drepe et dyr på en det som var vist i den dokumentaren.

Det som ble vist i den dokumentaren var jo helt sykt (hadde ikke hatt noe imot å gi de en på tryne..) og et verstingtilfelle, tror ikke det er representativt for hvordan det foregår i f. eks Norge.

 

Ikke det at det nødhvendighvis gjør det mindre rett eller galt. Men det er usaklig å bruke dette i en debatt om for eller mot pels.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er meningsløst å sidestille behandlingen fra opptak fra ei bakgårssjappe med en  reve/mink pelsfarm i et vestlig land.  

 

Det er ikke bare utenfor den vestlige verden det foregår mishandling av dyr. Hvis du tror alt er bare fryd og gammen på hjemlige trakter så bør du vel få opp øynene. For ikke mange år siden var det også et program som viste hvordan slaktedyr ble mishandlet i Europa. Det er ikke bare pelsdyr det gjelder. Og hva med alle dyreforsøk som utføres? Er det også bare Asiatere som driver med slikt mener du?

Problemet er at når profitten blir alt-styrende så går det på bekostning av moral og regler, uavhengig av geografisk sted.

Lenke til kommentar

Det er meningsløst å sidestille behandlingen fra opptak fra ei bakgårssjappe med en  reve/mink pelsfarm i et vestlig land.  

Det er ikke bare utenfor den vestlige verden det foregår mishandling av dyr. Hvis du tror alt er bare fryd og gammen på hjemlige trakter så bør du vel få opp øynene.

Har aldri sagt det bare er fryd å gammen. Men jeg antar at man ikke flår dyrene levende i Norge.

For ikke mange år siden var det også et program som viste hvordan slaktedyr ble mishandlet i Europa. Det er ikke bare pelsdyr det gjelder. Og hva med alle dyreforsøk som utføres? Er det også bare Asiatere som driver med slikt mener du?  

Slaktedyr blir mishandlet, vi er alle enige om at det ikke er bra, men hva har det med dette å gjøre?

Når det gjelder dyreforsøk er mange av de unødhvendige, andre av forsøkene har vært helt nødhvendige for å få utviklet medisiner som vi vet ikke er skadelige. Det blir et etisk spørsmål hvor mye vi skal utsette dyr for vs. nytteverdi av forsøk. Svært få mennesker i den vestlige verden er klar over hvor mange medisiner som ikke haddde vært i salg uten dyreforsøk. På den andre side mener jeg at 99% av forsøkene inne kosmetikk burde ha vært unngått. Det paradoksale her at de samme menneskene som er så sterkt i mot dyreforsøk på generell basis er de samme som bruker kosmetikk som er framstilt ved bruk av dyreforsøk.

Ta en kikk på hvilket som helst av de ellers så nydelige bildene fra PETA, som det på forrige side, å du ser hvordan kosmetikken ligger i tykke lag. Det er faen meg hyklerisk.

 

Tror det bare er asiater som flår katter og hunder, eller andre dyr for den saks skyld, levende. Poenget med at dette er så gale, er at det er unødhvndig. Det er lite vits å flå dyr levende når man kan drepe dem først i steden og i det minste spare dem for smerten.

Problemet er at når profitten blir alt-styrende så går det på bekostning av moral og regler, uavhengig av geografisk sted.

Joa, enig i det, på generell basis. Men Thailand er likevel ikke Norge.

Lenke til kommentar

mbst - Genialt bilde :D (Jeg fikk dama til å "kaste pelsen" :lol: )

 

Fra spøk til...Meldte meg inn i Dyrebeskyttelsen i dag, det minste man kan gjøre. Stakkars forsvarsløse domme dyr, de folka som dreiv på skulle vært strippa og hadd 10 topptrente vakt/politihunder etter seg! :evil: Sjekk hva dere kjøper folx, er dere ikke sikkre så finn noe dere vet hva er!

Lenke til kommentar
Men jeg har et spørsmål: er det like ille med reve-pels eller mink-pels som det er med katte-pels og hunde-pels?
Helt klart. Det er først og fremst behandlingen, og i tillegg det at de kun drepes for pelsen som jeg synes er galt.

 

Hva har du røykt da?

Det er meningsløst å sidestille behandlingen fra opptak fra ei bakgårssjappe med en reve/mink pelsfarm i et vestlig land.

Takk, jeg røker ikke.

 

Når det gjelder kommentaren din for øvrig, ser det ut til at det har oppstått en liten misforståelse.

Det jeg mente var at om det er hund, katt, rev osv er for meg likegyldig i denne sammenhengen. Poenget er at de drepes for pelsen alene, og de aller fleste lever et liv under uverdige forhold (i hvert fall i de tilfeller de lever opp på farmer).

 

Min kommentar gjalt altså ikke måten dyrene ble drept på i forskjellige TV-innslag etc, men at de ble drept for pelsen sin.

Lenke til kommentar
hallo..dette sier jeg seriøst.. skal vi alle dra ned til phillipinene og banke dritten ut av de J`ævla dyremisshandlerne?

FYYYYY Fae'n jeg ble forbanna.. så ikke begynnelsen man bare kattene..

har katt selv og hadde flippa helt hvis noen tok katta mi! hadde sikket resikert livet for at katta mi ikke skulle gå igjennem noe sånt!

SÅ la oss lage en svææær gjeng og dra til phillipinene..!

(åssen var de de greide å filme alt det der egentlig? det kameraet kan da ikke ha vert skjult.. :-? )

 

Betaler du billet og henter meg i Hokksund? Estimert kostnad til omtrent 15k for hver person med fly? :roll:

 

Leier heller inn en annen der nede som kan gjøre det for oss.

Lenke til kommentar

Da jeg er halvt filippinsk og er født der nede, skal jeg fortelle dere som rakker ned på Filippinene noen få ting:

 

For det første, det er ikke filippinerne selv som står bak dette, det er kinserene som er bosatt i Filippinene som gjør det. Ja, de selvsamme kineserne som også spiser hunder og katter (noe filippinerne IKKE gjør). Har noen av dere noensinne vært på Filippinene? Det KRYR av både løshunder og -katter der nede. Såpass mye at jeg vil påstå at det finnes minst 1 hund og 2 katter pr. innbygger på Filippinene (folketallet sist jeg sjekket var på ca. 75 millioner). Da sier det jo seg selv at mottakssentrene og kennelene dessverre er i håpløst mindretall.

 

Jeg har opptil flere ganger fått ødelagt nattesøvnen pga den ekle mjauingen til kattene samt slåsskampene mellom dem. Og som løsdyr, er sjansen stor for at de er smittebærere for mange sykdommer (f.eks rabies) samt lopper og lus, som i sin tur bærer på andre sykdommer og parasitter. Og når man må prioritere hva som kommer først - menneskets velvære eller løsdyrenes rett til å leve - trenger man ikke å være rakettforsker for å vite hva man så å si alltid velger. Med den relativt dårlige økonomien der nede kan man ikke akkurat føre noen Ole Brumm-politikk...

 

Og til den personene som kom med at de som fanger kattene hadde sunket så dypt som det går an å komme:

Hvorfor finner man på så å si alle verdens skip filippinsk mannskap? Og filippinske hushjelper i Singapore og Midtøsten. Filippinene er det landet i verden som eksporterer mest arbeidskraft - dette er grunnet de dårlige arbeidsvilkårene for filippinerene. Alle fabrikkene benytter seg av kinesisk arbeidskraft - filippinere er altfor dyre i drift! Da kommer det ikke som noen stor overraskelse at nesten alle toppsjefene i de forskjellige konsernene og fabrikkene også er kinesiske. Uten penger får filippinerene ikke råd til skolegang til barna sine - jentene blir i verste fall tvunget til å prostituere seg, men guttene blant annet danner gjenger og - ja nettopp, fanger katter for pelsselgere. Hva ellers skal man gjøre når det ikke er arbeid å få noe sted og man trenger penger til den daglige kampen for å overleve?

På denne måten kan man si at de personene har rett - men tror dere at de som fanger kattene virkelig lyst å gjøre dette. Hvor mange ganger har man ikke fått dårlig samvittighet over synet av forskremte katter som holder rundt hverandre? Filippinerne er jo mennesker de også...

 

Selvsagt ønsker man å kvitte seg med denne forferdelige virksomheten og gi et verdig liv til alle hunder og katter - det understrekes jo også i dette programmet at filippinerene tar vare på sine kjæledyr. Men så lenge pengene og etterspørselen etter pelsen spiller en viktig rolle, blir dette en meget vanskelig oppgave...

 

Jeg vil til slutt understreke at jeg ikke på noen som helst måte støtter pelsnæringen, og at dyr skal måtte dø, ofte på de mest barbariske måter, bare på grunn av pelsen/skinnet/huden deres. Jeg vil bare jekke ned de personene som rakker ned på landet der jeg ble født, og som jeg fremdeles føler meg hjemme i..!

Lenke til kommentar

Til EviLEddiE

 

Du har selvfølgelig et godt poeng når du nevner at man ikke skal rakke ned på land som f.eks. Filippinene! Mennesker er både gode og onde, helt uavhengig av hvilket folkeslag de tilhører. Det er forhåpentligvis ingen i denne tråden som mener at de handlinger vi så på programmet representerer meninger delt av spesielle nasjoners folk. Det de fleste derimot er enige i ,er at disse menneskene vi så i dokumentaren gjorde handlinger som er helt avskyelige!

 

At man, selv i en fortvilet situasjon som mange av disse utvilsomt er i, behandler dyr på denne måten, det kan aldri forsvares. Det finnes langt mer humane måter å avlive dyr på, tortur som dette er uakseptabelt uansett på hvilket grunnlag det gjøres!

 

Denne posten er for ordens skyld ikke ment som et angrep på deg, EviLEddiE.

Lenke til kommentar

Send dem en STOR hårete (kunstpels) hundeformet plastisk sprengstoff statue sak med kamera og fjerndetonator og blås dem til himmels.

 

Skulle personlig gjerne ha flådd de folkene, la dem sulte og tørste og så banka dem med stokkene, snitta dem kraftig i skrittet og hengt dem med sine egene tau så nakken brakk og så stukket og latt naturen gå sin gang.

Lenke til kommentar

Mulig jeg formulerte meg dårlig i forrige post, mitt poeng er uansett at

de menneskene vi så på dokumentaren er teite mennesker, ikke teite kinesere.

 

Altså: De er dyremishandlere. Punktum. Ikke kinesiske (eller andre) dyremishandlere. Synes nå dette er et litt viktig poeng jeg da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...