Gå til innhold

hjelp med lan/deling av internett plz


hmm

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter endel med å få linka opp 2 maskiner til å prate sammen i et nettverk (lan) jeg har klart dette før men nå etter at jeg fikk tilbake maskinen fra rep så klarer jeg det ikke.

 

Finnes det noe program som kan hjelpe meg på veien med å først sette opp lan så jeg vet at de 2 maskinene prater sammen... så jeg kan overføre filer fra de forskjellige maskinene og feks spille spill over lan.

 

Noe som tester at alt er som det skal for at de 2 maskinene skal kunne prate sammen.

 

å er det viktig med gateway... hva brukes gateway til, å hva skal jeg ha dette på?

 

etter å ha fått til lan så hadde det hvert fint å få delt adsl oppkoblingen så jeg kan få internett ned på rommet.

 

Det er 2 nettverkskort i den ene maskinen, en 10mbits nettverkskort som er koblet til adsl modemet og et nettverkskort som er der for at vi skal kunne ha lan/dele adsl oppkobling... da har jeg også seff et nettverkskort i min maskin (altså 2st 100mbits jensen kort og et 10mbits ethernetkort)

 

Tusen takk for ALL hjelp!

 

Mvh hmm :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heia..

Bruker du Win98, er det bare å aktivere ICS (internet connecion sharing), du finner den i:

Min Datamaskinkontrollpanellegg til fjern programmerInstallere windowsInternett verktøyDeling av internett-tilkobling....

Så ha Windows cd`en klar, og en floppy til den andre pc`en...Skulle være såre enkelt. og det funker bra...

 

mvh Heia...Lykke til...

Lenke til kommentar

Håper indelig at jeg har misforstått det 'DDuck' skrev.

Maskinene skal ha forskjellige ip adresser.

F.eks:

 

Maskin 1:

 

Ip: 192.168.0.1

Nettverksmask: 255.255.255.0

 

Maskin 2:

 

Ip: 192.168.0.2

Nettverksmask: 255.255.255.0

 

 

 

_________________

--

Mvh,

 

Tobias.

 

[ Denne Melding var redigert av: t_man på 2001-09-27 20:06 ]

Lenke til kommentar

Siden du kjører to Win9x Os, så vil jeg ikke engang begynne å forklare, har prøvd det på flere maskinoppsett og to Win9x Os. Bare trøbbel. Win9x har en fryktelig tendens til å henge opp på den pc'en hvor du har mere enn ett NIC.

Jeg har selv prøvd det med min radiolink, 2 nettverks kort på en win9x, aldri hatt så mye trøbbel. Så jeg gikk over til en ren Win2kPro os på den pc'en som har to NIC's. Funker som gull nå.

 

Hva med en DHCP hub/switch da?

 

Egentlig funker det sånn her

 

PC1:

To NIC (nettverkskort)

Ene til ADSL

Ene til LAN, med 192.168.0.1 IP, subnetmask 255.255.255.0

 

PC2

IP 192.168.0.2 , subnetmask 255.255.255.0

 

Så setter du internet deling på PC1 nettverkskortet på ADSL'en din, skal teoretisk funke fra da.

 

(rett meg hvis feil under)

Hvis den ikke funker, så tror jeg du må sette default gateway på pc2 som ip'en til pc1. og på pc1 må du sette default gateway på ditt LAN som IP'en til ADSL kortet ditt,hvis du har fast ip da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...