Anew Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 For hver dag som går får jeg mer og mer lyst til å oppgradere til XP, men jeg gir SP1 en sjanse... I mellomtiden har jeg støtt på et problem som er i ferd med å drive meg fra vettet: Jeg begynte å få litt smått med plass på en partisjon, så jeg bestemte meg for å flytte alle apps til en annen disk. Fullt klar over at jeg kom til å fucke opp mye rart, brukte jeg rett og slett drag'n'drop av apps-folderen min over til en annen disk. Naturligvis rotet dette til noen filassosiasjoner, men det burde jo være grei skuring å ordne opp i etterkant. Trodde jeg. Utenom gaming bruker jeg maskinen til foto, og jeg har mange tusen råfiler i .NEF-format, som jeg ønsker å åpne i Bibble. Dermed høyreklikker jeg på en .NEF-fil (som har mistet assosiasjonen sin etter at jeg flyttet Bibble til en annen disk) og velger Åpne i -> Velg standardprogram opp kommer dialogboks hvor jeg velger Bla igjennom så browser jeg meg til bibblelite.exe, som er programmet jeg ønsker å bruke, og velger Åpne. Hva skjer? Ingenting. Jeg kommer tilbake til dialogboksen, men det er ikke mulig å velge Bibble/bibblelite.exe Hæ!? Hvor i allverden går det galt?? Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) For hver dag som går får jeg mer og mer lyst til å oppgradere til XP, men jeg gir SP1 en sjanse... I mellomtiden har jeg støtt på et problem som er i ferd med å drive meg fra vettet: Jeg begynte å få litt smått med plass på en partisjon, så jeg bestemte meg for å flytte alle apps til en annen disk. Fullt klar over at jeg kom til å fucke opp mye rart, brukte jeg rett og slett drag'n'drop av apps-folderen min over til en annen disk. Naturligvis rotet dette til noen filassosiasjoner, men det burde jo være grei skuring å ordne opp i etterkant. Trodde jeg. Dette roter ikke til bare filassosiasjoner, det roter til oppføringer i registry. Det fører til at de fleste installerte programmer ikke virker, så det du har gjort er absolutt ikke rette måten å gjøre det på. Og hadde du gjort dette i din "oppgraderte" XP, ville det ha skjedd akkurat det samme. Endret 24. mars 2008 av Aqualong Lenke til kommentar
Anew Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Takk, det vet jeg. Meg bekjent finnes det ingen "riktig" måte å gjøre dette på, utenom å enten avinstallere alt for så å reinstallere i ny plassering, eller å manuelt fikse registeret. FWIW så har jeg faktisk klart å opprette assosiasjon for .rar-filer til winrar.exe, som ikke er installert på nytt (WinRAR kjører fint, men jeg mister selvsagt kontekstmenyer når det ikke er installert). Bibble har jeg reinstallert, men så vidt jeg vet bryr ikke Win seg om programmet man vil opprette assosiasjon til er installert eller ikke - det er .exe-filen man må peke til. Endret 24. mars 2008 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå