Gå til innhold

Oppgradering, AMD eller Intel..

Anbefalte innlegg

Hei!

Min første post her tror jeg..

Skal nå bygge meg et nytt kabinett av tre, og med det følger jo selvfølgelig innmat også! ;) Mine systemegenskaper er som følgende:

- Asus M2N-E Socket AM2 hovedkort

- Athlon X2 4200+

- XFX Geforce 7600GT XXX

- 3GB DDR2 RAM

Planlagte oppgraderinger:

- Oppgradere BIOS på M2N-E så jeg kan kjøre Phenom - Ferdig

- Phenom 9500 Quad-Core - Usikker

- XFX Geforce 8800GT - Sikker, ikke kjøpt inn

- OCZ ModXStream 780W modular strømforsyning - Fått

Problemet er; hva er lurt her, gå for Phenom-cpuen (da jeg bare kan bruke det gamle hovedkortet), eller kline til med nytt hovedkort og CPU, da Intel Q6600 mest sannsynlig. Er intel-oppgradering verdt de ekstra kronene? Kom gjerne med tips angående skjermkort også, men jeg er rimelig sikker på at det blir et 8800GT.

Endret av frode_aabak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ingen som har synspunkter på Phenom vs. Intel Quad-Core?? regner med de fleste anbefaler intel, men prisforskjellen er jo litt da.. :) Eller kanskje jeg bare skulle gå for en bedre dual-core??

Jeg skal bruke windows xp. photoshop, programmering, litt spilling, media-ting (vise filmer og streame musikk til tv/xbox).

Lenke til kommentar

Phenom i sin nåværende forfatning er et elendig kjøp, hvis du vil ha maks for penga går du for en Intel E8400 (riktignok dualcore) og et rimelig Intel P35 basert hovedkort.

På den andre siden får du sikkert en håndskrevet manual med Phenom´en, med det enorme salget så har de tid til det :-)

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Hvis du har råd går du for et Intel oppsett. Hvis du har dårlig råd og/eller ikke skal overklokke ville jeg gått for Phenom 9550 som er den nye revisjonen som ikke har TLB errata, og er lagervare snart. For å si det slik, Phenom yter ikke dårlig slik man kan få inntrykk av, den yter bare ikke like bra som C2Q (som er dyrere).

Lenke til kommentar
haha, hørt den tørrisen der før ja! :p

hmm.. nå ble jeg i tvil her! så dere vil altså anbefale triple-core AMD fremfor quad-core AMD?? og framfor intel sin E8400 også??

Du må se an hvor mye penger du vil legge i oppgraderingen. Hvis du vil gå for en billigløsning, er AMD å anbefale, har du mye penger kan du gå for Intel som yter best i dag.

Lenke til kommentar
Intel som yter best i dag

nja, kanskje på enkelte modeller, men bildet blir vel mere nyansert hvis man tar for seg hele produktlinjene, og i tillegg også tar med mhz vs kr. :)

Javel, så Intel yter best på ENKELTE modeller? Og AMD på resten... Det var nytt for meg. Vil gjerne ha eksempler på det......

Lenke til kommentar

Det er sånn pr i dag at AMD er konkurransedyktige på billigsegmentet, altså prosessorer under 1000 kroner - hvis vi ikke tar med overklokking - da er Intel suverene der også, så fort vi passerer 1000 kroner og kommer opp på E8xxx serien er det ingen konkurranse lenger, selv de svimleste AMD Fanbois er enig i det.

Lenke til kommentar

hmm.. jo, har jo nok penger til å kjøpe full intel-pakke da, men var bare litt nysgjerrig på de nye phenom-prosessorene. er egentlig AMD-fan, men det lønner seg tydeligvis ikke å være nå lenger.. :p da blir det nok en E8400! ;)

Lenke til kommentar
Det er sånn pr i dag at AMD er konkurransedyktige på billigsegmentet, altså prosessorer under 1000 kroner - hvis vi ikke tar med overklokking

Nettopp, og mange er ute etter cpu under tusenlappen, og syssler ei heller med OC

Er enig i resten du skriver :) (holder dog døren på gløtt for evt. overraskelser)

Lenke til kommentar

Ikke min tråd, men dette sporer vel litt av i det samme gamle. Selv linket jeg til triplecore bare fordi de kommer til å bli rimelige, med god ytelse. Og når han uansett har ett hk som støtter am2+ er det jo ett godt valg.

Intel er nok vel så bra, og bedre, men blir og en helt annen oppgradering iogmed han må ut med mer penger.

Lenke til kommentar

Men det kan også hende han som kjøper en cpu til under tusenlappen finner ut at han trenger mer kraft, da er det greit å kunne ha muligheten til å kaste inn alt fra en E8200 til Q9770 uten å måtte bytte hovedkort.

Mange venter på den såkalte "bugfixede" B3 steppingen av Phenom, men den yter ikke bedre enn B2 med TLB bugfix skrudd av, det er først når AMD slipper sin 45nm av Phenom dommen virkelig faller - hvis ikke den i det minste matcher forventningene alle hadde til Phenom, ja da er AMD i praksis ferdige - det er grenser for hvor lenge de kan overleve med å pushe utdatert teknologi mens Intel stadig tar skritt fremover.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...