Tandamram Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Nå kjenner jeg at det er rett før jeg gir opp. Har 3 maskiner i nettverk hjemme, 2 via kabel og 1 via trådløst. Den som er tilkoblet via trådløst fungerer bra, det er de to som er koblet via kabel det er problemer med. Maskin A har et 680i Sli hovedkort med nForce 15.08 og Vista SP1(x64) installert. Går jeg på nettverksegenskaper, så står det der at det er 1Gb tilkobling. Maskin B har et M2N-SLI Deluxe hovedkort med nForce 9.xx og XP. Også her i nettverksegenskaper står det at det er 1Gb tilkobling. Disse maskinene er forent med en D-Link DIR655. Når jeg overfører filer mellom maskinene så oppnår jeg maks 9MB/s, uavhengig av belastning på nett og ruter. Har prøvd forskjellige triks som står på nettet, bl.a aktivere Flow Control, deaktivere Auto Tuning og skru av Remote Differential Compression. Ingenting har hjulpet på hastigheten. I noen tilfeller tvert imot. Det slår meg at det kan være kablene, men trodde ikke dette skulle gi så stort utslag. Tar mer enn gjerne imot tips om hva som kan gi litt bedre fart mellom maskinene. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Mulig at det er kablene som ikke tåler høyere hastighet. Det beste er å bruke Cat5e eller helst Cat6. Hvor lang kabel er det du har og vet du hvilken standard? Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Begge kablene er Cat5e over et strekk på omtrent 25 meter. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Sjekk at kablene er koblet som vist. Det kan være antivirus som senker hastigheten eller at du har IPv6 enablet. Vistas dynamiske endring av pakkestørrelse kan også senke hastigheten noe. Tror det er Vista PC som er synderen her. Endret 24. mars 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 prøv å overfør med noe annet, ftp f.eks. så tar du en stor fil på noen hundre mb og tester med den Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Ok, fjerner IPv6 fra Vista PC-en, og skal prøve en test med FTP. Edit: Får samme hastighet over FTP. Skal reboote nå og prøve igjen etter jeg fjerna IPv6. Edit2: Ingen forbedring... Endret 24. mars 2008 av WonderStivi Lenke til kommentar
Largie Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Ta deg en tur til butikken og kjøp 2 korte CAT 5e eller CAT 6 som det ble foreslått over. Ta bryet med koble disse sammen og test performance på dem. Hvis du fortsatt oppnår lik hastighet kan du luke ut kabler som feilkilde og kikke på oppsetta. Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Ja, må nesten prøve det. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg ville i alle fall prøvd å utelukke at det ikke var vista som var problemet. Har relativt dårlige erfaringer med vista og nettverksytelse. Hvis den maskinen som er på trådløst er bærbar kan du jo prøve å koble inn den istedet for vista maskinen og teste overføringshastighet. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 hva slags hastighet rapporterer vista at kortene kjører på? Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Hei. Beklager at jeg ikke har gitt flere tilbakemeldinger. Har vært ute hele dagen. Skal prøve litt videre i morgen, og skal da teste med den tredje maskinen på nettverket. Dette er en bærbar maskin som bruker trådløs tilkobling, men har et gigabits PCMCIA-kort til denne som jeg skal prøve opp mot begge maskinene. Dette vil forhåpentligvis gi en indikasjon på hvor problemet ligger. Legger inn en oppdatering sent i morgen kveld når jeg har fått testet (kveldsskift denne uken). Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Ok, det er Vista som er synderen. Har nå testet med en tredje maskin som også kjører XP, og via ftp gikk den rett opp i en hastighet på ca. 28MB/s. Maskinen med Vista ligger på 6-7MB/s. Pokker og. Noen som har gode løsninger på problemet, eller blir det "The Final Solution?" Å legge inn XP? Endret 25. mars 2008 av WonderStivi Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 La inn XP64 og fikk 50MB/s+ med en gang. Synd, men men. Sikkert en måte å fikse det på i Vista, men gidder ikke å stresse med det. Snodig... Lenke til kommentar
Largie Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Du har vel bare bekreftet at Vista holder man seg unna før de har fixa de verste (b)Arne sykdommene... Lenke til kommentar
datageni Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 har akkurat samme problemet selv. men kun på den ene vista maskinen som er bærbar. og det merkelige er at problemet er kun aktiv på overførsler til den bærbare menst fra den bærbare til en stasjonær på nettverket lokalt får jeg full speed. noen som har funnet ut noe mer om dette problemet ? Lenke til kommentar
Tbone87 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Ditt problem høres nesten ut som et antivirusprogram som skal sjekke alt nytt som kommer inn, og dermed gjør at disken ikke klarer å skrive fort nok. Prøv å disable AV og test da. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Kan du/dere prøve dette? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=974087 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå