twinsen Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Hei! Jeg har to hus på samme eiendom og ønsker å dele internett mellom disse to. Har gått til innkjøp av 2x WRT54GL (A og B) og konfigurert begge med DD-wrt. Har også en antenne på den ene routeren (A) slik at de har god forbindelse mellom seg. Jeg har greid å linke de samme og får forbindelse mellom dem, problemet er bare at når de er linket sammen så mister jeg internett over hele nettverket. Min originale WRT54GL (A) (den som er tilkoblet internett) er koblet via en telenor router som jeg ikke greier å omgå. For meg virker det som om at når jeg linker begge WRT54GL (A og B) sammen så mister A forbindelsen med Telenor routeren. Beklager den dårlige beskrivelsen men har noen en ide om hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Bruker du lan eller wan porten på WRT(A)fra telenor boxen? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Eller her: http://teknokratkunst.no/WDS.html Behøver du ikke trådløst i hus nr 2 så kan det være enklest å bruke A som router eller aksesspunkt og B som Client bridge. Da vil begge dele samme LAN med et veldig enkelt oppsett. Edit sjekk forresten at du ikke bruker samme ipadresser på begge routerne i WDS. Endret 24. mars 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Du kan også sjekke denne, DD-wrt i repeater modus. Lenke til kommentar
Qman321 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Dersom du vil unngå å bruke telenor-ruteren kan du bruke den som et rent modem. Jeg satte min Speedtouch 546T opp som Bridge mode (tror det var det det het), så satte jeg min dlink opp med PPPoe som tilkoblingsmåte og la inn brukernavn og passord. Ga faktisk bedre hastighet hos meg. Du kan prøve dette på ruter A. På ruter B kan det være lurt å deaktivere ruter-funksjonen, to rutere etter hverandre kan gi problem. Ruter B vil da fungere som en switch og ip vil bli bestemt av ruter A som også vil styre internett trafikken. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 På ruter B kan det være lurt å deaktivere ruter-funksjonen, to rutere etter hverandre kan gi problem. Ruter B vil da fungere som en switch og ip vil bli bestemt av ruter A som også vil styre internett trafikken. Han har de koblet sammen trådløst og tar ut nettet på LAN med router B. Lenke til kommentar
twinsen Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Bruker du lan eller wan porten på WRT(A)fra telenor boxen? Takk for svar så langt. Skal prøve ut dette nå. Bruker WAN porten (og har Automatic / DHCP som tilkoblingsmodus) Bruker også ulike IP adresser. Lenke til kommentar
twinsen Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Bruker du lan eller wan porten på WRT(A)fra telenor boxen? Takk for svar så langt. Skal prøve ut dette nå. Bruker WAN porten (og har Automatic / DHCP som tilkoblingsmodus) Bruker også ulike IP adresser. Nå funker det som bare det. Var Gateway jeg måtte angi... Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Qman321 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 På ruter B kan det være lurt å deaktivere ruter-funksjonen, to rutere etter hverandre kan gi problem. Ruter B vil da fungere som en switch og ip vil bli bestemt av ruter A som også vil styre internett trafikken. Han har de koblet sammen trådløst og tar ut nettet på LAN med router B. Han har vel det. Da vil det nok være lurt å sette opp ruter B som CLIENT BRIDGE som du skrev over, ruterfunksjonen vil nok bli utkoblet da. Men ville brukt telenor-ruteren som rent modem, ikke ruter-modem. Dersom det skal deles filer og ev printer fritt i hjemmenettverket kan det være enklest med bare en ruter som styrer. Det bør vel gå å sette opp ruter-modemet til å styre hele systemet og da.. Begge WRT'ene som bro eller noe. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) 546i kan være litt vanskelig når det gjelder forwarding av porter (Telnet mm), så det er ikke så dumt å bridge det dersom man skal ha god tilgang til MSN, server osv. En WRT som klient-bro er enkelt og da vil det fungere som et felles lan på begge sider. Endret 24. mars 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå