Gå til innhold

Nytt skjermkort, en verden å velge i....

vargaz

Anbefalte innlegg

Skal til å kjøpe meg noen nye skjermkort, men har overhode ikke greie på hva jeg skal velge. Håper noen av dere klarer å hjelpe meg litt,

Den første PC-en er en stue-pc, nå har jeg problemer med å dra irundt noen HD filmer, jeg skulle gjerne ha hatt muligheten til å se dem. Hjelper det da med skjermkort eller trenger jeg ny cpu også? Akkurat nå er det, 2GB minne, Intel Celeron 2,53 ghz og GeForce 7300gs skjermkort. Vil helst holde det så rimlig som mulig her...

Den andre pc-en er en relativt nybyggd pc som trenger et kraftigere skjermkort. Denne PC-en har en Intel Quad cpu og et Asus p5k hovedkort. Prisklasse fra 1500-2000 +- . Vil ha bang for bucks, skal brukes til alt mulig, blant annet spilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det ikke haste veldig mye, få dager før lansering av 9800GTX, er 8800GT ikke nødvendihvis så opplagt valg.

Jeg forslår at du venter på offesielle bemchmark for 9800GTX før du handler noe som helst. Det er ikke helt umulig at den bviser at 8800GT er pensjonet.

Lenke til kommentar

For operasjon stue PC og HD film så tror jeg nok ATi burde være ett bra valg.

Der finnes det 2 alternativ for relativt god HD opplevelse til forskjellige priser.

Du har

HD3850: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=342813

HD3850 lydløs: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=342816

HD3870: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344778

Valget mellom 3850 og 3870 beror på hvor mye spill du skal kjøre, om det blir en del så kan du kjøpe 3870 og fortsatt ha god film avspilling.

Eller du kan satse på 3850 som også kommer i lydløs variant med passiv kjøling.

3850'n er god på HD film akselerasjon, sist jeg prøvde så gikk CPU forbruket fra 40% omtrent og rett ned i 1 til 2% når jeg skrudde på akselerasjonen.

Dette var med Catalyst 8.3 driverne, kort nr 2 som står i Crossfire hos meg hjelper da ikke til, det går bare på "tomgang"

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
På stue maskinen er det kun tv og filmer, ikke noe spilling.

Jeg er nødt til å ha en HDMI utgang på skjermkortet, ser ikke ut som at det er det på noen av de du anbefaler?

Hvis du ikke tenker på spilling i det hele tatt så er vel kanskje HD 3650 et bedre valg siden den ikke koster stort, og passer veldig bra til tv/film-visning!!! HD3650 - 615kr

Du snakker også om HDMI tilkopling. Det er få skjermkort der ute som har dette innebygd, men med ATI HD 34xx, HD 3650 (som jeg linket til), HD38xx kortene, følger det med en DVI til HDMI konverter! Så du får tilgang til HDMI på disse skjermkortene rett ut av boksen!

på denne youtubevideoen kan du se hva som følger med i pakken og noen tester av 3450 og 3650 kortene!

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar
Nja... Har ikke så lyst på så mange convertere bak PC-en/tv'en.. atm så har jeg jo 7300GS det har jo HDMI utgang. Mulig jeg kan kjøpe en bedre CPU for å kjøre HD filmer da? eller?

Grunnen til at jeg anbefalte 3850 var at jeg har snublet over en del informasjon siden den kom ut at kvaliteten på HD akselerasjonen var bedre på 38xx serien enn 36xx.

Begge akselererer HD film da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...