Gå til innhold

Mennesket grunnleggende egoistisk?

Anbefalte innlegg

Veldig enkelt spørsmål egentlig: Er alle handlinger mennesket gjør grunnleggende egoistisk?

Hvorfor/hvorfor ikke? Og hva er det som har gjort oss slik?

Jeg mener at mennesket er grunnleggende egoistisk pga evolusjonen favoriserer overlevende egenskaper, og et individ/molekyler uten egoistiske egenskaper vil ikke overleve.

Noen andre innpill?:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Penger er et middel.. ingen egenskap.

Hvordan får vi tak i pengene? Er de handlingene egoistiske? Og hvordan bruker man pengene?

Sa at penger fungerer som en egenskap. Og når det er snakk om mye penger så har de jo ofte gått i arv. Noe som viser at det er i ferd med å bli en egenskap. Eller hva mener du? :)

Lenke til kommentar
Veldig enkelt spørsmål egentlig: Er alle handlinger mennesket gjør grunnleggende egoistisk?

Hvorfor/hvorfor ikke? Og hva er det som har gjort oss slik?

Jeg mener at mennesket er grunnleggende egoistisk pga evolusjonen favoriserer overlevende egenskaper, og et individ/molekyler uten egoistiske egenskaper vil ikke overleve.

Noen andre innpill?:)

joda, skal si meg enig i det.

For å si det på en annen måte.

Har du noen gang bevist gjort noe av fri vilje som kun har negativ påvirkning på deg selv for glede andre?

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

Tja tja tja, nei kan ikke si det fordi det er bare i vårt samfunn. Det er ikke en egenskap å ha mye penger, eller lite penger for den saks skyld. Men jeg forstår hva du prøver å si, du er en sleip en!!!!!!

Nei men nå snakker vi om medfødte egenskaper.

Lenke til kommentar
Tja tja tja, nei kan ikke si det fordi det er bare i vårt samfunn. Det er ikke en egenskap å ha mye penger, eller lite penger for den saks skyld. Men jeg forstår hva du prøver å si, du er en sleip en!!!!!!

Nei men nå snakker vi om medfødte egenskaper.

Penger kan være medfødt! :p Og da gir de pengene de personene det gjelder et mye bedre utgangspunkt for overlevelse enn de som ikke har det.

Endret av Leeroymonster
Lenke til kommentar

Alle mennesker lever i hver sin verden uten noen virkelig forståelse for andre enn seg selv. Det er værre for en person at han selv blir forkjølet enn at andre dør av sykdom, og det er værre for han å ikke få servert favorittretten til middag enn at noen andre dør av sult, det er mer smerte for et enkelt menneske å få et kutt i fingeren, enn hvis andre får kuttet av en arm og hvis han selv føler glede så har ikke lidelsen til andre noe å si og ingen innvirkning på han selv.

Lenke til kommentar

Evolusjonen favoriserer også samarbeid. Derfor er vi ikke bare egoistiske eller bare altruistiske. Det er heller slik at vi hjelper andre inntil et visst punkt, men de færreste av oss vil ofre livet for naboen.

Lenke til kommentar

Vi er helt og holdent egoistiske. Hvis noen her inne klarer å komme fram til en handling man kan ta som ikke er ment egoistisk på en eller annen måte så blir jeg imponert :p

Evolusjonen favoriserer også samarbeid. Derfor er vi ikke bare egoistiske eller bare altruistiske. Det er heller slik at vi hjelper andre inntil et visst punkt, men de færreste av oss vil ofre livet for naboen.

Vi hjelper andre ja, men ikke hvis det ikke kommer oss selv til fortjeneste. Enten ved god samvittighet, muligheten til å få hjelp selv en annen gang eller å bli bedre likt.

Lenke til kommentar
Vi er helt og holdent egoistiske. Hvis noen her inne klarer å komme fram til en handling man kan ta som ikke er ment egoistisk på en eller annen måte så blir jeg imponert :p

Jeg kan si til deg: Hei Plecto! Håper du får en fin dag i dag og at livet er godt for deg. Og så gi et smil :thumbup:

Dette vil vanligvis føre til at både du og jeg får en god følelse, og kanskje det gjør dagen bedre for oss begge, hva er egoistisk med det? Jeg risikerer jo at du tolker det jeg gjør som noe som har en baktanke, at jeg har en skjult mening med det, og egentlig vil det jo være lettest for meg å bare ikke si noe til deg i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Kan si meg enig i at menneskene er i utgangspunktet egoistiske (stort sett).

Problemet slik jeg ser det, er at noen er mer, ja gjerne mye mer, egoistiske enn andre....

Jeg tror nok flesteparten av oss kan utføre gode handlinger ovenfor andre personer, vi forventer gjerne at disse personen gjøre gode ting for oss igjen...

Dessverre finnes det så alt for mange som ikke vil gjengi.... Bare ha....

egon

Lenke til kommentar

Når Gandhi ble spurt hvorfor han gikk gjennom alt det han gjorde sa han: Jeg gjør det for meg selv. Jeg velger å gjøre det rette for min egen lykkes skyld.

Det samme merker jeg selv. Utfører man gode handlinger høster du fruktene av det.

Jeg er enig i at mennesket i den nåværene tilstand er egoistisk. I buddhisme ville man kanskje heller sagt ubevisst. Det er her meditasjon kommer inn i bildet. Hele poenget med meditasjon er å komme ut av ego basert tenkning, å bli bevisst. Alt dette er vanskelig å forstå og dårlig forklart fra min side.

Jeg anbefaler denne boken, som for øvrig ble valgt ut av Oprah Winfrey i hennes bokklubb. http://www.amazon.com/New-Earth-Awakening-...e/dp/0525948023

Mitt alternative perspektiv på det hele ;)

Lenke til kommentar
Problemet slik jeg ser det, er at noen er mer, ja gjerne mye mer, egoistiske enn andre....

Skille der kommer på om det er positiv egoisme, eller negativ egoisme. Og om de er mer 'negativt egoistiske' enn andre.

Jeg og wh1te (cinesque) diskuterte dette ganske kraftig en fuktig lørdagskveld, da jeg mener vi er 100% egoistiske, mens han ikke er helt enig. Og der han klarte å stoppe meg opp var ved dette eksemplet:

"Hvis en person er i en begravelse til faren til en veninne, og selv aldri har truffet faren. Og han da begynner å gråte. Han forstår ikke hvorfor, og han vil ikke gråte, men klarer ikke å stoppe det". Det er i mot hans vilje, men det vil kanskje hjelpe veninnen å se at andre også bryr seg.

Jeg klarer ikke å se hvordan det kan være egoistisk. Så det finnes kanskje unntak.

Lenke til kommentar

Skille der kommer på om det er positiv egoisme, eller negativ egoisme. Og om de er mer 'negativt egoistiske' enn andre.

Jeg og wh1te (cinesque) diskuterte dette ganske kraftig en fuktig lørdagskveld, da jeg mener vi er 100% egoistiske, mens han ikke er helt enig. Og der han klarte å stoppe meg opp var ved dette eksemplet:

"Hvis en person er i en begravelse til faren til en veninne, og selv aldri har truffet faren. Og han da begynner å gråte. Han forstår ikke hvorfor, og han vil ikke gråte, men klarer ikke å stoppe det". Det er i mot hans vilje, men det vil kanskje hjelpe veninnen å se at andre også bryr seg.

Jeg klarer ikke å se hvordan det kan være egoistisk. Så det finnes kanskje unntak.

Kansje, men hvorfor gråter han. Fordi faren er død eller fordi veninna er trist ??...

Lenke til kommentar
Tror ikke han vet hvorfor.

Jeg tror nok ikke instinktet hans gråter for vinningens skyld eller for å oppnå noe som helst. Det har jo noe med føleleser og gjøre. Jeg tror heller ikke han gråter fordi faren er død. Mest fordi stemningen er trist og at venninna er trist.

Men uansett tror jeg at alle våre besvisste handlinger er egoistiske. Selv når vi gir til uhjelp eller andre frivillige organisasjoner skulle en tro at dette er vel en totalt uegoistisk handling. Men vi har jo gitt og oppnådd bedre samvittighet.

Nå er det ikke sånn at jeg har mistet all tro på mennesker, men jeg tror at det er et overlevelses instinkt å være egoistisk.

egon

Lenke til kommentar

Det er så mange definisjoner rundt alt dette at det går helt i surr. Fordi noen andre ubevisste handlinger kan man på en måte si er egoistiske, men på en annen måte ikke. Denne kan man ikke i hele tatt.

Så hovedsaklig er mennesket helt egoistisk, men spesielle unntak eksisterer? :hmm:

Lenke til kommentar

Kansje tom. det å gråte ubevisst er en egoistisk handling. Hvis jeg kjefter på mine barn gråter de jo. Det å gråte kan vel være en ubevisst måte å kontrollere eller roe ned en annen person. Ergo: Man gråter for å oppnå litt mindre konsekvens av en handling ??

egon

Lenke til kommentar

Vi hjelper andre ja, men ikke hvis det ikke kommer oss selv til fortjeneste. Enten ved god samvittighet, muligheten til å få hjelp selv en annen gang eller å bli bedre likt.

God samvittighet er stikkordet. Hvis vi ikke hadde samvittighet, så kunne vi ha handlet mye mer rasjonelt og egoistisk. Men samvittigheten er nok ganske biologisk, selv om en del ideologisk/religiøs moral legger stein til byrden med en del unødvendige hensyn.

"One experiment found that if each time a rat is given food, its neighbor receives an electric shock, the first rat will eventually forgo eating."

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...7052701056.html

Rotta i eksperimentet har formodentlig ikke religiøs tro, og styres kun av instinkter. Likevel holder den seg unna maten hvis det går ut over naboen. (Den gjør det neppe helt til den selv holder på å dø.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...