Klaga Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 (Jeg troooor det kanskje ikke passer inn her, men hvor dett passer ellers vet jeg ikke.) Jeg har lurt på dette en stund nå. Hva er piratkopiering? #1 - VHS- og DVD-spillere har jo en opptaksfunksjon, så du kan ta opp det du ser på TV. Er dette piratkopiering? #2 - Du har parabol eller kabel og Discovery Channel, du eier en DVD-spiller som kan ta opp programmer, du laster ned Mythbusters med P2P (Samme med MTV, men du laster ned musikkVIDEOENE istedet for musikken). Er dette piratkopiering? #3 - Du har en radio og du har mulighet til å høre på radio på internett, men du laster ned en sang via P2P. Er dette piratkopiering? #4 - Du har en radio og du har mulighet til å høre på radio på internett, men du laster ned en sang fra NRK Uhørt. Er dette piratkopiering? #1 går vell kanskje under sikkerhetskopiering av en vare, som er ulovlig. Er den søte lille rec-knappen BARE for å kopiere dine egene kamerafilmer? Om #1 er ulovlig, hvorfor lages spillerne med en opptaksfunksjon når det er enklere å dra fila fra det digitale kameraet ditt over til dataen og kopiere den der? Er det liksom for kryss-støtte mellom en gammel tape-kamera og en ny DVD-spiller hvor opptaksfunksjonen vil forsvinne om 5 år? Da må jo den forventede levetiden på tape-kameraet ditt ha gått ut for lengst, siden det ikke selges noe nytt utstyr med tape-opptak (så vidt jeg vet) Om #1 er lovlig og #2/#3/#4 ikke er det, hvorfor? Det er i bunn og grunn det samme. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Du har lov å ta opp og kopiere for eige bruk, og dette kan delast med familie og nære vener. No er det vel litt uklart kva ein legg i "nære vener" då? Lenke til kommentar
Pixl. Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 #1 Nei så lenge du ikke selger det eller sprer det som en gal. som sagt over "nære venner" #2 #3 vil tro det ja siden mtv o.l betaler for og sende programmer og musikkvideoer(?) tror jeg i hvertfall. og om du da laster det ned uten og betale for rettigheten blir det litt galt. Dette med piratkopiering er meget merkelig fordi nesten alle gjør det og ingen(eller få) blir straffet, tenk deg om pilitiet(e.l) skulle bøtlagt/straffet alle som lastet/delte ting uloverlig ? men om man ønsker og holde seg på rett side av loven bør man skejje i data/kopi lover for og være sikker.veller kanskje noen her vet akkuratt hvordan det er. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Etter det jeg har forstått, så har underholdningsbransjen lenge kranglet med at spillere har en opptaksfunksjon. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Det er en avgift på opptaksmedier, det gamle Kassettavgiftsfondet, som kompenserer opphavsmennene for hjemmeopptak. Så nei, det er ikke piratkopiering å spille inn radio og tv til eget bruk. Eget innbefatter bruk for familie og nære venner. Derimot er det piratkopiering å laste ned en sesong av Friends e.l. fra nettet, det er en vare ment for dvd-salg som du skal betale for. #4, Nrk Urørt er spesiell, det er et sted der band legger ut musikken sin til fri nedlastning: http://www11.nrk.no/urort/default.aspx så det er absolutt lov. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå