Gå til innhold

BIOS Upgrade

Anbefalte innlegg

Nå har jeg prøvd og prøvd med oppgradering av bios, men er like grønn for det. :roll: Har award bios.

Jeg har lastet ned .exe fila fra produsenten. Men hva så, jeg skjønner ingenting. Skal det ikke være en awdflash og ei .bin fil? Noen som kan dette?

Har spurt komplett, men de henviser kun til linker.

Vær så snill ikke henvis meg til linker, er veldig lei av det nå. Skulle dere gjøre det så la de være lette å forstå.

Beeach

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-01-10 08:45, beeach skrev:

Nå har jeg prøvd og prøvd med oppgradering av bios, men er like grønn for det.
:roll:
Har award bios.

Jeg har lastet ned .exe fila fra produsenten. Men hva så, jeg skjønner ingenting. Skal det ikke være en awdflash og ei .bin fil? Noen som kan dette?

Har spurt komplett, men de henviser kun til linker.

Vær så snill ikke henvis meg til linker, er veldig lei av det nå. Skulle dere gjøre det så la de være lette å forstå.

Beeach

1: Først lager du en oppstartsdiskett

2: Så legger du awardflash.exe inn på disketten

3: Så legger du den siste bios-oppdateringen, eller den du må ha, inn på disketten (.bin fil)

4: Boot på disketten

5: Når a: kommer opp, så skriver du navnet på awardflash-fila. Nå skal du være kommet inn i flasheprogrammet

6: Bios programmet spør om du vil save den gamle bios-en. Dette kan du gjøre hvis du vil.

7: Skriv så navnet på bios-fila, .....bin

8: Så skulle du være i gang :smile:

Håper dette skulle hjelpe deg på vei :smile:

NB. Hold deg langt unna power-knappen når du holder på å flashe bios. Skulle du komme borti denne, så ødelegger du hovedkortet :sad:

Lenke til kommentar

For å få maskina til å funke bør jeg oppgradere bios´n, tror jeg.

Når det gjelder fremgangsmåten så var den kjempegrei å skjønne, men når det gjelder filene skjønner jeg ingenting. For på abit sine hjemmesider er det kun en .exe fil til nedlasting. Hvor får jeg da tak i awdflash- og .bin fila? Må de renames e.l.? Og deretter legges på oppstartsdisketten? Må alt dette gjøres i dos?

Beeach

Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker, så er dette bare en self extracting sak. Så du skal kjøre den, og legge det som da blir pakka ut, på en oppstartsdiskett (nå husker jeg ikke helt om selve innholdet du har i .exe fila er bootable, så det er mulig du må lage en oppstartsdisk med win98 og slette innholdet og legge det som lå i .exe fila der.).

Når du pakker den ut, så lag helst en egen mappe å legge den i, så du ser hva som kom fra .exe fila. Inni denne exe fila, skal altså awdflash (eller.no) og bin fila ligge.

Men pass på at du har riktig versjon o.l. Det er kanskje lurt å ta en backup (awdflash spør deg om dette) av den gamle bios'en din. Den lagres da på disketten som en ny .bin fil... Selv om hovedkortet ikke blir ødelagt hvis flashinga feiler, så kan det bli mye mas å få den tilbake igjen...

[ Denne Melding var redigert av: Instigator på 2002-01-10 10:21 ]

Lenke til kommentar

Det er mulig Abit har puttet alt i en fil som du bare kjører ifra en oppstarts diskett.

Men for å finne ut hva som skjer når du kjører filen, anbfaler jeg at du starter et dos vindu og så kjører filen der. Da holder vinduet seg åpent og du kan se evt. feilmeldinger.

evt. kunne det vært greit å vite hvilket HK du har slik at det er mulig å sjekke mot abit sine sider.

Lenke til kommentar

Jeg har et kt7a-raid kort.

Etter helga kommer jeg meg på nett med den maskina og da skal det FIKSES ja dere. i alle fall det jeg kan fikse. Så får vi se om det hjelper på alle problemene mine.

Takker og bukker så mye for alle svara. Er fortsatt litt usikker, men det kommer vel når jeg får prøvd det.

Beeach

Lenke til kommentar

hvis du har manualen til hoverkortet, så les hva som står der om biosflashing, bare et lite hint et lite hint :smile:, hvis du ikke har den, gå på http://www.abit.nl (du kommer til en nederlansk side, så håper du kan nederlansk haha :smile: )

gå på download og velg manual, hvis du ikke har den da, du kan også laste ned bios og awdflash fila du tenger,

duron800@800 jooho

abitkt7a

512 mb sdram

geforce2mx (håper å bytte snart)

45gb hdd fra IBM

[ Denne Melding var redigert av: LoserID på 2002-01-10 15:37 ]

Lenke til kommentar

Øhm, litt kluring?

For å få det klart, jeg har et Abit-kort selv, og har flasha mange av dem fra før....

For korrekt framgangsmåte:

1: ta en tom diskett inni maskina, gå inn i ms-dos-ledetekst fra windows og skriv sys a: (eller bare skriv kommandoen i Kjør). (dette er for å få den til å funke som en oppstartsdiskett. Du kan også gjerne bruke en annen oppstartsdiskett, men denne blir da heilt rein. PS: det blir amerikansk tastatur)

2: Last ned/kopier exe-fila du har fått fra Abit (eller hvem det er du laster ned fra) til diskettstasjonen, og kjør denne fila derifra. Det skal da bli unpacka noen filer.

3: Start opp maskina med denne disketten. Start runme.bat (det er en sånn fil på Abit sine utgivelser i alle fall, hvis ikke, brukk det awdflash *.bin -fil trikset det var snakk om tidligere her).

Etter flash, så er det anbefalt at du resetter CMOS (Står det i readme-fila i alle fall). Dette gjør du ved at du tar og omplasserer en jumper på hovedkortet og plasserer den tilbake igjen rett etterpå. (Du skal bare kortslutte en krets, så du trenger ikke mer enn noen hundredeler før CMOS er resetta). Referer til manualen over hvor du finner jumperen.

Lenke til kommentar

Det du gjør er å finne biose fila som er en .rom fil. Formater en diskett og kopier denne fila til disketten. Hvis du har ami-bios, kall fila AMIBIOS.ROM, har du awar-bios, kall fila AWARD.ROM. Dette er hvertfall måten man fikser biosen på hvis man flahser feil, men det skal jo funke uansett. Brukte den metoden til en AMI-bios her om dagen som hadde blitt flasha med feil bios, så flashing er ikke så farlig som alle skal ha det til. Det går alltids å fikse det igjen :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-10 21:18, ebe skrev:

Det du gjør er å finne biose fila som er en .rom fil. Formater en diskett og kopier denne fila til disketten. Hvis du har ami-bios, kall fila AMIBIOS.ROM, har du awar-bios, kall fila AWARD.ROM. Dette er hvertfall måten man fikser biosen på hvis man flahser feil, men det skal jo funke uansett. Brukte den metoden til en AMI-bios her om dagen som hadde blitt flasha med feil bios, så flashing er ikke så farlig som alle skal ha det til. Det går alltids å fikse det igjen :smile:

HMMMM det er jo litt feil ikkesant!

Du skal døpe om bios fila til amibios til (amiboot.bin) på en formatert disket å ikke AMIBIOS.ROM det heter jo fila i utgangspunktet.

NÅR EN SKAL HJELPE MÅ MAN HJELPE PÅ EN RETT MÅTE IKKESANT :grin:

Her er en link som du laster ned, her står det om badflash av bios

http://www.amptron.com/documents/Recover.pdf

:grin: FIXER'N fixer alt :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Fixer'n på 2002-01-11 05:14 ]

Lenke til kommentar

ebe

2001-12-14

Meldinger: 142 Postet: 2002-01-07 04:29 ID: 13

--------------------------------------------------------------------------------

Fixer'n! Tusen takk så utolig masse!!! Det funka jo som bare det! :smile::):):) Navnet passer deg Tusen takk!

--------------------------------------------------------------------------------

ebe HUSKER DU AT DU SKREV DETTE :smile: :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...