Gå til innhold

XP, Vista eller Linux i min neste pc?

Anbefalte innlegg

Tiden er snart inne for en ny pc, og da trenger jeg også et operativsystem. PC-en skal ha 4GB Ram i første omgang og dermed trenger jeg 64-bits OS. Jeg bygger PC-en selv og jeg kommer til å hovedsakelig bruke PC-en til Internett, film, musikk, bilde -og videoredigering, og sist og kanskje minst: spilling.

Jeg har brukt XP i 5 år, er litt kjent med Vista og har brukt Ubuntu aktivt i 2 måneder.

Jeg er usikker fordi jeg vet at det aller meste fungerer i XP og Vista, men jeg ville gjerne gå over til Linux/Ubuntu for å slippe unna Microsoft. Jeg vil kunne spille Warcraft 3, Trackmania, Flight Simulator X, og per idag finnes det ingen drivere for ATI Radeon 3870(som jeg skal ha i min nye pc) for Ubuntu. Når kan jeg forvente å få drivere til dette kortet? Hvis jeg ender opp med Vista, hvilken versjon bør jeg velge?

Jeg tror man kan koke det ned til:

XP:

+Støtter det meste

+Er vant til det

+Egnet til alle mine formål

-Microsoft

-Dyrt (XP Prof. 64-bit)

-Blir utdatert snart?

Vista:

+Støtter det meste

+Støtte for DX 10

+"Pent"

-Microsoft

-Tregt

-Dyrt

-Litt uvant

Ubuntu:

+Gratis

+Fritt for Microsoft

+Raskt og enkelt

-Ikke støtte for alt jeg trenger

-Må sette meg mere inn i det

-Ikke støtte for grafikkortet (per idag)

Så, kan noen besvare mine spørsmål og gi meg råd? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her ville jeg valgt en dobbel oppstart, en vista 64bit, og Ubuntu 64bit, men her må du regne med litt ekstra redigering av konfigurasjonsfiler for å få alt til å fungere. En liten utfordring kanskje, hvis ikke, legg inn 32bit ubuntu, og få utnyttet ca 3,2-3,4gb ram. Og få det litt enklere "ut av boksen".

atlef.

Lenke til kommentar

Du kjenner best til behovene dine, men hvis en mac dekker de, ville jeg anbefalt en. Jeg kjøpte en mac for over et halvt år siden, og har ikke angret enda. Jeg så du nevnte at du ikke spilte så mye, og spill er vel egentlig mac's svakeste side. Mange sier at mac er dyrt, men man får hva man betaler for, også sammenlignet med PC-er.

Min personlige erfaring er at når man har prøvd og eid en mac en stund, så blir man mer og mer glad i den, spesielt når man prøver en pc igjen ;)

Hilsen Sondre

Edit: Selvfølgelig, hvis du allerede har begynt å bygge PC-en, så er mac ganske utelukket :p

Endret av Zelziuz
Lenke til kommentar

Det er rart med det. Har aldri skjønt hvorfor det er så mange som ikke engang tenker på mac når de skal kjøpe data. Her på forumet er det kanskje ikke så rart, siden det er ganske mange gamere her, og mac er ingen stor gaming-maskin :p

Lenke til kommentar

Det er rart med det. Har aldri skjønt hvorfor det er så mange som ikke engang tenker på mac når de skal kjøpe data. Her på forumet er det kanskje ikke så rart, siden det er ganske mange gamere her, og mac er ingen stor gaming-maskin :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...