Gå til innhold

MAC til skolebruk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

iWork og Office er ikke helt sammenlignbare. eks om du jobber med folk som har excel så er excel for mac det enkleste (i forhold til Numbers), men om du bare skal bruke til egetbruk så kan iWork være det beste. Eks så synes jeg Keynote som er en slags powerpoint erstatter, er bedre en powerpoint, men vis du skal lage en presentasjon som du ikke skal vises fra egen maskin men ein som har powerpoint så er det best med powerpoint. Selv om du kan lagre dokumentene fra iWork programmene i kompitabelhetsmodus (office formater) så forsvinner en del av overganger og slikt. (da er det lurt og ikke bruke overganger eller og se igjennom på den maskinen du skal vise presentasjonen før du viser den).

Jeg synes nesten at det er best og ha begge programmene. For de erstatter ikke helt hverandre. Så selv så har eg begge deler, har dog ikke det nyeste officepakken for mac har 2004 versjonen. Ville selv anbefalt begge deler om du har råd.

edit:

Tror ikke det er alle firma som har avtale om officepakken for mac, selv om de har avtale om office for windows, dette er viktig og sjekke opp. Er også slik at det ikke er samme instalasjons cd/dvd.

Endret av St. Anders
Lenke til kommentar

St. Anders: Jeg er enig i alt du sier. iWork og Office utfyller hverandre. Word har en bedre notatbok-funksjon enn Pages har, men Pages er bedre på å lage mer kreative oppgaver/innleveringer. Numbers og Excel har jeg lite erfaring med, men vil tro de er jevngode, avhengig av hva du er vandt med. Keynote eier PowerPoint på alle punkter. Dersom du ønsker å vise Keynote-filer på en Windows-maskin anbefaler jeg deg å eksportere filen som Quicktime-fil. Da får du med alt av overganger og effekter og du kan bla fram og tilbake som vanlig. Eneste negative er at du ikke får evt. manus med.

Lenke til kommentar

Vel, OpenOffice og NeoOffice er gratis, so å få tak i program for tekstbehandling, rekneark og presentasjonar er jo ikkje noko problem. Kva anna treng du for skulearbeid?

(Redigert: Det avheng jo sjølvsagt at kva slags skule/linje/fag du går på/har.)

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

3.0 er no framleis berre i alfa, reknar med det var ein skrivefeil. (3.0 skal forresten kome i ein skikkeleg Mac-versjon (Aqua).) Grunnen til at den norske mac-versjonen av 2.3.1 ikkje er lista på hovudsida er nok dette:

Versjonene nedenfor er ikke testet, men fungerer sannsynligvis fint likevel.
Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...