Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fylle dekk med nytrogen i Stavanger?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurer på om noen vet et dekk sjappa som tilbyr fylling av dekk med nytrogen i Stavanger. Skal ned i Europa i someren og tenkte det hadde vært fint å ha nytrogen på dekk og slippe å bekymre seg om det er trykk på de.

 

Takker på forhånd

 

Staljin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke nitrogen tynnere enn luft? Da blir det større fare for lekkasje

 

Molekylene er større enn "luft", dermed forsvinner det ikke så fort ut gjennom de ørsmå porene som er i dekkene. Og pga dette er det også mindre tetthet av gassen inni dekket, noe som gir mindre varme ved bruk. Har kjørt bilen hardt flere ganger, og merker ikke antydning til lunk en gang.

Lenke til kommentar
Og i tilleg blir det sagt at dekket ikke kan eksplodere i høy fart slik som det kan skje når dekket er fylt med luft. Vet om et sted i Bergen, men ikke noe her i Stavanger.

 

Staljin

Det er vel mye som kan sies om å fylle dekket med nitrogen som ikke er helt riktig. Den største fordelen ved å fylle ren nitrogen i dekket er at du har kontroll på hva det er du putter i dekket. Det jeg bekymrer meg mest for å få i dekket når jeg bruker trykkluft er vanndamp. Denne vil kunne fryse ved lave temperaturer, veksle mellom å være flytende og damp ved noe høyere temperaturer (Avhenig av trykk, som igjen er avhengig av last og temperatur), og sammen med CO2, som det også er i trykkluft, kunne danne en ganske korrosiv vannløsning som tærer på det meste.

 

Det med varmgang kan ha noe for seg, men det skal være ved veldig ekstrem kjøring. Det meste av oppvarming av dekk skyldes enten av gummien deformeres (klemmes sammen av vekten på bilen), eller friksjon mot underlaget.

 

Siste punkt som kan gi en fordel er at nitrogen oppfører seg mer forutsigbart siden det bare er en gass, mens luft er en blanding av mange gasser (Nitrogen, vanndamp, CO2, oksygen osv) slik at hvis man skal beregne varmeutvikling / trykk som funksjon av temperatur osv så gir dekk med nitrogen bedre og mer forutsigbare resultater. Nå er det vel få vanlige folk som regner noe særlig på slikt men...

Lenke til kommentar

Dekkene vil bli varme pga friksjon mellom gummi og asfalt, men de vil ikke bli for varme når du har i nitrogen. Vet ikke hvorfor, men det er nå bare slik. Har kjørt på autobahn i 190-200 over lengre strekk og bare fått en behagelig lunk i dekkene, med godt grep, og kjørt på bane med masse krappe svinger, litt drifting, kraftige oppbremsinger osv, og fortsatt hatt den samme lunken i dekkene, og fortsatt topp grep. Videre påvirker heller ikke varmen i dekkene nitrogenen, slik at den utvider seg og øker trykket på samme måte som "luft".

Lenke til kommentar

Det som er interesan og vite er jo hvor mye dette evt. koster ekstra?

 

Er det snakk om 20 kr. er det jo greit.. men koster det noen hundre kroner, så kan man jo like godt legge pengene i dekkpotten.

 

Ikke for at jeg vet noe om dette... men dette lukter litt svidd spør du meg. (hvis prisen er høy)

 

Vedder alt jeg eier og har (Ikke for at det er så mye) at man ikke merker noe forskjell ved kjøreegenskapene grunnet dette. Muuulig att dekkene kanskje blir bittelitt kaldere... men hva så..? Har da aldri punktert eller stått fast noe sted med punkterte dekk eller ødelagt bil grunnet varmgang jeg...

 

Det snakkes også om mindre fare for lekkasje ved bruk av nitrogen....

Hvis dekkene lekker såpass at man må fylle dekket med noe som evt. tetter, så ville jeg heller kjøpt meg nye dekk... dette er tegn på tretthet i gummi, og eller feil andre steder.

 

Mulig det kan ha noe for seg ved ekstrem kjøring i ørkenen eller i proffesjonell bilsportsammenheng... men som sagt.. jeg er ytterst tvilende til dette.

 

MEN! som jeg skrev over her:

Koster dette bare en liten slant, så er det jo greit. Men er det snakk om hundrelappen eller mer, så vil jeg påstå at dette er ren lureri... tatt i betraktning ytelse sikkerhet kontra sum beløp...

Lenke til kommentar

Kroppen vår består av 75% vann, men vi fordamper ikke når det er varmt. Er dog enig i at det er sikkert marginal forskjell mellom luft og nitrogen i nitrgen sin favør, men jeg skal kjøre ned til MYE varmere strøk, og jeg tviler på at dekkene mine er laget for den type klima.

Derfor tenkte jeg at dekkene kommer til å tåle varme litt bedre når de er fylt med nitrogen enn med luft.

 

staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Hvorfor blir dekkene mindre varme på utsiden hvis du har nitrogen på innsiden? Nitrogen har ingen kjølende effekt og vil raskt få samme temperatur som dekket og felgen for øvrig.

 

Men hvis du vil ha nitrogen i dekkene, så er det jo bare å fylle nitrogen og leve i troen på at det er bedre. Spiller ingen rolle hva andre mener.

Endret av spøkelse
Lenke til kommentar

Tror nok ikke du stryker med om du bruker vanlig luft i dekkene.

 

Skal du kjøre MYE i varmere strøk, hadde jeg heller vurdert å kjøpe dekker i det landet jeg skal. Disse er sikkert mer beregnet på miljøet der nede.

 

Siden man her spekulerer i LITT sikrere kjøring grunnet nitrogen i dekkene, anser jeg deg som over middels opptatt av sikkerhet. Ikke noe galt med det forøvrig, men da ville jeg altså heller brukt penger på nye dekk som er beregnet i det landet du skal. Evt. kan jo også disse fylles med Nitrogen...

 

Man vil alltid finne argumenter for hvor bra det ene er overfår det andre. ulikheter i negativ/positiv grad vil det alltid være, hvis man måler nøye nok.

 

Selv to like ting som 2 stk. vanlige A4-ark, har forskjellige størrelser, hvis man da altså måler med helt sinnsyke apparater.

Satt litt på spissen, vil man da kunne få utallelser som "Vi selger de største A4-arkene! Disse er målt med spesielle apparater og sikrer deg best mulig plass for nøyaktig samme pris."

 

Dette var kanskje en teit sammenligneing, men altså kun for å ta ett lite eksempel på hvordan ting funker i markedsføringsammenheng av og til.

 

Det er jo ingen tvil om at man får mer ark for pengene, hvis man går for de største, men det er da ingen hemmelighet at hvis du sto i en butikk og arkene det var reklamert for lå ved siden av ett annet merke, at du ville gå for arkene som var reklamert som størst...?

 

Kanskje du til og med hadde kjøpt begge typene, bare for å sjekke om det stemte...?

 

Litt slik ser jeg på saken angående Nitrogen i dekkene.

Altså fult mulig at det kan dokumenteres at de med Nitrogen er sikrere/bedre å kjøre med, men da i så liten grad at det neppe er merkbart for oss vanlige mennesker.

 

Jeg understreker at eksemplet mitt her kanskje ikke var det beste, men dette var altså bare for å få frem litt av poenget. :)

Lenke til kommentar

Har kjøpt nye Continental dekk i September 2007 (205x60 R15) så det er uaktuelt å bruke så mye ekstra penger for å kjøpe nye dekk som er beregnet for varmere strøk. Derfor tenkte jeg å fylle på Nitrogen. Ingen trøbbel, fyller den på i Tyskland, blir billigere uansett.

 

staljin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...