kpw Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Hei Skal til USA i sommer og tenkte jeg skulle anskaffe meg et amerikansk simkort slik at jeg slapp å ringe om Norge når jeg skal ringe innenlands. Hadde vært greit med et kontantkort men usikker på hvordan det virker "over there". Har sett på de store operatørene og de vil prakke på meg en mobil sammen med abonemmentet. Eks at&t . Noen som har erfaring med dette og kan hjelpe meg på rett vei? Skal kjøpe meg en Iphone hvis de har kommet med 3g versjon til da og er avhengig av å kunne switche simkortet mellom forskjellige mobiler så det kan ikke være låst mot en spesifikk tlf. Lenke til kommentar
50_Øre Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Hei Bodde i usa ett år, og det enkleste og billigste er å bestille ett prepaid sim-kort fra ebay som f.eks. dette: http://cgi.ebay.com/AT-T-Cingular-prepaid-...1QQcmdZViewItem Da får du ett AT&T sim kort inkludert $10 å ringe for. Når du er i usa putter du sim-kortet i hvilken som helst ulåst mobiltelefon, og så følger du instruksjonene i heftet du får med for å aktivere sim-kortet. Jeg ville anbefale å vente med å bestille sim-kortet til sånn ca. en måned før du drar, fordi den koden som følger med sim-kortet til å aktivere de 10 dollarne i ringetid utgår etter en hvis tidsperiode. Så hvis du kjøper nå, fungerer sannsynligvis den koden ikke i sommer, og du vil ikke få $10 i ringetid. Sim-kortene du får kjøpt på ebay er veldig billige, mens hos mobilforhandler i USA må du betale en del gebyrer også videre, så man skulle tro det ikke funket, men jeg har gjort det uten problemer og det har fungert supert for meg. AT&T er også den operatøren med best dekning i USA. Lykke til Lenke til kommentar
sforum Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg skal bo i USA neste år. Det beste er altså å kjøpe sim kort på ebay? Hva koster det å gå inn i en AT&T butikk å kjøpe ett prepaid abbonement da? Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Det enkleste er å kjøpe en billig telefon med SIM-kort fra Trackfone (se info på www.trackfone.com ) på WalMart når du kommer til USA. Du får en enkel telefon med $10 dollar å ringe for til ca. $17 med skatter (altså 40 kroner for telefonen). Trackfone er en virtuel GSM opperatør som bruker flere av nettene som finnes i USA slik at du "alltid" har god dekning. (telefonene de selger er dual-band 850 og 1900 mhz) Hvor skal du forresten i USA? Jeg har reist over det meste av landet og bodd der i over to år - så har litt peilig på hvordan de ulike nettene fungerer rundt om i landet og hvordan dekningen er... Lenke til kommentar
sforum Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg vet ikke enda. Da jeg reiser som exchange student. Håper min "3band" telefon med støtte for 1900 båndet holder i begynnelsen sammen med ett prepaid abbonement jeg skaffer meg der borte. Tenker etterhvert å kjøpe Iphone, men å unlocke den å benytte samme prepaid abbonement på den. Eller bør jeg gjøre det på en annen måte? Jeg leser på at&t's hjemmeside at det står: "nternational Text Messaging** Send international text messages from the US to friends, family, co-workers around the world. $0.25 per message sent/$0.15 per message received." Vil det si at det koster penger å motta SMS fra norske nummer om jag bruker kontantkort fra at&t? og hvordan er det med opplading å sånn. Er det slik som i norge att man må legge inn penger en gang i året før de deaktiverer nummeret? Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 I USA betaler du like mye for å mota samtaler/SMS som å sende. WHY? Jo, det er to grunner til det; Den ene er filosofien om at "det er ikke min skyld at du bruker mobil, så hvorfor skal jeg betale mer for å ringe til deg enn om du hadde en hus-tlf." - den andre er at du kan ikke se forskjell på telefon nummeret om det er mobil el. hus tlf. nr. slik som du kan i Norge med nr. som starter på 4 og 9... Det finnes dog abb. som har "free inncoming minutes" osv... men de koster da ekstra... Oppladningskort er stort sett som i Norge, du kjøper dem på 7-11 osv., men du kan også ofte bruke VISA kortet ditt. Det er ofte også mer komplisert å lade opp kontantkort der... Lader du for ett lite beløp, varer det kort tid - stort beløp lang tid. F.eks. lader du for $10 må du kanskje lade på nytt innen 30 dager før telefonen stenges, mens lader du for $100 får du kanskje 12 mnd. Mateo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Lurte på en sak: I skyggen av 9/11, hva kreves av legitimasjon etc for at en ikke-amerikaner skal få lov til å skaffe seg amerikansk mobil-abonnement? Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Du sier noe der, UTROLIG nok så trenger du INGEN form for legimitasjon! Du plukker opp telefonen i butikkhyllen, går i kassen - og den aktiveres via telefon... Mats Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723123 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) En annen mulighet er å gå inn hos en AT&T (eller T-Mobile) forhandler og kjøpe abonnement (SIM-kort) der. De sier ikke dette på nettsidene sine, men du trenger ikke en 2-årsavtale for å abbonere på "vanlig" måte (altså ikke forhåndsbetalt), så lenge de ikke betaler for en ny telefon til deg. Derimot, om du vil ha en iPhone (sannsynligvis også når 3G-varianten kommer) må du knytte deg til en 2-årsavtale. Det vil si, du kan godt gå inn i en Apple- eller AT&T-butikk og bare kjøpe telefonen, men når den skal aktiveres blir du bundet for 2 år. (Du kan selvfølgelig ty til forskjellige "jailbreak"-metoder for å unngå dette, men i så fall kunne du jo like gjerne bruke T-Mobile i stedet - de er litt billigere). For bruk her i USA har du mange flere valg på "prepaid" service om du ikke krever GSM. De fleste operatørene her i USA (slik som Verizon, Sprint, US Cellular, Alltel, Credo Mobile, etc) bruker CDMA-teknologi (Code Division, Multiple Access) i stedet for GSM. Det er også noen (slik som NexTel) som bruker andre teknologier, slik som iDEN. Problemet i så fall er at du må ha telefon fra disse operatørene - det fins ikke noe slik som "unlocked" telefon eller SIM-kort som du kan plugge inn i en annen telefon fra disse. En "prepaid" telefon (f.eks. fra Virgin Mobile) betaler du fortsatt full pris for, og du kan ikke bruke den untenfor Nord-Amerika. Mange av disse kjøper dekning fra Sprint (dekningskart), men Verizon (dekningskart) har kanskje den største dekningen av alle operatørene (inkl. GSM-baserte AT&T). AT&T er den største operatøren i henhold til abonnenter, følgt av Verizon, Sprint og T-Mobile. Men tilbake til iPhone og AT&T: Sjøl om den kommer ut med 3G snart, er det ikke sikkert at den samme telefonen kan få 3G både i USA og Europa. Akkurat som operatørene i USA/Canada bruker forskjellige GSM-frekvenser fra resten av verden (850/1900MHz i stedet for 900/1800MHz), bruker de også forskjellige WCDMA (3G) frekvenser (850/1900MHz i stedet for 900/2100MHz). Problemet er, igjen, at de internasjonale frekvensene var allerede brukt til militære formål. På samme måten som Nokia N95 kommer ut i flere utgaver (N95-1 and N95-2 for Europa, N95-3 and N95-4 for Nord-Amerika), er det godt mulig at "iPhone 3G" kommer ut på samme måte. Men det er også mulig at den kommer ut med "Tri-Band UMTS", altså støtte for UMTS over W-CDMA på 850/1900/2100 MHz, på samme måten som f.eks. Sony Ericsson k850i. I så fall kan du godt kjøpe den her og fortsatt få 3G-dekning i Norge (med Jailbreak, selvfølelig). Til slutt: Hvorfor vil du egentlig kjøpe en iPhone? Selv etter at den kommer med 3G or GPS, mangler den mange egenskaper som fins i de fleste andre mobiltelefonene: Du kan ikke installere uavhengig programvare (f.eks. J2ME-programmer, slik som AmazeGPS eller Opera Mini). Apple har sagt at de vil åpne opp for "3rd party developers", men fortsatt får du bare tak i programvare som de selv har godkjent og gjort tilgjenelig via iTunes. Den vil fortsatt ikke ha Flash (ikke engang Flash Lite, slik som Symbian S60-telefoner). Sjøl om den har innebygd Bluetooth-radio, er den ikke særlig nyttig. De eneste profilene som støttes er HSP (headset) og A2DP (stereo audio). Du kan f.eks. ikke bruke iPhonen som modem for en datamaskin (DUN), sende eller motta filer (OBEX), koble opp tastatur (HID), osv. For mer informasjon, les her. Som sagt kan du ikke kjøpe den ulåst. For å aktivere den (uten å gi opp garantien) må du starte et 2-års abonnement med AT&T. Endret 15. mai 2008 av Slettet+981723123 Lenke til kommentar
sforum Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Lurte på en ting ang AT&T prepaid plan. De har jo 2 stk: 1) Pay As You Go Unlimited Talk RATE PLAN DETAILS INCLUDED PLAN FEATURES Rate Plan Details Anytime Minutes $.10 per minute Mobile to Mobile minutes Unlimited Long Distance No roaming or long distance charges across Pay As You Go nationwide coverage Roaming Charges No roaming or long distance charges across Pay As You Go nationwide coverage Daily Access Fee $1.00 per day, ONLY on days you use your phone One-time activation fee None 2) Pay As You Go $.25 per minute RATE PLAN DETAILS INCLUDED PLAN FEATURES Rate Plan Details Anytime Minutes $.25 per minute Mobile to Mobile minutes Not Included Long Distance No roaming or long distance charges across Pay As You Go nationwide coverage Roaming Charges No roaming or long distance charges across Pay As You Go nationwide coverage Daily Access Fee N/A One-time activation fee None Ingen av disse her "Long distance" eller roaming .Vil det si at man ikke kan ringe til andre land/motta fra andre land, roame i andre land osv+ Lenke til kommentar
Ms-Me Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Vær godt forberedt på at du muligens ikke har dekning der du bor. Jeg kjøpte simkort m/ mobil i en butikk, men før jeg gjorde dette så fikk jeg låne 3 simkort derfra, dra hjem og så sjekke dekningen. Selv med abb. som hadde best dekning hos meg, hadde jeg ikke dekning i selve huset, men måtte gå ut... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723123 Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Lurte på en ting ang AT&T prepaid plan. De har jo 2 stk [...]Ingen av disse her "Long distance" eller roaming .Vil det si at man ikke kan ringe til andre land/motta fra andre land, roame i andre land osv+ Ordet "roaming" er ikke så godt definert. AT&T tar det til å bety å bruke nettverket til en annen operatør, hvorvidt det er i USA eller utlandet. Så når de sier "no roaming charges", betyr dette bare at du ikke betaler noe ekstra når du bruker GSM-nettet til T-Mobile USA (som forøvrig ikke har like god dekning som AT&T selv har). Disse forhåndsbetalte planene er forøvrig endel dyrere å bruke enn en vanlig plan, siden det ikke er noen annen månedlig utgift. Om du vil legge til "AT&T WorldConnect" som lar deg ringe til utlandet, er det $3.99 per mnd. Samtaler til Norge er da $0.09/minutt til fasttelefon, $0.27/minutt til mobil. Du kan uansett motta samtaler fra utlandet uten dette, men du bruker opp minutter også når du mottar samtaler. Du kan ikke bruke disse forhåndsbetalte SIM-kortene i utlandet, så vidt jeg vet. Sjøl for en "vanlig" (etterhåndsbetalt) plan må du legge til "International Calling Feature" og "International Roaming Feature" på planen din (begge er gratis så lenge du ikke bruker dem) før du kan gjøre dette. Du må forøvrig også betale ekstra for dataplan (e.g. "MEdiaNet 1MB for GoPhone" for $5/mnd, "MEdiaNet Unlimited for GoPhone" for $20/mnd), SMS/MMS plan ("Messaging Starter for GoPhone" med 200 meldinger/mnd for $5, "Messaging Unlmited for GoPhone" for $20/mnd) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723123 Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) ... Ooops! Jeg skulle redigere, og ikke svare på meg selv. :-( Hvorfor kan jeg ikke slette dette innlegget? Endret 4. juni 2008 av Slettet+981723123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå