Mats Danielsen Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 19 Januar 2038 klokken 14:11 vil alle Unix systemer krasje, dette er et nederlag for alle oss nerder. Hvordan skal vi kunne redde våre kjære pcer? Forslag til forskerene kan komme opp her slikt at vi slipper slikt. La oss si at TG flyttes til Januar i år 2038, hva vil da skje? Jo 5 500 nerder vil bli ta selvmord. Ser for meg nyhets overskriften "200 000 nerder verden over tok selvmord". - År 2038-problemet Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Hørtes ut som fjas spør du meg. Lenke til kommentar
Halvgud Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Wikipedia-kilde, lite underholdende thread - ja, jeg er teit som i heletatt svarer. Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Dere er lite bekymret for deres fremtid på data. Wikipedia var for å få mer utfyllende. Skyt meg om det var galt. Lenke til kommentar
AndyF Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 om det er alle unix systemmer vil vel bare mac og linux brukere bli rammet? Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Du vet aldri hva vi kan vente i Windows 7. Men hvor mange nerder bruker vel ikke Linux? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Year_32%2C768_problem ^^Flere årstallproblemer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 tss, det sa de om år 2000 også Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Ja, og jeg bruker de like mye linux nå! =) Alt sånt er bare fjas, på lik linje med de som har fått for seg at jesus vil komme tilbake. Lenke til kommentar
Iverfar Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Løgn og Fanteri! De der har vi ikke sett før, nops. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Løgn og fanteri? Fjas? Dette er et seriøst problem som må løses innen tiden går ut, og uregelmessig oppførsel vil oppstå dersom status quo blir holdt frem til 2038. Hva som skjedde i Y2k er én ting, men en signed 32-bit integer vil overflowe i 2038 uansett hvor mye eller lite dette blir hypet. Dette er ikke pga. snarveier programmererne har tatt eller annet som lett kan omskrives, men problemer med størrelsen av datatypen standardtiden blir lagret i. Denne datatypen er tydeligvis ofte bundet opp mot CPUs databredde som betyr at softwareoppdateringer kan være umulige uten å tape ytelse. Når det gjelder hvem dette "bare" rammer kan jeg nevne routere, switcher, DSLAMs, avansert hvite- og brunevarer og selvsagt servere ute i verden med et POSIX-basert OS. NS-, MX-, HTTP- og alt annet fra NTP til hvemvet kan bli rammet. Uten maskiner basert på disse OS finnes nok hverken internett, kabel-TV eller mobiltelefoner, så at Windowsmaskiner overlever er en dårlig trøst. Men når det er sagt har vi så lang tid til å bare la utviklingen stødig migrere oss over i hardware og software som f.eks bruker en utvidet datatype at tiden etter 2038 sannsynligvis vil ha mindre problemer enn Y2k. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Dette er faktisk et problem som jeg har tenkt litt på selv, uten å undersøkt det så veldig nøye. Spesielt har jeg tenkt på enkelte PHP-skript som jeg selv har laget og som baserer seg på UNIX timestamp. Den engelske wikipedia opplyser ihvertfall om en del løsninger på OS-siden. Blant annet at alle vil ha gått over til 64-bit innen 2038, og at det derfor er trygt å utvide UNIX timestamp i UNIX-liknende systemer til 64-bit integer. Lenke til kommentar
redsword Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 først nå.. så må vi tenke på det som skjer i 2012 Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Hva skjer om man stiller klokken på en UNIX-maskin slik at den går over til 2038? Noen som vil prøve? *test* Ehm, ingenting skjedde på PowerBook G4 i alle fall... Satt og ventet på bluescreen eller lignende. *skuffa* Endret 25. mars 2008 av KristofferB Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 først nå.. så må vi tenke på det som skjer i 2012 Hva skjer i 2012? Vet ikke helt hva du tenker. Noe jeg ikke har fått med meg, eller noe jeg har glemt. Lenke til kommentar
Moonshield Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 2038... måtte jeg være død før den tid. Men jeg vet ikke hva alt dere snakker om betyr engang. Men hvis det betyr at jeg blir uten PC for alltid, så ja; skyt meg. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Hva skjer i 2012? Antakeligvis ingenting spesielt, men det er jo noen som har kokt ihop flere teorier. Link. Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Det er vel ifølge Mayane(afrikansk stamme elns) sin kalender at jorden vil gå under i 1012, jeg har det skrivd inn i kalenderen på mobilen min Lurer bare på om jeg har telefonene så lenge Lenke til kommentar
Jan Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Det er vel ifølge Mayane (afrikansk stamme elns) sin kalender at jorden vil gå under i 1012, jeg har det skrivd inn i kalenderen på mobilen min Lurer bare på om jeg har telefonene så lenge Veldig interessant. Utdyp er du snill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå