Gå til innhold

Zalman ZM80AHP på MSI Geforce 4 ti4600

Tjommy

Anbefalte innlegg

Har akkurat bestilt en Zalman heatpipe ZM80AHP til mitt skjermkort i håp om å få en nogenlunde rolig PC. Pr idag støyer dette kortet noe alldeles infernalsk og gjør det mer eller mindre umulig å sitte ved siden av PC'en å konsentrere seg om noe :roll:

Har lest litt rundt på sidene her og funnet en del info, men jeg tror nesten jeg må spørre litt mer konkret. Ettersom jeg ikke overklokker av noen grad, kan jeg da gå ut ifra at denne kjøleren vil fungere bra? Spiller noen "tunge" spill en gang iblant. Kan dette være en "fare" i så måte?? Har også 2 kabinettvifter i maskinen. Bør jeg beholde disse?

Samtidig har jeg kjøpt et støymattekit til kabinettet + en Mist Black silence til CPU (P4 2ghz). Alt fra Microplex.

Jeg lurer kort og godt på om dette vil fungere bra, uten fare for at saker og ting brennes :D

Slán

Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg installert hele pakka, og resultatet ser (og høres) godt ut. Nå er det bare én liten ting som bekymrer meg. Nemlig temperaturen.

Jeg har forsøkt diverse benchmark og spill uten kabinettviftene, og resultatet i PC Alert ble noe høyere enn vanlig. CPU lå på 57C og kabinetttemp på 38C. Er dette akseptabelt?? Har for sikkerhets skyld satt på "Warning" i Bios til 60C.

Dersom jeg tar på Zalman kjøleren på skjermkortet kjenner jeg at begge sider er varme, men ikke værre enn at jeg klarer å holde i de. Det vil si "gode og varme".

Jeg prøver nå med mine to kabinettvifter, og da er temperaturen noe lavere. Idle både med og uten kabinettvifter (:-?) er 50C på CPU.

Hva synes Dere om dette?? Er det akseptabelt med CPU temp tett opp under 60C ved spilling/benchmarking, eller bør jeg beholde viftene i kabinettet (som dessverre bråker :-( ) ??

Håper på gode råd :-)

Slán

Marius

Lenke til kommentar

Har nå prøvd meg litt frem på forskjellige måter, og lurer på om skjermkortet kanskje blir litt for varmt. Etter å ha spillt C&C Generals noen minuttet begynner det å komme små, nestet utydlige, "tikkelyder" i høytalerene. Etterhvert begynner også spillet å tikke litt mer (synes jeg da) Kan dette være tegn på ustabiliteter?? Eller er dette noe annet? Har reinstallert både spillet og DirectX uten noen forandring.

Har en liten Abit chipsetvifte liggende. Kan denne gjøre noen nytte montert på Zalman kjøleren??

(Hvor varm skal egentlig denne kjøleren bli?? Den er ved belastning nesten så varm at det svir i fingrene når jeg tar på den. Begge sider er allikevel omtrent like varme, og det er vel et godt tegn?? Er det ikke??

Slán

Marius

Lenke til kommentar

Det at kjøleren blir varm betyr bare at den kjøler bra(skal bli varm),men du kan godt sette på en liten vifte på toppen av den(det har jeg gjort,60mm,så vidt den går rundt).Det at du får artifacts i spillet ,har du klokket kortet mye??Zalman kjøleren egner seg ikke til høy overklokking.

Lenke til kommentar

Har ikke klokket noe. Hverken CPU eller skjermkort. Har no montert inn den originale vifta, men det er akkurat samme greiene nå. Hører små "tikk" i lyden i C&C hele tiden. Dette gjelder kun når jeg spiller. Menyen og introen er helt bra. Forøvrig er det kun i C&C jeg har hørt dette.

En annen ting er problemene med 3D Mark 03. Når jeg kjører demoen er den første delen med flyene helt perfetk. på de neste demoene blinker det bare forskjellige farger på skjermen (sakte), men 3D Mark 03 logoen vises helt korrekt i øverste høyre hjørnet. Hva kan dette være.

kan også nevne at jeg får en feilmelding litt ute i selve Benchmarken også, og denne har vært der siden før jeg begynte å "mekke" i maskinen. Kan det være programmet som har et problem??

Slán

Marius

Lenke til kommentar

Det som er viktig med zalman kjøleren er at den trenger en vis luft gjennomstrømning i kabinettet. Hvor mange kabinett vifter har du?

Jeg kjører 2 12db papst vifter + vifte i døra på min og det holder. Kjører jeg for eksempel maskina uten sidedøra på, da blir det andre boller.. Luftgjennomstrømminga stopper opp og jeg har opplevd total heng i battlefield1942 pga varmgang i gf4 kortet...

Lenke til kommentar

Takker hjertligst for alle tips og råd. Nå tror jeg i det minste jeg har funnet årsaken (uten at det virker helt logisk for meg), nemlig driverproblemer. Kan ikke huske jeg har endret skjermdriverene mens jeg har holdt på med dette, men det viser seg av driverene fra nVidias hjemmesider skaper problemet med "tikking" og feil i 3D Mark 03. Når jeg imitdlertid lastet ned driverene fra MSI via Live Update er problemene for øyeblikket helt borte. Ingen tikking så langt, og 3D Mark 03 kjører helt perfekt :)

All den jobben med montering og demontering av kjølere har vært til ingen nytte :grumpy: Hrmpf...

Vel, vel. Lærte jo noe da :oops: ...så får jeg heller slite med den originale "fy saken" av en vifte fra MSI :lol:

Slán

Marius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...