knopflerbruce Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Fikk mitt livs sjokk da jeg kom hjem fra TG og rigget opp harddiskene mine (som IKKE var tatt med). Det viste seg at begge IDE-diskene funket. 4 av 4 Seagate SATA-disker funket (har ikke testa de 2 siste, men trenden er klar...). Derimot var 3 500gb WD-disker og en 750gb WD disk ødelagt. Tror jeg. Når jeg booter med disse i får jeg bsod. Under POST står det ikke noe disknavn, men det virker som om HK'et finner at det er "noe" der, siden feltet er blankt istedet for med teksten "none", og når den lista med smart enabled/disabled kommer står det "none" der, istedet for disabled eller enabled der. Diskene er visst på 0mb og kjører i pio-mode også, iflg det som dukker opp under POST. Disse diskene sto i harddiskkabinettene sine mens jeg var vekk, seagate og western om hverandre. Hva i alle dager kan ha skjedd?? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Den ene disken våkna i ettermiddag, virka som at dethjalp å holde den litt i hånda før jeg starta pcen. De andre 3 er fortsatt døde, selv etter at jeg prøvde det samme på de. Probleet er at diskene ikke spinner opp i det hele tatt. Noen som har noen hint om hvordan jeg kan lure de til å starte? Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Start kabler? neida. Kan være Sata kontrolleren som har gått på en smell? Prøv å koble diskene opp mot de portene som du vet virker. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Start kabler? neida. Kan være Sata kontrolleren som har gått på en smell? Prøv å koble diskene opp mot de portene som du vet virker. Testa de på to systemer, og med forskjellige satakabler. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Er dette disker som har stått på 24/7 ? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Er dette disker som har stått på 24/7 ? De har stått på i praksis helt siden jeg kjøpte de - med unntak av nettopp denne uken da de var av pga tg. Det er forøvrig kun i det siste jeg har handlet WD. Disse diskene ble kjøpt i år, med unntak av en som ble kjøpt sent i fjor. Seagatediskene - som fortsatt lever - er opp mot 2 år gamle, og har stått på kontinuerlig mer eller mindre. Diskene er lagringsdisker, så selv om de er på konstant er vel slitasjen et minimum. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Er dette disker som har stått på 24/7 ? De har stått på i praksis helt siden jeg kjøpte de - med unntak av nettopp denne uken da de var av pga tg. Det er forøvrig kun i det siste jeg har handlet WD. Disse diskene ble kjøpt i år, med unntak av en som ble kjøpt sent i fjor. Seagatediskene - som fortsatt lever - er opp mot 2 år gamle, og har stått på kontinuerlig mer eller mindre. Diskene er lagringsdisker, så selv om de er på konstant er vel slitasjen et minimum. Vel, har du kjøpt de i år må det jo være noe eksepsjonelt som har skjedd siden alle ryker på samme tid? Du har ikke hatt noe feil med PSU eller "dårlig strøm" i området du bor? Det har vært et problem med disker som står på 24/7 ikke starter etter lengre tids bruk men da snakker vi ikke om disker som er noen mnd gamle. Selv om disken bare spinner så slites den litt etter litt men som sagt det er etter lang tids bruk. Lenke til kommentar
ZombieBobie Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 kan være en ide å skaffe seg et usb enclosure for harddisker - så kobler du de diskene som du ikke får kontakt med til via usb. Har løst opp noen harddisker på den måten selv. Når de går i pio mode er det ofte vanskelig å få de tilbake back on track. USB enclosure har fungert for meg. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 kan være en ide å skaffe seg et usb enclosure for harddisker - så kobler du de diskene som du ikke får kontakt med til via usb. Har løst opp noen harddisker på den måten selv. Når de går i pio mode er det ofte vanskelig å få de tilbake back on track. USB enclosure har fungert for meg. Hva er det der PIO-greiene btw? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Google er din venn ;-) ? Søk etter SATA PIO Her er en link til Seagate Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Google er din venn ;-) ? Søk etter SATA PIO Her er en link til Seagate Det der er jo et ganske annet problem enn mitt, mine disker syns ikke i windows - bruker jeg onboardportene får jeg bsod under boot. (bruker jeg sil3114-kontrolelren som står i pci-porten komemr jeg inn, men diskene syns ikke noe sted) Lenke til kommentar
Anv Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg sa da ikke at det var svaret på ditt problem men at google kan være en plass å søke. Har du testet diskene på 2 forskjellige systemer og byttet kabler så er det vel ikke mye mer du kan prøve bortsett fra å sende de tilbake til den du kjøpte dem hos. Uansett er det helt urimelig at 4 disker ryker på en gang uten at det er en spesiell årsak til dette. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Støtter teorien om å montere 1 og 1 i 3,5" kabinett å kjøre dem igjennom usb. Har en kammerat som hadde et hovedkort som ødela alt av hardisker han koblet til, men du sier jo at noen av dem virker. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg sa da ikke at det var svaret på ditt problem men at google kan være en plass å søke. Har du testet diskene på 2 forskjellige systemer og byttet kabler så er det vel ikke mye mer du kan prøve bortsett fra å sende de tilbake til den du kjøpte dem hos. Uansett er det helt urimelig at 4 disker ryker på en gang uten at det er en spesiell årsak til dette. Det jeg metne var at det du linket til var av en annen type problem ;-) Diskene blir nok her inntil jeg får tatt noe data recovery på dem, om ikke usb-forslaget hjelper (eller noen komemr opp med mer lurt) Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Kan det være at såkalt "sticktion" er problemet? http://www.google.no/search?hl=no&q=stiction&meta= Isåfall KAN det jo være at det hjelper å varme dem opp med f.eks. en hårføner (diskene kan kjøres på 60c iflg spesifikasjonene), litt tungtflytende greier pleier vel ofte å bli litt mer "ordentlig" flytende om tempen går opp? Har forøvrig stappet den ene nedi frysern en time, uten at det hjalp. Endret 26. mars 2008 av knopflerbruce Lenke til kommentar
Anv Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Det finnes mange råd for å få liv i HD'er men jeg vil ikke bidra ;-) Hvis du ikke absolutt må ha ut data så foreslår jeg du får nye mens leken er god. Lenke til kommentar
ZombieBobie Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Tror neppe at hverken hårføner eller fryser vil hjelpe. Uten at jeg har noen inngående kunnskap i hva PIO egentlig gjør, så har jeg erfart at når diskene går i PIO mode så er de vanskelig å få de ut av det igjen. Ofte vil ikke bios eller windows se diskene eller komme opp med noe rart. Løsningen jeg fant på mine problemer var å kjøre de gjennom USB, ville gjort det først før jeg hadde slengt dem i fryseren eller prøvd å varme de opp Kan alltids kjøpe USB enclosure'en ett sted hvor du kan returnere den om du ikke er fornøyd (dvs. om det ikke fungerer). Endret 26. mars 2008 av ZombieBobie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå