jfs Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) slik det ser ut så kommer nok samboerforholdet til å ryke, vi har vært samboere i over 12 år, har to unger på 6 og 9 år. håper at ting kan ordne seg ved at vi går til samtale eller at ting ordner seg selv. hun har sagt at hun trenger fred og ro en stund, etter at jeg sa ting jeg absolutt ikke burde sagt til henne, da jeg elsker henne. vi har ikke skrevet noen samboeravtale , jeg har tjent mest under samboerforholdet , har investert i dyre ting mens hun har sløst bort pengene på tull og tøys. jeg gikk også inn med et betydelig beløp når vi kjøpte leilighet sammen, hun gikk inn med ingen ting, dette har jo krav på å få tilbake. men hvordan er det med dyrere ting som bil osv jeg har kjøpt, har hun noe krav på dette ? Endret 24. mars 2008 av jfs Lenke til kommentar
thrice Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Sleng denne inn på jusdelen av forumet. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Tråden flyttes til jussforumet. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Det er ingen generell lov som ivaretar samboernes rettigheter dersom dere flytter fra hverandre. Fordeling av eiendeler, gjeld og annet styres blant annet av sameieloven og eventuell samlivsavtale. I lovverket er det ingen særskilte regler om fordeling av verdier og gjeld når to ugifte flytter fra hverandre. Dersom dere har samlivsavtale, vil denne selvfølgelig gjelde. Har dere ikke slik kontrakt, er utgangspunktet at hver tar sitt. Halvparten hver Når dere har bodd lenge sammen, kan økonomien være nokså innfiltret. Det kan skape konflikter i spørsmål om hvem som eier hva, eierandeler hvis dere har kjøpt ting sammen, osv. For ting dere eier sammen, gjelder sameieloven. Dette betyr at gjenstanden må selges, og partene skal ha den delen av overskuddet som tilsvarer sin eierandel. Hvis dere ikke har avtalt eierandel, heter det i sameieloven at partene eier halvparten hver. Hvem overtar boligen? Den som står oppført som eier av boligen vil som hovedregel overta denne. Eier dere bolig sammen, gjelder lov om sameie. Leier dere en bolig, er det normalt den som er oppført som leietaker som har rett til å fortsette å bo i boligen. Det er lov om husstandsfellesskap som styrer dette. Hvis det foreligger sterke grunner, kan den ene samboer få rett til å overta boenhet som den annen eier / leier. Bor dere i en borettslagsleilighet kan dere ikke alltid bestemme hvem som fortsatt skal bli boende, men styret i borettslaget kan ikke nekte å godkjenne overføring av borettsandel til samboer der vilkårene i husstandsfellesskapsloven er oppfylt. Vær oppmerksom på at fra 1. januar 2007 slipper samboere å betale dokumentavgift ved overføring av sameieandeler i bolig ved brudd. Vilkåret er at samboerforholdet har vart i 2 år, eller at man har eller venter barn med samboeren. Gjeld og forsikring Gjelden skal betjenes av den som står oppført som låntaker. Dersom dere har lån sammen, er det å anbefale at den som overtar eiendelen som lånet er knyttet til, også overtar lånet. Låneinstitusjonen må selvfølgelig godkjenne dette først. Slik unngår dere konflikter senere dersom den ene parten ikke betjener sin del av gjelden slik forutsatt. Dersom en av dere har en livsforsikring som tilgodeser den andre parten, kan den som står som forsikringstaker når som helst endre dette med mindre forsikringstakeren har gitt den begunstigede (den andre parten) tilsagn om at ordningen skal være endelig. Lov om rett til felles bolig og innbo når husstandsfellesskap opphører Endret 25. mars 2008 av Manfred Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå