foorex Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Hadde besøk av noen folk i dag. De hadde slike duppedingser som de festet i beltespennet som registrerte hvilken kanal som ble sett på tven, og hvilken radio en hørte på. Han ene sa at hvis han gikk rundt i et nabolag, så kunne denne dingsen (som jeg forøvrig ikke kan navnet på) registrere hva folk så på tv. Også fikk han poeng for hvert kvarter denne ble brukt elns. Men så spurte jeg han, som enhver datainteressert ville spurt om, hvordan klarer den å oppfatte hva du ser på? - Først kom han med at den oppfattet hva du så på tv/radioen ved hjelp av lydsignalene. Dette hørtes helt dumt ut tenkte no jeg. - Etterpå kom han med at tven sendte ut en form for frekvenser som denne tok imot. Hva heter så denne duppedingsen? Så kan jeg kanskje klare å søke meg etter litt mer informasjon Hvis dere har noe info, så bare sleng på Det skal også sies at de virket veldig stolte hele gjengen etter å ha blitt invitert, av et eller annet firma, for å hjelpe de finne ut hvor de skal satse på å reklamere for forskjellige ting, men hva de driver med vet ingen ting om Slik som: - Oppfatter den mye fotball. Så reklamerer de for mye fotball i det området. EDIT: Hvis dette emnet var feilpostet, bruk rapporter funksjonen, så hjelper vi hverandre Endret 24. mars 2008 av FooReXZ Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 De kompisene dine ble nok eid. Det boksen gør er å ta inn signaler fra minibanker/kortterminaler og sende kontonummere+pinkoder gjennom gsm nettet til dette "firmaet" som sender alle penga til polen. Håper du ikke har dratt kortet med disse i nærheten. Typisk metode for østeuopeere. Lenke til kommentar
foorex Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 haha, lol Har aldri sett sånn før. Var første gang i dag, da mamma inviterte de på middag Det var 2 familer på besøk. Og alle hadde en slik boks. De sa at når de har samlet inn nok poeng så skulle de kjøpe nytt kamera. Men er du sikker på at den gjør som du sier? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Høres fryktelig sci-fi ut... TVer (gamle av CRT typen altså), sender ut et singal ja, men det forteller ingenting om hvilken kanal du ser på, bare at TVen står på. Det er et bi-produkt av katorderøret som CRT-TVer baserer seg på, og er grunnen til at det ffaktisk er mulig å peile seg inn på CRT-TVer til en viss grad. Om TV-lisens folka faktisk har brukt dette i praksis dog vet jeg ikke, men det går ihvertfall rykter om det. Ingen device som dui kan feste til beltespennen vil kunne finne ut hva kanal som høres på basert på lyden. Det er totalt bullshit. Det hadde kun vært mulig om denne dingsen kontinuerlig hadde kontakt med en dataserver som den kunne sammenligne mot, og noe sånt hadde kostet masse og produsere, samt at den hadde slukt masssse strøm (tilsvarende til å surfe på mobiltelefonen). Kanskje det hadde vært mulig å lage noe sånt som kunne plukke opp signalene som fjernjkontrollen sendte ut, men da har du problemet med at fjernkontroller ikke bruker standardiserte signaler, og hvilken kanal som svarer til hvilket signal blir dermed helt umulig å finne ut av. dermed kan det utelukkes. Jeg har aldri hørt om dette som HugBees forteller om. Kan du utdype? Jeg har mine tvil om at du kan på noen måte plukke opp signaler fra kort-terminaler via noe slags radiosender, ellers så hadde det jo i såfall vært utrolig enkelt å plukke opp hundrevis av VISA-kort koder i løpet av en dag ved å bare stå å henge rundt kassen på rema, eller stå i kø i en minibank. Det høres like ci-fi ut som forslaget OP kom med. Sikker på at de ikke bare har køddet med deg? ... Enten det er så er de passelig clueless... -Stigma Endret 24. mars 2008 av Stigma Lenke til kommentar
foorex Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Viss jeg skal beskrive hvordan den så ut, så var det en svart liten boks. Den hadde et lite grønt lys. På baksiden hadde den en slags klype slik at du kunne feste den i bukse kanten. Skal høre med de neste gang jeg ser de om denne boksen. Men er nesten 100 % sikker på at de ikke køddet med meg, fordi de sa at de sparte til nytt kamera via disse poengene som de kunne få ved å bruke denne Men kan godt være at det bare var noe annet, for den sags skyld en skritt teller ;P Jeg skal høre med en av de, de neste dagene for å få litt mer info Endret 24. mars 2008 av FooReXZ Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Den fysiske beskrivelsen forteller oss egentlig ingenting, da det kan være hva som helst for elektronikk inni der, men det hadde vært veldig interessatn om du kunne spurt dem om hvilken selskap de har denne avtalen gjennom - eller evt. en nettside. Jeg er i allefall høyst skeptisk til at det i det hele tatt er mulig å lage en dings som kan utføre den oppgaven som de beskriver at den gjør, da det er alt for mange både tekniske og logiske hindre for det. Jeg ser det som sansynlig at de enten ikke har helt forstått hvordan den fungerer selv, eller at du har misfortått. I unsett tilfelle så spør gjerne neste gang om en referanse til hvor de fikk dne fra, så kan vi sikkert på den måten finne ut mer om hva det egentalig var for noe. -Stigma Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Morsom spøk av HugBees. :!: Dette kan gjøres via lyden. Det legges inn tonekoder som identifiserer radiokanalene. Nivået på kodene er for lavt til at vi kan oppfatte dem, men den boksen kan detektere det. På TV er det mer vanlig med en boks som kobles til video signalet, den tar målinger på gitte tidspunkt og sender inn til sentralen. Her kan de sammenlignes med signalet fra alle stasjonene på samme tidspunkt, og da er det enkelt å finne hvilken kanal som ble sett på. TNS Gallup driver med slikt. http://en.wikipedia.org/wiki/People_meter http://en.wikipedia.org/wiki/Nielsen_Ratings Lenke til kommentar
kaeksen Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Du vil med den dupleditten være representant for norges seere og du vil gi fra deg via den info til nrk etc hva du ser på slik at de vet hvor mange ca seere det er som ser på akkurat nå. Ca 1000 stykker i norge har disse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå