Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lynrask blåskjerm under oppstart av Windows XP - Trenger seriøs hjelp.

Anbefalte innlegg

Hei igjen.

Jeg har nå fått nye deler i denne maskina og jeg har bygd en "second pc" med de gamle delene,som da skal passe og forhåpentligvis ikke være skadet.

Problemet mitt er at jeg får blåskjerm når jeg prøver å boote opp windows fra en harddisk der allerede mange spill og windows er installert,får ikke sett hva som står på blåmeldingen.

- Har også en annen harddisk,men det ligger ikke windows på den så jeg må installere,når jeg prøver å installere windows på den så finner den ikke en harddisk å installere windows på...dette synes jeg er veldig merkelig fordi at BIOSEN finner faktisk samsung harddisken...Jeg har sjekket kablene og byttet sata kabel.

Hva kan være feil? Bare spør hvis dere trenger mere info.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Deaktiver automatisk omstart fra boot menyen i NTLDR. Og skriv ned hva som står på blåskjermen.

Bruker Phoenix - awardBios så jeg har faktisk ikke peiling på hvor jeg skal skru av automatisk omstart,prøvde å finne det men nei...

EDIT: Min feil,biosen finner ikke harddisken.

Endret av Minkee
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg akkurat hva som er på den harddisken fordi jeg tok den rett ut av bruttern sin pc men jeg er 90% sikker på at det ikke ligger noe windows der,og da spiller det vel ingen rolle? hadde tenkt å slette alt som lå der sikkert...men kanskje jeg må gjøre det manuelt med ei maskin som funker?

--------------------------------EDIT---------------------

Glem det med blåskjerm da,jeg blander 2 forskjellige harddisker nå fordi jeg har jobbet med de i 2 dager nå...

Problemet jeg skal fram til er at maskina ikke finner den samsung harddisken uten windows

Endret av Minkee
Lenke til kommentar

Bare glem den andre harddisken,det er installert windows på den og det stemmer det du sier)

Men..feil disk :) Jeg trenger å vite hvorfor maskina ikke finner den samsung harddisken som jeg skal installere windows på,har sjekket kabler og byttet dem med nye..

Lenke til kommentar
Om ikke BIOS'en finner harddisken er det pga:

Feil i kontrollerkortet til harddisken.

Feil konfigurert BIOS.

Utdatert BIOS.

Så enten så må jeg kjøpe ny harddisk eller så er det bare noen instillinger i bios som gjør at maskina ikke finner den?

Og..hvordan får jeg oppgradert biosen?

Edit: Samsung harddisk på 200gb

Endret av Minkee
Lenke til kommentar

Ok..får prøve det,og når det kommer til den harddisken der..så er jeg helt blank ass,jeg har rett og slett ikke peiling på hva den har og ikke har,det eneste jeg kan si er at den ser splitter ny ut og det er bare plass til smale kabler på den.

Lenke til kommentar
Men du er vertfall sikker på at det ikke er en SATA2 disk?

Det kan godt mulig være at det er en sata2 harddisk,siden den ser helt ny ut..

Testa harddisken på denne maskina nå og den funka. Ikke noe galt med den,så det må jo være noe med andre maskina...

Jeg har også trikset med rammen i en halvtime og det er ikke der feilen ligger.

Lenke til kommentar
OM det er en SATA2 disk kan det fort være at BIOS feks er utdatert eller rett og slett ikke støtter SATA2 (Tror riktignok noen harddisker skulle ha noen jumpere for å kjøre SATA1)

Det at biosen er utdatert er jo godt mulig...men jeg mener at maskina støtter sata2.

Riktig nok så står det noe om jumpere på harddisken:

If your S-ATA Controller or motherboard cannot support S-ATA 3.0 Gbps, change jumper pin setting with reference to the above picture.

-Men når harddisken var koblet til andre maskina så sto det jo ikke noe jumper i den kontakten som det vises,og den maskinen er jo gamlere...men vet ikke jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...