Fritz0r Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Ford lagde i 1982 en stor bil som skulle ta over for Ford Taunus og Cortina, Ford Sierra. Familiebil, aerodynamisk, sedan og stasjons vogn, og sports bil. Mye av bilens design kan man takke 1981 Ford Probe III concept bilen for, da den satte en standard innen ford for hva som skulle blir formen både i Europa og USA. Feks på Escord MK3 har en liten "Aeroback" spoiler, som faktisk reduserer drag på bilen drastiskt med 0.34 ved start. Sierra'ens design ble senere sett på Ford Taurus i USA, og den var så bra likt at den tilogmed var med i "Robocop" filmen som politi biler, og du har også en "6000 SUX", basert på en 1976 Oldsmobile Cutlass med mye body work, men en ser helt klart Sierra former i designet, en ser også en Merkur XR4Ti i filmen når Robocop leveres til klinikken, Merkur er amerikanske utgaven av Sierra XR4, men hadde en rellativ kort karriere fra 1985 til 1989. I starten av salgene gikk det rellativt treigt med Sierra salgene, og bilen fikk kallenavn som "Jellymould" og "The Salesman's Spaceship" [pga at den var en poppulær bil innen marinen i England], og de første 10 årene forandret designet seg rellativt lite på bilen, og andre bil fabrikater så heller på Sierrans aerodynamiske egenskaper og startet og kopiere dens egenskaper. Problemer: Tidligere versjoner av Sierra hadde ett problem med kryssvind, som foresaket stabilitets problemer med bilen, dette ble fikset i 1985 da små "strakes", spoilere over bak vinduene ble montert, samt at støtskjerm fremme kunne slå kraftig tilbake, noe som kunne feiltolkes som ett kraftig sammenstøt. Cosworth: I 1986 kom motoren som skulle få Sierra inn i historiebøkene. Motor: YB - 1,993 cc, 2.0L, 204 hester, 4 sylindre. Dette er den første gate motoren som leverte over 100 hester perr liter, og 5000 motorer ble laget for og følge gruppe A reglene for racing, Denne motoren ble brukt i alt, fra rally til touring biler, med 400 hester ikke unormalt i bane sammenheng. Senere kom en begrenset utgave RS500 med 550 hester. Ford Sierra Cosworth/RS500: Dette var den dominerende touring bilen, ikke bare i Europa, men også i Asia viste Sierra sin styrke, og ble kjørt der av blandt andre Keiichi Tsuchiya [Drift kongen] og kjørte Cosmo Oil Sierra Cosworth. Denne bilen er stor, brutal, og rask. Denne bilen er en av di store RWD legendene, og fremdeles idag en poppulær ungdoms bil, mest pga motoren som kan tunes til det ekstreme, det finnes drag motorer på 2.0L med over 1100 hester, og det sier litt om egenskapene på YB motorblokken i Sierra, og 4 meter bil. Sierra slet generelt i Rally sammenheng, men den var fremdeles poppulær rally bil, vet ikke om dette er pga YB motoren, eller dens karitaristiske bak sleng i svinger. Senere forsvant den store Sierran's klassiske design, og ble byttet ut mot nyere "Sapphire" designet, og bilen fikk også 4x4 hjuls trekk. Den mest kjente touring bilen er uten tvil Texaco RS500 Mange lurer på hva som er så spesielt med en Cossie, og spesielt en Sierra Cosworth, vel..skal ikke mange svinger til før en kjenner smilet komme, Sierra er hva som kalles "Tail happy", den perfekte drifte bilen, og er en konge på veien. Sierran har også en liten vinge på bak enden, ofte refferert til som "Hval bakenden" den er STOR, og ikke uten grunn heller, Sierra Cosworth sin spoiler, leverer allerede ved 50 km/h kraftig mark trykk på bilen, og ved 80 km/h er det vel snakk om 150-250 kilo trykk på bak enden ned i bakken, noe som behøves for og komme fremover. Liten liste over seiere: 1987 DTM 1988 bathurst 1988 DTM Flere seiere i Japan og Australia, info kommer muligens senere om dette. RS500 i Bathurst: [Flere Sierra videoer om dere klikker "View on youtube" under bildet.] Se filmen hos Youtube Ford Sierra Cosworth: Ford Sierra Cosworth RS500: dessverre lite info på Wikipedia om selve Sierra Cosworth, noe merkelig med tanke på at denne bilen så og si dominerte frem til Skyline kom, men om noen har detaljert info og slikt, kom gjerne med det, og rett gjerne mine feil i artikkelen. Bildene er funnet på Google pictures Wiki-on-Sierra: http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Sierra Lenke til kommentar
eab Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 The story of the Ford sierra cosworth 59minutter lang dokumentar. Lenke til kommentar
exs Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 "Sierra Cosworth sin spoiler, leverer allerede ved 50 km/h kraftig mark trykk på bilen, og ved 80 km/h er det vel snakk om 150-250 kilo trykk på bak enden ned i bakken" disse talla er vel litt drøye?? er vel oppe på F1 nivå nå med 250kg marktrykk/v 80km/t ... eller tar jeg veldig feil nå? Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Mener og ha lest det ett sted, men husker ikke helt hvor, men den er ENORM den hval spoileren til Cosworth. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå