Etern1tyy Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 (endret) var litt desperat for noen uker sia, hadde fått tak i 2GB ekstra til pcn min (tilsammen 4GB ram da), men kunne bare ikke skjønne hvorfor DxDiag og Vista viste 3GB ram, mens Bios ga meg 4GB ram, ringte da den supersmarte pcnonkelen min han fant da ut at det var 32bit som ikke kunne gi mer enn 3GB ram, noe jeg visste men ikke hadde tenkt på bli litt lei meg da, pokker 1GB ram kasta bort! tenkte jeg, men han fant fort ut en løsning, da jeg allerede hadde tenkt å spekulere på å oppgradere til 64bit, og det er da at med SP1 til Vista vil du nå kunne kjøre 4GB ram (trolig også høyere) med Vista 32Bit! ville bare si det til de som ikke har fått det med seg, og vurderer å oppgradere Minnet Endret 23. mars 2008 av Etern1tyy Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Nei, du får ikke utnyttet mer ram med SP1. Men du ser derimot at du har installert 4 gb ram. Men som i alle 32-bits systemer får du ikke benyttet deg av mer enn 3-3,3 gb. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 At et operativsystem er 32bit sier INGENTING om hvor mye fysisk minne du kan benytte deg av. 32 bits windows støtter feks opp til 128gb minne. 32 bit betyr bare at prosesser har et 4gb addresseområde som kan evt kan utvides med feks AWE. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 At et operativsystem er 32bit sier INGENTING om hvor mye fysisk minne du kan benytte deg av. 32 bits windows støtter feks opp til 128gb minne. 32 bit betyr bare at prosesser har et 4gb addresseområde som kan evt kan utvides med feks AWE. Da vet du mer enn Microsoft gjør. Dette står tydelig om Vista på Microsofts egne sider: Maximum RAM supported with 32-bit system: 4GB. Dette gjelder samtlige 32-bits versjoner av Vista. Maximum RAM supported with 64-bit system: Home Basic: 8GB, Home Premium: 16GB. Resten: 128+ GB Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) En 32 bits Windows kjerne støtter opp til 128gb. Dette betyr ikke at alle operativsystemene som er bygd på denne utnytter denne kapasiteten. Feks Windows Server 2003 Enterprise støtter 32GB mens Datacenter støtter 64GB osv. Dette er info som er hentet fra Microsoft selv. Endret 24. mars 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg har 8 GB på serveren som kjører Win 2003 server 32bit, og har ingen problemer med å bruke all RAMen, så det stemmer at det ikke er noen fysisk begrensning på 3.2 GB på 32bit OS. Lenke til kommentar
564215 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Men at det blir noen forskjell i vista sp1 er ikke å vente.. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg har 8 GB på serveren som kjører Win 2003 server 32bit, og har ingen problemer med å bruke all RAMen, så det stemmer at det ikke er noen fysisk begrensning på 3.2 GB på 32bit OS. Et rent 32-bits operativsystem skal i teorien ikke kunne allokere mer enn 32^2 adresser som blir rundt 4 GB med fysisk minne. Grunnen til at du får til å benytte mer enn 3.2 GB av minnet er trolig pga. av PAE. Lenke til kommentar
Crossfire Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Om man har spesiell hardware som støtter utvidet adressering så er jo det fint og flott, men fakta er fortsatt at alle "normale" PC-er ikke har noe slikt. Det enkleste og det eneste reelle alternativet for de aller fleste er fortsatt å bruke 64bit os (som i vistas tilfelle ikke skulle være noen grunn til å være redd for nå). Endret 25. mars 2008 av Crossfire Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg har 8 GB på serveren som kjører Win 2003 server 32bit, og har ingen problemer med å bruke all RAMen, så det stemmer at det ikke er noen fysisk begrensning på 3.2 GB på 32bit OS. Et rent 32-bits operativsystem skal i teorien ikke kunne allokere mer enn 32^2 adresser som blir rundt 4 GB med fysisk minne. Grunnen til at du får til å benytte mer enn 3.2 GB av minnet er trolig pga. av PAE. Du mener selvsagt 2^32 adresser, som tilsvarer 4 GiB. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Nei man behøver ikke PAE eller spesiell hardware for å kunne benytte seg av mer enn 3,3gb av det fysiske minnet. Windows har et system som kalles AWE som gjør at programmer kan få benyttet kapasiteten fullt ut. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Nei man behøver ikke PAE eller spesiell hardware for å kunne benytte seg av mer enn 3,3gb av det fysiske minnet. Windows har et system som kalles AWE som gjør at programmer kan få benyttet kapasiteten fullt ut. Hvordan bruker man det da? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) med SP1 til Vista vil du nå kunne kjøre 4GB ram (trolig også høyere) med Vista 32Bit! ville bare si det til de som ikke har fått det med seg, og vurderer å oppgradere Minnet Ikke for å ta fra noen lykkerusen over å se 4GB, mot rundt 3GB tidligere, men sannheten er at det hele kun beror på at SP1 har fått en "hotfix" som gjør at Vista 32-bit nå viser mengden ram innstalert på hovedkortet (og som vises i Bios). Men selve begrensningen på 3,2GB (eller mindre) som kan utnyttes, er der fortsatt. Sannsynligvis har de gjort denne "vrien" p.g.a. utallige klager og gjentatte spørsmål av typen; "jeg har 4GB ram, men jeg ser bare 3,2GB" Fixen er forøvrig omtalt > her; (under General Improvements and Enhancements) "With SP1, Windows Vista will report the amount of system memory installed rather than report the amount of system memory available to the OS. Therefore 32-bit systems equipped with 4GB of RAM will report all 4GB in many places throughout the OS, such as the System Control Panel. However, this behavior is dependent on having a compatible BIOS, so not all users may notice this change." Endret 26. mars 2008 av Mekanicus Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Nei man behøver ikke PAE eller spesiell hardware for å kunne benytte seg av mer enn 3,3gb av det fysiske minnet. Windows har et system som kalles AWE som gjør at programmer kan få benyttet kapasiteten fullt ut. Hvordan bruker man det da? Det lurer jeg også veldig på! Skulle gjerne brukt 4 gb minne i Vista, XP og andre 32-bits systemer, høres jo kjempeflott ut at det er mulig. Bare utrolig merkelig at feks MS ikke opplyser om dette?? Såeh, kan du forklare hvordan vi fåt til dette i praksis? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 AWE er en innebygd funksjon i Windows og det er ikke nødvendig å "aktivere" den, men programvaren må derimot være programmert for å støtte dette. Siden det er egentlig aldri aktuellt for vanlig programvare og bruke mer enn 2gb så er det veldig få programmer som egentlig støtter dette av den grunn at de ikke har bruk for det. Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Så med andre ord sliter vi fremdeles med 3,2-3,5 gb begrensningen i 32-bits systemer. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 PAE gjør at man kan installere opp til 64 GB RAM (fra 32-36 bit) men PAE er kun støttet av server versjonene av windows. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Nei for siste gang 32 bits systemer har evnen til å addressere 4gb virituellt minne er dette så vanskelig å forstå da? Og med PAE og AWE kombinert har man evnen til å addresser 128gb minne på et windows system!!! Windows XP støtter også PAE---nå får dere slutte å tulle! Endret 1. april 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Men hvorfor kan vi ikke benytte oss av over 3,2-3,5 gb da? Det hjelper oss lite i praksis at ett enkelt program teoretisk kan benytte seg av 4 gb ram. 32-bits systemer kan fremdeles ikke benytte seg av over 3,2-3,5 gb på generell basis. Quotet ifra dagen artikkel her på HW ang minnepriser; Merk at du for å utnytte minnemengder over ca 3 GB må kjøre et 64-bit operativsystem. Dersom du installerer 4 GB minne på et system med 32-bit operativsystem, vil ikke systemet "se" den omlag siste GB-en med minne. Endret 1. april 2008 av sony123 Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Dette er fordi skjermkortminnet feks også er en del av det virituelle minnet. Om du hadde hatt ett Skjemkort med kanskje 1MB minne ville Windows kunne ha addressert nesten hele det fysiske minnet. Hw.no tar feil, og det er ikke akkurat første gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå