Gå til innhold

Hva trenger jeg til en server pc ?

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg er helt ny på det server greiene og har noen spørsmål:

1) Hva trenger jeg til en ENKEL server ?

2) Er det dyrt om det overskrider Kr 10 000 ,- ?

3) Linje vis jeg skal dele med venner ?

4) Skal sikkert bare ha noen filmer, spill osv på den, hvor stor harddisk ? og antall ?

5) Hvilket OS bør jeg kjøre ?

Håper noen kommer med noen fine svar til meg !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heihei

1) Enkel server, så går jeg ut i fra du mener filserver etter hva du nevner du skal bruke den til. Du trenger hovedkort, strømforsyning, cd/dvd-rom, og HDD etter eget behov.

2) En slik server til over 10k vil jeg si er grisedyr. Du får en komplett server med Windows Home server for 5k på komplett, og denne har også mye unødvendig dilldall som tastatur/mus og minnekortleser

3) Skal du dele media med venner over internett bør du ha så mye opplastingskapasitet som mulig. Streaming av filmer trenger nok 4mbit opp, kanskje enda litt mer, og det er pr person som ser på den.

4) Harddisk velger du etter mengden media du har. Men jeg ville nok gått rett på en 500gb disk. Og satt inn flere etter behov.

5) For å få det billigst mulig kan du legge inn en linux server, men dette krever litt mer av deg enn om du kjøper deg windows home server (som jeg sikler litt på). Selv bruker jeg windows 2000 server, som funker greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...