Gå til innhold

Kommentarer til 790i Ultra, Q9550, 9800GX2, DDR3-2000MHz.


Anbefalte innlegg

ASUS ROG Striker II Extreme

 

Intel Q9550

 

OCZ PC3-16000 NVIDA SLI-Ready Edition (4x1024MB (to kit))

 

Gainward Bliss 9800GX2 (Evt. to stk.)

 

WD Raptor X

 

WD Caviar SE16 (To stk.)

 

Plextor PX-B920SA

 

MIST 1000W, ATX 2.2

 

Evt.;

Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro

 

Lian-Li PC-P80

 

Hva tror dere om dette? Tenkte at om jeg først skulle kjøpe meg en ny PC med tiden. Hvorfor ikke satse på det som er best, og så ta neste oppdatere om omtrent like mange år (2003 sist).

 

Birger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første bør du vel se på ting som ER på lager hvis du skal handle i nærmeste fremtid. De OCZ brikkene er vel akkurat lansert, og kommer nok ikkje til butikkene de neste ukene regner jeg med. Q9550 er heller ikkje kommet ut i butikkene enda, men kommer vel i april engang.

 

Ellers ser dette ut som et snasent oppsett.

Lenke til kommentar
Bytt ut Q9550 med en Q9450. Der er det mye penger å spare, det er så liten forskjell mellom de CPU'ene at det er ingen vits å bruke 1500kr mer på Q9550.

 

Det er veldig vits skal jeg si deg! Forskjellen er mp på 8 eller 8,5 til 9 eller 9,5 på q9550. Hvis han skal klokke, noe jeg regner med i forhold til de andre komponentene han har valgt ut, så ville jeg gått for q9550.

 

Max fsb på en quad 45nm er ca 470fsb, dermed er det bare å regne ut hva man kan klokke de forskjellige cpu`ene. Max frekvens på q9450 blir ca 470*8 = 3760mhz og på q9550 som blir 470*9 = 4230mhz.

 

3760 mhz er dårligere enn jeg klarer med en gammel q6600(3800mhz)på luft!

 

Jeg hadde ikkje vært i tvil hva jeg ville ha valgt i dette tilfelle. Om han er av samme oppfatning vet jeg ikkje :D

 

Yeye

Lenke til kommentar
Hvis du ser på "vedlagt fil" så ser du noen som har klart 517FSB med en Q9450. 517MHz FSB*8mp=4136MHz.

Blir litt feil å si at "de har klart det" da.

Dette er et skjeldent tilfelle av hardware de har vert heldig med.

Noe som absolutt ikke er et vanlig tilfelle.

 

edita en leif

Endret av hYLeAPe
Lenke til kommentar
Hvordan fungerer det med å boote med SAS-kontroller? Slik at du får installert Vista.

 

Birger :)

 

Det fungerer helt topp! Med vista 64 eller Server 2008 64bit, finner de kontrollerene mine, og raidene som jeg har satt opp på kontrollerene. I biosen kommer kontrollerene opp, og man kan velge hvilke av dem som skal være først i bootrekkefølgen.

 

Med xp må man ha driver på diskett? for å installere raidkontrolleren, slik at xp installasjonen skal finne det.

Men hvem gidder å bruker xp :!:

 

Vista/server08 finner altså raid arrayet akkurat som en harddisk. Deretter er det bare å installere i vei.

 

PS. noen hovedkort liker ikkje pci-e kontrollere, særlig nVidia chipset. Selv har jeg 3 pci-e kontrollere på en gang på mitt Abit ix38 quad gt. Den andre pc`en min har et Asus p5k deluxe, og den fungerer også med pci-e sas/sata kontrollere.

 

Om det er noen som trenger SAS kontrollere (fungerer med sata også) så si ifra! Jeg har 2 stk pci-e SAS kontrollere til salgs. Et LSI pci-e x4 4 porter, og et Adaptec 31205 pci-e x8 12 porter. Har 4, trenger bare 2 :whistle:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Hvilken disker bruker du? Synd å velge bort om jeg går for nVIDIA grafikkort. Må nesten sjekke ut om flere har erfaring med 790i og SAS-kontrollere.

 

Birger :)

 

 

Har seagate 15k.5 disker. Du er god hvis du finner noen som har SAS kontrollere og 790i kort. Virker som det er svært få som har SAS kontrollere på desktop igrunn, i alle fall som skriver om det på forum i verden. Man kan finne noe info på XS.

Lenke til kommentar
Så da er vi tilbake til Raptor da? Siden det er nærmest desktop.

 

Birger :)

 

 

Personlig ville jeg ikkje ha kjøpt raptor, da sas ikkje er så veldig mye dyrere. Man må ha en saskontroller, men det burde man jammen ha på raptorer i raid også! hovedkortraid suger i forhold til dedikert kontroller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...