sneipen92 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Hvordan programmer har mac som erstatter word, excel og powerpoint. Er disse bedre, eller kan du evt bruke word og excel på Mac? sneipen Lenke til kommentar
Intramin Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Apple har iWork '08-pakken med disse programmene: - Pages (Word) - Keynote (Powerpoint) - Numbers (Excel) Ellers så har Microsoft laget Office for Mac. Endret 24. mars 2008 av Intramin Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Fattern får jo all programvare fra Maicrosoft gratis gjennom jobben, mulig at det gjeldet for dette også. Men hva er best av iWork og Office? Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) iWork og Office er ikke helt sammenlignbare. eks om du jobber med folk som har excel så er excel for mac det enkleste (i forhold til Numbers), men om du bare skal bruke til egetbruk så kan iWork være det beste. Eks så synes jeg Keynote som er en slags powerpoint erstatter, er bedre en powerpoint, men vis du skal lage en presentasjon som du ikke skal vises fra egen maskin men ein som har powerpoint så er det best med powerpoint. Selv om du kan lagre dokumentene fra iWork programmene i kompitabelhetsmodus (office formater) så forsvinner en del av overganger og slikt. (da er det lurt og ikke bruke overganger eller og se igjennom på den maskinen du skal vise presentasjonen før du viser den). Jeg synes nesten at det er best og ha begge programmene. For de erstatter ikke helt hverandre. Så selv så har eg begge deler, har dog ikke det nyeste officepakken for mac har 2004 versjonen. Ville selv anbefalt begge deler om du har råd. edit: Tror ikke det er alle firma som har avtale om officepakken for mac, selv om de har avtale om office for windows, dette er viktig og sjekke opp. Er også slik at det ikke er samme instalasjons cd/dvd. Endret 24. mars 2008 av St. Anders Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 St. Anders: Jeg er enig i alt du sier. iWork og Office utfyller hverandre. Word har en bedre notatbok-funksjon enn Pages har, men Pages er bedre på å lage mer kreative oppgaver/innleveringer. Numbers og Excel har jeg lite erfaring med, men vil tro de er jevngode, avhengig av hva du er vandt med. Keynote eier PowerPoint på alle punkter. Dersom du ønsker å vise Keynote-filer på en Windows-maskin anbefaler jeg deg å eksportere filen som Quicktime-fil. Da får du med alt av overganger og effekter og du kan bla fram og tilbake som vanlig. Eneste negative er at du ikke får evt. manus med. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 OpenOffice.org har en mac-versjon? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Ja, OOo har ein Mac-versjon, som kan lastast ned her: http://no.openoffice.org/about-downloads.html Det finst ogso ein «fork» av OOo spesifikt for OS X, NeoOffice. Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Men sett at du ikke skulle kjøpe verken office eller iWork Kan du da bruke MacBook som en skole pc Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Vel, OpenOffice og NeoOffice er gratis, so å få tak i program for tekstbehandling, rekneark og presentasjonar er jo ikkje noko problem. Kva anna treng du for skulearbeid? (Redigert: Det avheng jo sjølvsagt at kva slags skule/linje/fag du går på/har.) Endret 24. mars 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Hvis jeg da en vakker dag kjøper meg en ny Mac må jeg kjøpe iWork på nytt da? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Tror nok du kan bruke samme serial til iWork på en annen Mac, om EULA og slike filledokumenter tillater det er vel et spørsmål for seg selv Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 NeoOffice er lekkert. OOo har visstnok ikke norsk utgave for Mac, men det har NeoOffice, i tillegg til at det er mer "Mac" sånn GUImessig... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 OOo har visstnok ikke norsk utgave for Mac, men det har NeoOffice,Det ser no ut som om dei har det: http://no.openoffice.org/about-downloads.html Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Går man via den offisielle siden, lastes 3.0 versjonen ned, og den har i allefall ikke norsk støtte. Men nå funker NeoOffice veldig bra Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) 3.0 er no framleis berre i alfa, reknar med det var ein skrivefeil. (3.0 skal forresten kome i ein skikkeleg Mac-versjon (Aqua).) Grunnen til at den norske mac-versjonen av 2.3.1 ikkje er lista på hovudsida er nok dette: Versjonene nedenfor er ikke testet, men fungerer sannsynligvis fint likevel. Endret 25. mars 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Er 3.0 jeg har på mac'en nå... Men stemmer at det er alpha ja, sr det i about-boksen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå