von-schnellfahrer Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Er på vei til å kjøpe EOS 450D kit og ønsker derfor også å kjøpe et objektiv med litt "kraftigere" zoom. Canon 55-250mm IS og Tamron 28-300mm VC er de objektivene som jeg selv syntes ser mest passende ut (da dette blir mitt første dslr). Er det noen som har erfaringer med en av (eller begge) objektivene? Hvilke av disse to objektivene bør jeg helst velge? Prisen spiller egentlig ikke noen rolle så lenge den ikke blir noe høyere enn Tamron 28-300mm VC.... Takker for alle kommentarer:) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 (endret) Begge disse skal være gode til sitt bruk, men ville nok kanskje satset på Canon 55-250 IS, hovedsaklig av én grunn. Jo større brennviddeområde man dytter inn i et objektiv, jo mer går det på bekostning av kvalitet. Må innrømme at jeg ikke har prøvd disse to mot hverandre, men teoretisk sett skal Canon'en gi best kvalitet. Antakeligvis kjøper du et objektiv fra ca. 18 til kanskje 55 (18-55IS?) i tillegg og da har du allerede dekket området opp til 55. 28-55 blir da overflødig på Tamronen. Og så veldig stor forskjell fra 250 til 300 er det ikke. Tamronen er nok et mer anvendelig reiseobjektiv, og det er mindre fare for at du må bytte objektiver om du må ha en litt videre brennvidde, men stort sett er det best med to objektiver som dekker et gitt område, enn kun ett, om man tenker på kvalitet. Jeg ville uansett ha brukt et mindre objektiv i området 28-55 enn Tamronen om mulig. Et kraftig telezoomobjektiv veier en del, og det kan være at du uansett ønsker å bytte objektiv om du hovedsaklig skal bruke det fra ca. 30 til 50. Om man tenker på anvendelighet, så er kanskje et objektiv i området 18-250 et mulig valg. Tamron har et godt 18-250, men da altså uten IS/VC. Sigma har et 18-200 med bildestabilisator (OS), men det har ganske laber optisk kvalitet. Endret 23. mars 2008 av Super8 Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Jeg vil si ingen, men billige telezomm er godt diskutert her på forumet. Men skulle jeg velge mellom de hadde helt klart blit canon 55-250 IS pga. IS. Min erfaring med billige lyssvake tellezommer uten IS er at de er umulig å bruke handholt over 200mm. Så Tamron er ubrukelig over 200mm og canonen har IS som gjør den lettere å handholde. da burde valget hvære enkelt. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg vil si ingen, men billige telezomm er godt diskutert her på forumet.Men skulle jeg velge mellom de hadde helt klart blit canon 55-250 IS pga. IS. Min erfaring med billige lyssvake tellezommer uten IS er at de er umulig å bruke handholt over 200mm. Så Tamron er ubrukelig over 200mm og canonen har IS som gjør den lettere å handholde. da burde valget hvære enkelt. Hmm.. Er ikke IS på canon objektiver det samme som VC på tamron objektiver...? Prisforskjellen mellom de to objektivene er i grunn ganske stor, betyr det da indirekte at tamron objektivet gir bedre bilde kvalitet?? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Men skulle jeg velge mellom de hadde helt klart blit canon 55-250 IS pga. IS.Tamron 28-300 VC har også bildestabilisator. VC står for "Vibration compensation". Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Prisforskjellen mellom de to objektivene er i grunn ganske stor, betyr det da indirekte at tamron objektivet gir bedre bilde kvalitet?? Ikke nødvendigvis. Det koster mer å lage objektiver med et stort brennviddeområde enn et lite, og det er nok der prisforskjellen ligger. Spesielt betaler du nok litt ekstra for å få fra grei vidvinkel til kraftig tele. Så jeg tror fortsatt 55-250IS gir deg bedre kvalitet, selv om Tamron 28-300VC koster mer og har bedre anvendelighet. Men se om du finner testbilder på nettet, så kan du vurdere forskjell du ser, og hva en evt. forskjell vil bety for deg. Personlig ville jeg nok gått for originalt i dette tilfellet og heller levd med objektivbytte i ny og ne. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Er på vei til å kjøpe EOS 450D kit og ønsker derfor også å kjøpe et objektiv med litt "kraftigere" zoom. Canon 55-250mm IS og Tamron 28-300mm VC er de objektivene som jeg selv syntes ser mest passende ut (da dette blir mitt første dslr). Er det noen som har erfaringer med en av (eller begge) objektivene? Hvilke av disse to objektivene bør jeg helst velge? Prisen spiller egentlig ikke noen rolle så lenge den ikke blir noe høyere enn Tamron 28-300mm VC.... Takker for alle kommentarer:) Har selv 55-250 mm IS som du her nevner og er godt fornøyd med den,spesielt med tanke på prisen. I sign min finner du "mine bilder" de fleste der er tatt med det objektivet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå