lovegoat Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Hei! Jeg er forholdsvis ny på dette (i alle fall på forumet!). Liker best å ta naturbilder, men synes det er vanskelig å "fange" skikkelig storslått natur. Ønsker kritikk på 3 bilder jeg har tatt, hvor jeg synes det var lite å si på motivet. Mottar gjerne tips både på komposisjon og etterbehandling. Disse to er fra Gudvangen i vinter. Likte stemningen med is og skyer. Kanskje legge inn noe kaldere farger? Dette er fra Sogn i sommer (2007). Likte båten sammen med det stille vannet. Fornøyd med komposisjonen her, men trenger tips til etterbehandling; særlig fargene. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 kansje ikke den mest konstruktive kritikken, men jeg syns alle sammen var kjempefine og tror ikke jeg ville endret noenting hvis man skal pirke veldig måtte det kansje vært på fargene i det siste som ser litt gale ut, som kansje kan fikses litt med "tint" "temperature", "Vibrance" og "saturation" hvis bildene er tatt i råformat. Sammtidig syns jeg fargene birar til en god stemmning, så syns absolutt ikke det er nødvendig å gjøre noe med dem Lenke til kommentar
magnuje2 Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Tja, spørs litt hva du vil med bildene. Synes forsåvidt de var fine alle sammen. Men vil du gi dem litt mer "umpfh" (eller hva det heter) så kan du etterbehandle dem en del. Ser du skyter på 17mm. Husk at man får litt mindre proposjoner på ting da. Får å få et mer dramatisk resultat kan du bruke 50 mm og ta flere bilder og sette de sammen. Kan ikke noe om det, men det kan sikkert noen her fortelle deg mer omm. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Hei, dette var bra saker Syns du har klart å fange naturen rimelig bra, jeg. På bilde 1 tror jeg at det kunne blitt litt bedre om du hadde gått enda lavere ned (ligge på magen på isen) og tatt bildet fra den vinkelen for å få mer 'dominerende' fjell på siden. Ellers lurer jeg på om det kunne ha vært en tanke å tatt bildet litt tidligere/senere på dagen, slik at du kanskje kunne ha unngått dette lysskillet på fjellet til venstre (dog uten å miste lyset på fjellene rett frem). Langt i fra sikkert at dette hadde gjort bildet bedre, for det er jo allerede bra som sagt. Bilde 2, her ville jeg ha likt å sett deg plassere deg lenger til venstre for å få skuret som et frontmotiv mot fjorden med tåken/frostrøyken som en dus bakgrunn. Den bare bakgrunnen bak skuret nå tilfører bildet lite, og jeg syns det blir for dominerende. Det som jeg finner mest interessant er nettopp denne tåken som ligger der ute på vei innover/utover. Bilde nr 3 er kanskje en tanke varmt som noen over meg kommenterer. Jeg syns også det blir for mange linjer på kryss og tvers med støtten til båten, ripen på båten, autovernet til høyre, steinpiren og refleksjonen av fjellet i vannet. Linjer er en bra ting komposisjonsmessig for det leder øyet, men her syns jeg at det ble for mange linjer i forskjellige retninger noe som gjør det vanskelig for øyet å hvile i bildet, samt å treffe 'hovedmotivet' i bildet. Men jeg likte det jeg såg. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Teig Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Jeg likte virkelig bilde 3. Fikk en liten Ringenes Herre følelse av det, som dog ville vært sterkere hvis ikke autovernet på høyre side hadde det vært med. Du spurte om hjelp med etterbehandlingen; du kan prøve å justere litt curves/levels og selective color for å sprite opp fargene litt, da speielt på himmelen. Men alt i alt, et kjempeflott bilde Lenke til kommentar
JonH Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Skyene på bilde to virker utbrente. Likte også tåka på det første bildet, som kanskje vlle blitt bedre om du kunne komme nærmere? Ellers bra bilder, som jeg mener er fra Flåm - og ikke Gudvangen. Har vært på ferie i området mange ganger (Bilde fra Panoramio, omtrent samme sted) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå