Gå til innhold

Dommedag for alle nerder!

Anbefalte innlegg

19 Januar 2038 klokken 14:11 vil alle Unix systemer krasje, dette er et nederlag for alle oss nerder. Hvordan skal vi kunne redde våre kjære pcer? Forslag til forskerene kan komme opp her slikt at vi slipper slikt.

La oss si at TG flyttes til Januar i år 2038, hva vil da skje? Jo 5 500 nerder vil bli ta selvmord.

Ser for meg nyhets overskriften "200 000 nerder verden over tok selvmord".

- År 2038-problemet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løgn og fanteri? Fjas?

Dette er et seriøst problem som må løses innen tiden går ut, og uregelmessig oppførsel vil oppstå dersom status quo blir holdt frem til 2038. Hva som skjedde i Y2k er én ting, men en signed 32-bit integer vil overflowe i 2038 uansett hvor mye eller lite dette blir hypet. Dette er ikke pga. snarveier programmererne har tatt eller annet som lett kan omskrives, men problemer med størrelsen av datatypen standardtiden blir lagret i. Denne datatypen er tydeligvis ofte bundet opp mot CPUs databredde som betyr at softwareoppdateringer kan være umulige uten å tape ytelse.

Når det gjelder hvem dette "bare" rammer kan jeg nevne routere, switcher, DSLAMs, avansert hvite- og brunevarer og selvsagt servere ute i verden med et POSIX-basert OS. NS-, MX-, HTTP- og alt annet fra NTP til hvemvet kan bli rammet. Uten maskiner basert på disse OS finnes nok hverken internett, kabel-TV eller mobiltelefoner, så at Windowsmaskiner overlever er en dårlig trøst.

Men når det er sagt har vi så lang tid til å bare la utviklingen stødig migrere oss over i hardware og software som f.eks bruker en utvidet datatype at tiden etter 2038 sannsynligvis vil ha mindre problemer enn Y2k.

Lenke til kommentar

Dette er faktisk et problem som jeg har tenkt litt på selv, uten å undersøkt det så veldig nøye. Spesielt har jeg tenkt på enkelte PHP-skript som jeg selv har laget og som baserer seg på UNIX timestamp.

Den engelske wikipedia opplyser ihvertfall om en del løsninger på OS-siden. Blant annet at alle vil ha gått over til 64-bit innen 2038, og at det derfor er trygt å utvide UNIX timestamp i UNIX-liknende systemer til 64-bit integer.

Lenke til kommentar

Hva skjer om man stiller klokken på en UNIX-maskin slik at den går over til 2038? Noen som vil prøve?

*test*

Ehm, ingenting skjedde på PowerBook G4 i alle fall... Satt og ventet på bluescreen eller lignende.

*skuffa*

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar
Det er vel ifølge Mayane (afrikansk stamme elns) sin kalender at jorden vil gå under i 1012, jeg har det skrivd inn i kalenderen på mobilen min :p Lurer bare på om jeg har telefonene så lenge :ermm:

Veldig interessant. Utdyp er du snill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...