Gå til innhold

Kamera til diverse filmprosjekter

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger et nytt FullHD videokamera til diverse prosjekter (kortfilmer, musikkvideoer, dokumentarer). Trenger litt anbefalinger til valg av kamera. Jeg er opptatt av bildekvalitet og mulighet for å ta opp tale under filmingen. Dvs. ikke nødvendig med flerkanals lydopptak e.l. Bruker selv projektor (Epson Tw2000) til å vise det ferdige materialet.

Alternativene jeg har er vel å kjøpe et nytt HD forbrukerkamera som f. eks: Canon HV30 eller se etter semiproff-kameraer som f. eks Sony HDV 1080i Pro HVR-A1E brukt.

Kan noen gi meg noen anbefalinger til mitt bruk?

Mvh,

Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et brukt semiprofft kamera vil nok normalt gi deg bedre lysfølsomhet og har stort sett bedre optikk. Men det er viktig å passe på at den ikke har alt for "gammel innmat" da HDV kunne gi økt hakking i raske bevegelser for en stund siden. Men hvis HVR-A1E er pent og ikke så mye brukt, ville jeg sett det som et meget godt alternativ. Er det veldig mye brukt, må du tenke på at kassettmekanismen kan begynne å bli slitt, og den er dyr å bytte ut.

Lenke til kommentar
Et brukt semiprofft kamera vil nok normalt gi deg bedre lysfølsomhet og har stort sett bedre optikk. Men det er viktig å passe på at den ikke har alt for "gammel innmat" da HDV kunne gi økt hakking i raske bevegelser for en stund siden. Men hvis HVR-A1E er pent og ikke så mye brukt, ville jeg sett det som et meget godt alternativ. Er det veldig mye brukt, må du tenke på at kassettmekanismen kan begynne å bli slitt, og den er dyr å bytte ut.

Tusen takk for svaret. Nå var dessverre dette kameraet akkurat solgt. Har du noen andre anbefalinger på rimlige og bra semiproff kameraer som jeg kan se etter brukt?

Mvh,

Kjetil

Lenke til kommentar
Tusen takk for svaret. Nå var dessverre dette kameraet akkurat solgt. Har du noen andre anbefalinger på rimlige og bra semiproff kameraer som jeg kan se etter brukt?
Kjenner dessverre ikke så godt til det semiprofesjonelle markedet, når det gjelder HDV. Men det kan sikkert andre hjelpe deg med. Men stort sett så er brukt semiprofft bedre enn nytt konsumer, så lenge det ikke er for gammelt og for godt brukt.
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et full HD-kamera til den prisen er det ikke så veldig mye å velge i. Det eneste nye kameraet til ca 10.000 jeg kan komme på, er JVC GZ-HD7EX.

Ellers må du nok opp litt i pris eller kjøpe et brukt. Jeg har selv tenkt en del på Sony HVR-A1E som ble solgt på finn.no, men den ble utsolgt før jeg fikk tenke meg om. Så nå venter jeg på en pris på det kameraet fra video4.no

EDIT:

Fant et kamera til

Canon HF10

Ser kanskje ikke fullt så proft ut, men hvis du kjøper en wide-linse og mic-sko, blir det litt bedre

Endret av toycar007
Lenke til kommentar

Se på Canon HV20. Du kan filme i 25P og har god manuell kontroll. Gir fantastiske bilder. Kjøp en vidvinkellinse og en mic (en røde videomic kan du koble rett inn, men hvis du er opptatt av veldig god lyd kan det være en idè med en ekstern opptaker) og du er i gang=)

HV30 har lite forbedringer for oss i PAL-land. Den store forbedringen i NTSC-land er at en nå kan velge mellom 24P og 30P. Vi har fortsatt kun 25P, ellers er det hovedsakelig kun skjermen som er ørlite hakk bedre på HV30.

Lenke til kommentar
Se på Canon HV20. Du kan filme i 25P og har god manuell kontroll. Gir fantastiske bilder. Kjøp en vidvinkellinse og en mic (en røde videomic kan du koble rett inn, men hvis du er opptatt av veldig god lyd kan det være en idè med en ekstern opptaker) og du er i gang=)

HV30 har lite forbedringer for oss i PAL-land. Den store forbedringen i NTSC-land er at en nå kan velge mellom 24P og 30P. Vi har fortsatt kun 25P, ellers er det hovedsakelig kun skjermen som er ørlite hakk bedre på HV30.

Jøss... ikke lagt merke til at at 30p ikke var med på E utgaven. Er den jeg har mest lyst på. Mye fordi jeg er svak for sort. Kan til nød se at det er verdt 1000,- med skjermen... men ikke 2500 som enkelte sjapper tar.

Hvilke vidvinkellise anbefaler du og ikke minst hadde du en spes mic i sikte?

Tar forresten det kamerat lys og mic samtitige, eller er det kun plass til en om gangen?

Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar.

Etter å ha lest mange tester og brukeranmeldelser ser det ut som Canon HV30 er beste kandidat i prisklassen. Det at kameraet filmer bra under dårlige lysforhold er også gunstig for meg.

Tror det blir Røde Videomic for bedre taleopptak og solblender for mindre artefakter ved sterkt lys etc.

Noen som vet om filtre/linser til dette kameraet som kan gi mer "filmaktige"/bedre opptak?

Mvh,

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...