Gå til innhold

Oppgradering, AMD eller Intel..

Anbefalte innlegg

Gigabyte P35-DS3 serien er bra, ellers har du jo DS4 og DQ6, men de er jo en del dyrere og slettes ikke nødvendig egentlg.

Har forresten kjørt opp 780G med Phenom 9850 i dag - tør IKKE overklokke ;-) Ikke for at det er noe særlig å hente da men, de fleste klarer mellom 2.7-2.9ghz - og den sluker strøm som en jævel ;-) Hmmmmm..... Ikke veldig imponert....

AMD må få ut 45nm versjoner av Phenom om ikke altfor lenge, og de bør være bra.... ellers tror jeg AMD er f****

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jepp, var det jeg tenkte jeg skulle investere i. er jo GA-P35-DS3L som har fått god omtale.. GA-P35-DS3 fikk litt blandet kritikk så jeg, pga det var visst ikke så godt egnet for overklokking, og det ble litt varmt (kjøleribbe på northbridge satt løst).

huff da! trodde de nye Phenomene skulle bli noen skikkelige beist av noen cpu-er jeg, men de er jo som en gammel volvo 240.. treig og drivstoffslukende!

enig med deg angående 45nm, for intel har godt av litt konkurranse også. de sparket jo en haug med ansatte da, så håper det hjelper firmaet litt. det jeg ikke likte var at AMD kjøpte ATI. da føler man nesten at hvis man velger en av de, må man ha begge i en pc (AMD cpu, og ATI skjermkort).. men det har kanskje ingenting å si.

Lenke til kommentar

Etter min erfaring klokker stort sett DS3L litt dårligere enn DS3, - du må huske at L versjonen er billigutgaven med litt dårligere kjøling og vrm moduler, og selv om det klokker bra, er nok DS3, og ikke minst DS4 ett tryggere valg. Jeg synes DS4 er verdt pengene hvis man skal overklokke mye pga av en mye bedre kjøleløsning enn DS3 serien, blant annet med skikkelig kjøling av vrm.

Lenke til kommentar

hmm.. lurte på det skjønner du. trodde vanligvis L-en sto for "Lite" i datasammenheng, og da stemmer det kanskje her også da! ok, visse plasser selger de DS3 og DS3L for samme pris, så da er det kanskje ikke noe å lure på. :p Men tror jammen jeg heller går for DS4! :) Støtter det SLI også, hvis jeg vil ha et ekstra kort senere?

Endret av frode_aabak
Lenke til kommentar

Tipper du har kikket i Prisguiden, DS3 kortene som koster det samme som DS3L er nok demokort, og helt riktig L står for Lite ;-)

Jeg ville definitivt gått for DS4 til ditt bruk, medmindre du vil spare litt penger.. MEN!! Med DS4 slipper du å måtte innvestere i ny NB kjøler samt heatsinks til vrm modulene om du skal tyne maks fsb ut av kortet.

Ingen Intelbasert Socket775 hovedkort i dag støtter SLI, da må du over på Nforce.....

Lenke til kommentar

Skal du kjøre SLI så må du som sagt over på et Nforce basert hovedkort, for å gjøre det kort og brutalt - hadde det ikke vært for at Nvidia låser SLI til sine chipset så hadde det ikke eksistert ett jævla Nforce hovedkort til Intel i alle fall - de er "ofte" buggete, kresne på det meste, ofte ulogiske og dårlige bioser, voldsom varmutvikling, sære minnekontroller herping av harddisker osv - supergeeks elsker ofte disse kortene, da de kan tilbringe mer tid i bios enn i Windows for å få dem til å fungere skikkelig.

Det nye Nforce 790i KAN bli bra - men er plaget av barnesykdommer enda, det støtter også KUN DDR3 minne.

Lenke til kommentar

plutselig kom en tanke over meg;

Hva om jeg setter inn en Athlon X2 6000+ i det hovedkortet jeg allerede har?? Er en slik cpu SÅÅ mye dårligere enn en Intel E8400??

Og angående skjermkort; går jeg for et 9800GTX sammen med denne cpu-en, blir da cpu-en en flaskehals?

Lenke til kommentar
plutselig kom en tanke over meg;

Hva om jeg setter inn en Athlon X2 6000+ i det hovedkortet jeg allerede har?? Er en slik cpu SÅÅ mye dårligere enn en Intel E8400??

Og angående skjermkort; går jeg for et 9800GTX sammen med denne cpu-en, blir da cpu-en en flaskehals?

Det vil bli en ganske mye billigere oppgradering ihvertfall. Sjekk kompatibilitetslisten til Asus først.

Den er ikke så mye dårligere nei. Du vil merke det godt i benchmarks, men du vil kunne kjøre alle dagens spill sammen med et 9800GTX. Cpu vil være flaskehals hvis du "spiller" 3Dmark06 på 1280*1024 oppløsning. Cpu vil ikke være flaskehals i spill hvis du kjører høyere oppløsninger. (Alt er selvfølgelig relativt), en E8400 VIL yte bedre da Core 2 generelt yter bedre, og FPU uniten (som benyttes i spill) i Core 2 er mye bedre enn Athlons. En siste ting er effektforbruk der en X2 6000+ med sin 90nm produksjonsteknikk er "ganske" varm i forhold til en E8400 med sin 45nm prod teknikk. (underdrivelse ja).

Lenke til kommentar

jepp, billigere blir det. 1000-1500 kroner ca. kompatibilitetslisten til asus er sjekket, kan til og med kjøre Phenom 9500 og 9600. men da mulig litt ustabilt..

ser at cpuen bruker 125 watt, er jo en del. men jeg har liggende en OCZ 780w PSU, og angående varme, så har jeg en Thermaltake Red Orb, og en Zalman CNPS9500-vifte, så kommer til å bruke en av disse. Da tror jeg at jeg går for dette, og heller oppgraderer full pakke neste gang! ;)

Lenke til kommentar

PerUlv sluttet å svare her nå, han ble nok irritert over at jeg muligens går over til AMD.. :(:p Neida, men seriøst; er det noe mer å hente utav en Athlon X2 6000 enn de 3.0ghz som er der? Hva anbefales av kjølere til den? Har jo som sagt disse to:

- Thermaltake Ruby Orb

- Zalman nVidia CNPS9500AM2

Lenke til kommentar
PerUlv sluttet å svare her nå, han ble nok irritert over at jeg muligens går over til AMD.. :(:p Neida, men seriøst; er det noe mer å hente utav en Athlon X2 6000 enn de 3.0ghz som er der? Hva anbefales av kjølere til den? Har jo som sagt disse to:

- Thermaltake Ruby Orb

- Zalman nVidia CNPS9500AM2

Tja, hvis du er heldig få du den stabil på 3,4GHz. Det gjør min med 1,5v. Jeg brukte storebroren til Zalman kjøleren din, CNPS9700LED. Lillebroren skal vel klare jobben, men du må være forberedt på å høre vifta for å si det slik. Overklokket til 3,4GHz med 1,5v trekker en X2 6000+ i overkant av 140W antar jeg. Det er mye. Hvis du skal kjøpe ny bør du velge TRUE med to 120mm vifter i "push - pull" oppsett da den vel fortsatt er den beste luftkjøleren så vidt jeg vet.

Min X2 6000+, 4t Prime95 stabil:

stabilwh7.th.jpg

Lenke til kommentar

Om du kjøper Intel eller AMD er ett fett for meg :thumbup:

Grunnen til at jeg ikke svarte er at jeg kvittet meg med min siste Athlon64/X2 i 2006 da Intel kom med Core2 - og siden har jeg holdt meg til "the dark side" (med unntak av Phenom 9850´en da...), derfor er nyere Athlon X2 ikke mitt sterkeste felt :whistle:

Lenke til kommentar

hehe, det var godt! :p

nyttige tips fra begge to av dere jeg har fått her.. må tenke litt til på det, men er fare for at jeg faller på det som fornuften sier; amd på nåværende hk! case closed!! :D

nå for å gjøre seg ferdig med skjermkortdelen også; er virkelig 9800gtx verdt 1000kr mer enn 8800gt??

henviser til denne testen:

http://www.overclockersclub.com/reviews/xfx_9800gtx/

Lenke til kommentar

Tja.... Det yter unektelig bedre og overklokket tar det virkelig av - men 1000 kroner mer er det nok ikke verdt, jeg hadde derimot valgt 9800 GTX sjøl skulle jeg byttet ut 3870´ene mine nå.

Men hvis du tenker på å parre det med en Athlon X2 så ville jeg heller valgt 8800 GT, forskjellen er nok enda mindre på en svakere cpu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...