Gå til innhold

spørsmål anngående "hakkete" linjer i bilder og iso ved tele!?

Anbefalte innlegg

hei

har to spørsmål:

1.jeg har merket at på visse bilder så bli ofte vannrette linjer litt "hakkete" eller ujevne!

Dette gjelder stort sett tynne linjer som ofte er bak selve motivet, men har også merket det under andre omstendigheter, som feks på motiver under vanlig fotografering!

Hva er grunnen til dette, har dettte noe med kvaliteten på linsa å gjøre eller noe med sensoren å gjøre?

Har også merket at dette kanskje gjelder mer når man tar bilder uten blitz i litt dårlig lys forhold!!

Selv så har jeg et fujifilm s6500fd, som er kjent for å være meget bra i sin klasse, spesielt når det gjelder høye ISO verdier!!

2. lurer også på om det kan lønnse seg å bruke litt høyere ISO verdier(kommer seff ann på kameraet/sensoren) ved tele, selv under gode lysforhold?

Hvis man bruker S funksjonen så regner jeg med at kameraet velger litt mindre blender for å skape dybdeskarphet, noe som vill føre til at mindre lys slipper inn til sensoren og derfor et behov for høyere ISO verdi...eller åssen er det?

takker for alle svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spm 2

Om du bruker tele kan det lønne seg å bruke høyere iso for å få kortere lukkertider for å unngå bevegelsesuskarphet.

Bruker du s, og setter opp iso, vil kamera lage blenderen mindre og du vil oppnå mer dybdeskarphet.

Men ved s (shutter) velger du lukker og iso, og kameraet regner da ut hva blenderen må være for at kameraet skal tro bilde blir rett eksponert.

Om du vil bestemme blenderen og kameraet skal få bestemme lukkeren, må kameraet være stilt inn på A.

Men det virker som du kan dette greit nok, så jeg vil anbefale deg å prøve m. Det er da det blir gøy da :).

Edit:

spm 1

dette kan ha noe med komprimeringa på jpg-fila og gjøre.

Det kan hende kameraet komprimere filene kraftig og da kan sånt skje. Det kan sikkert være noe annet, men jeg tror det kanskje er det.

Endret av Andrs
Lenke til kommentar
spm 1

dette kan ha noe med komprimeringa på jpg-fila og gjøre.

Det kan hende kameraet komprimere filene kraftig og da kan sånt skje. Det kan sikkert være noe annet, men jeg tror det kanskje er det.

Kan være som Andrs sier her.

Hvilken kvalitetssetting har du? Prøv med høyeste kvalitet, evt raw og sammenlikne bildene.

Alternativt kan det høres ut som moirè, og det kommer i kombinasjon med diffraksjon. Prøv å åpne blender ett eller to hele stopp. Dette er jo et "dSLR-like" kamera ifm dpreview, så jeg tipper største blender (mest nedblendet) er f/8, så du kan evt prøve med f/5.6 eller f/4.

Lenke til kommentar

Har samme kamera og merker selv problemet med hakkete linjer, spesielt i kontrastfylte områder og kun når jeg zoomer helt ut. Kanskje kameraet er litt i bevegelse når lukkertiden går opp? Kun i sjeldne tilfeller har jeg brukt ISO over 200, synes støyen kommer veldig raskt på det kameraet. Tar sjelden bilde i jpg så det har nok ikke med komprimeringen å gjøre.

Lenke til kommentar

SPM1:

Kan det være så enkelt at du ser på bilde i en ugunstig størrelse? Får du samme hakkede resultat hvis du betrakter bilde i 100, 50, 25, 12,5 % størrelse?

EDIT: ser flere har problemet, så da er det sikkert ikke så enkelt..

Endret av C-angel
Lenke til kommentar
SPM1:

Kan det være så enkelt at du ser på bilde i en ugunstig størrelse? Får du samme hakkede resultat hvis du betrakter bilde i 100, 50, 25, 12,5 % størrelse?

Ser det i 100% størrelse om det er stor kontrast i bildet, men det blir vanligvis borte - eventuelt kraftig redusert og kun synlig ved forstørrelse - ved en støyfjerning. Som nevnt over regner jeg med at det har med lukkertiden og bevegelse å gjøre, ettersom det ikke er noe stort problem ved bruk av stativ eller raske lukkertider og høyere ISO.

Selv så har jeg et fujifilm s6500fd, som er kjent for å være meget bra i sin klasse, spesielt når det gjelder høye ISO verdier!!

Kan det være noe galt med kameraet mitt ettersom støyen begynner å bli godt synlig allerede ved ISO400? Den er likevel såpass lav at en støyfjerning kan klare å redde bildet noenlunde greit.

Lenke til kommentar

Ved iso 400 vises støy i de mørke partier på bilder fra en slr også, så hvis en lett omgang med støyfjerning er ikke det verste som kan skje. Først tenkte jeg på moirè også. Det tenker jeg i og for seg fremdeles, men det kan som flere nevner være andre ting også. Uansett er det litt tøys å henge seg for mye opp i feil som er synlige på 100% forstørrelse. Jeg er jo som kjent motstander av overdreven pixelpeeping, men det er jo opp til enhver hva man ønsker å gjøre med bildene sine.

Lenke til kommentar
Alternativt kan det høres ut som moirè, og det kommer i kombinasjon med diffraksjon.

Moiré og diffraksjon opptrer ikke i kombinasjon. De er nærmest rake motsetninger.

Diffraksjon gir redusert oppløsning når for mye lys forsøker å trenge seg gjennom en for liten åpning. Moiré opptrer imidlertid når objektivets oppløsning er så høy at den nærmer seg (eller er lik eller overgår) bildebrikkens Nyquist-grense (2x pixelstørrelse) og svært fine mønstre skal gjengis.

Når det ene fenomenet fører til redusert oppløsning, og det andre forutsetter høy oppløsning, så sier det seg selv at de to ikke opptrer sammen. :)

Jeg gjetter på at problemene har sammenheng med for hard jpeg-behandling i kameraet. Støyfjerning gjør jo gjerne et bilde mykere, så det er ikke uventet at "jaggies" (som det kalles på nynorsk) forsvinner/reduseres av det.

Lenke til kommentar
Moiré og diffraksjon opptrer ikke i kombinasjon. De er nærmest rake motsetninger.

My bad, bare husker vagt da luminous-landscape omtalte EOS 1Ds da den kom (med 11.1mp). Det hadde både moirè og pixel-jagging. Det var nok egentlig pixel-jagging jeg skulle frem til, ikke diffraksjon. Det er jo "sammensmelting" snarere enn "opphakking". Miorè er vel fargeutflyting mellom finere detaljer. Jeg husker fra bildet på luminous-landscape (for lenge siden) det var bl.a en ventilasjonsrist i bildet, og det hadde grønn/lilla moirè og i tillegg pixel-jagging i mellom svart/hvite detaljer i selve ventilasjonsristen..

Lete...Lete.. Her er det jeg ville frem til, men ser jo at jeg husker bittelitt feil likevel:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/...s-field-2.shtml

Lenke til kommentar
Jeg gjetter på at problemene har sammenheng med for hard jpeg-behandling i kameraet. Støyfjerning gjør jo gjerne et bilde mykere, så det er ikke uventet at "jaggies" (som det kalles på nynorsk) forsvinner/reduseres av det.

Selv tar jeg stort sett alle bildene i raw, så for mitt vedkommende er det nok ikke noe jpeg-behandling inne i bildet. Kanskje TS kan prøve det og se om resultatet blir bedre.

Lenke til kommentar
Alternativt kan det høres ut som moirè, og det kommer i kombinasjon med diffraksjon.

Diffraksjon gir redusert oppløsning når for mye lys forsøker å trenge seg gjennom en for liten åpning. Moiré opptrer imidlertid når objektivets oppløsning er så høy at den nærmer seg (eller er lik eller overgår) bildebrikkens Nyquist-grense (2x pixelstørrelse) og svært fine mønstre skal gjengis.

Når det ene fenomenet fører til redusert oppløsning, og det andre forutsetter høy oppløsning, så sier det seg selv at de to ikke opptrer sammen. :)

dette kan høres riktig ut, siden kamerae har fått litt krtikk for å overskarpe bilder.

Men bildene som kommer ut av kamerat ved bruk av auto/landscape er fortsatt litt myke og trenger litt oppskarpning, så jeg vet ikke helt om dette har noe med saken å gjøre...!? (må nevne at jeg aldri bruker auto mer)

Jeg har lest mye om kamerat mitt og jeg vet det er en egen klasse når det gjelder høye ISO verdier(blant mega zoom kameraer seff) og at man kan få ganske bra resultater ved bruk av RAW, nesten speilrefleks resultater(hvis man vet hva man gjør)

sjekke denne linken her(insekt bildene), disse bildene er tatt med s6500fd + DCR-250:

http://picasaweb.google.pl/pawlak1989

jonH: jeg sliter ikke med støy på ISO 400, så det høres litt merkelig ut :hmm:

Det blir seff litt støy, men den er kun synerlig hvis man zoomer inn på bilde og den er uansett lett å fjerne ved redigering:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...