allyse Skrevet 26. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2003 Installerte først Freebsd 4.7 og fikk en error ang. harddisken. Satte da inn" set hw.ata.ata_dma=0 " under install booten og jeg fikk installert freebsd. Da jeg booter for første gang etter installasjonen får jeg opp: ..... plip0: <PLIP network interface> on ppbus0 ... ... ... pccard: card inserted, slot 0 pccard: card removed, slot 0 pcic0: Card type 32-bit cardbus is unsupported Dette er et billionton 100base-TX Ethernet Pc card og er visstnok basert seg på realtek 8139 brikken... Er det noen måte å få dette til å fungere i freebsd 4.7? Jeg tenkte å prøve freebsd 5.0, men install booten stopper på: Partition Check: hda:_ ( "_" = markøren som blinker 1: Hvordan kan jeg installere det 32-bit kortet - evt tvinge det il 16bit modus 2: Hvordan disabler jeg partition checken i 5.0 ? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 26. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2003 En mulig løsning kan være å oppgradere fra 4.7 til 5.0. Det kan være lurt å gå via -stable. Du må da lese /usr/src/UPDATING og være forberedt på litt mayhem. Min p166 bruker ca 8 timer på å kompilere hele systemet. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 26. februar 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. februar 2003 En mulig løsning kan være å oppgradere fra 4.7 til 5.0. Det kan være lurt å gå via -stable. Du må da lese /usr/src/UPDATING og være forberedt på litt mayhem. Min p166 bruker ca 8 timer på å kompilere hele systemet. Men når jeg skulle boote/installere 5.0 ble det jo tull slik jeg nevner over... hvordan fikse jeg det? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 26. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2003 når jeg skulle boote/installere 5.0 ble det jo tull slik jeg nevner over... hvordan fikse jeg det? Du laster ned kildekoden til 5.0 via cvsup, og bruker 'make buildworld' og lignende kommandoer for å kompilere hele 5.0-systemet fra scratch. Dette er ikke fryktelig lett å få til. Hmm kansje litt vanskelig når du ikke får nettverkskortet til å virke - men det burde kunne gå an å hente kildekoden fra 5.0-cd-en. Jeg har googla litt etter "partition check", og det ser ut til å ha noe med geometrien til disken å gjøre. Du kan prøve å poste på freebsd-questions-mailinglista, sikker flere folk med kontroll der enn her. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 26. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2003 Har du kun prøvd å boote 5.0-cden etter at du installerte 4.7? Kansje tolker 5.0 harddiskens geometri annerledes enn 4.7 og forstyrres av det som står der fra før. Da vil det kunne hjelpe å "nuke" disken eller kansje bare installere windows eller fdiske / format c: alt vekk. Finnes det bios-settings a la NORMAL/LBA/LARGE/AUTO og om geometrien kan kansje fikling med de hjelpe også. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 26. februar 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. februar 2003 Jeg har prøvd å installere med clean disk. med freebsd 4.7 disk osv. Det som er litt rart: Prøvde med linux for noen dager siden og fikk opp akkuratt samme "feil"melding. Da skrev jeg for å boote installen: linux ide=nodma Da funket det i linux... Men det funket ikke i 5.0 Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 27. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2003 Ok. Prøv dette: Avbryt bootingen når den teller til 10. 'set hw.ata.ata_dma=0' og deretter enter to ganger, det tror jeg skal virke. kansje du også må gjøre 'load kernel' og/eller 'boot' før det skjer noe. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 27. februar 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. februar 2003 Hm. Prøvde nå å lage nye boot disketter for 5.0. (flyter med boot discs her nå, så det kan være jeg har tatt feil i all frustrasjonen) kan være enig det var litt rart da jeg ikke fikk den feilmeldingen opp denne gangen. hm, men nå er jeg tilbake til feilmeldingen jeg hadde i begynnelsen. Jeg tenkte det letteste og sikreste må være å ta noen bilder av situasjonen. Bilde1: Bare for å vise hvilke versjon jeg booter: http://home.no.net/allyse/freebsd/bootnr1.jpg Bilde2: Her skriver jeg inn kommandoen for å disable dma (noe som jeg måtte i 4.7 for å kunne installere) (har prøvd både med og uten med samme resultat: http://home.no.net/allyse/freebsd/atakommando.jpg Bilde3: Her stopper alt. Jeg må trekke ut nettstrømmen (eller ta ut batteriet) for å skru av maskinen. Altså helt låst: http://home.no.net/allyse/freebsd/herstopperdet.jpg Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 27. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2003 burde kansje vurdere en annen linux distro og se om det funker bedre Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 27. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2003 Fra google groups fant jeg følgende metoder du kan prøve: - Prøve å skru av/på all hardware med bios-bryter som serie-porter, usb, parallell-porter o.l. - 'set hw.pcic.intr_path=0' Lenke til kommentar
allyse Skrevet 27. februar 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. februar 2003 > - forsøk å sette hw.pci.enable_io_modes til 0 Denne sammen med "set hw.ata.ata_dma=0" fikk startet installasjonen. Etter jeg har partisjonert, og valgt hva jeg vil installere begynner den å skriver partisjonsoppsettene og jeg får beskjed den gjorde det riktig. Når den skal begynne å installere får jeg feilmeldingen: Error mounting /dev/acd0 on /dist: Operation not supported by device (19) Jeg ser maskinen finner CD-rommen og plata spinner som bare det under booten... Noen som har et par kloke forslag? Får spørsmål om å hente noen drivere fra floppy som første valg når den "grafiske" delen av installasjonen begynner... Kanskje jeg kan laste noe her? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 27. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2003 Får spørsmål om å hente noen drivere fra floppy som første valg når den"grafiske" delen av installasjonen begynner... Kanskje jeg kan laste noe her? Prøv med cd9660.ko Hvis du får ting til å virke, kan du sette disse innstillingene ved startup via /boot/loader.conf eller /etc/sysctl.conf. Les /boot/defaults/loader.conf og manual-sidene. Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 28. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2003 burde kansje vurdere en annen linux distro og se om det funker bedre Dette er sagt mange ganger her, men FreeBSD er ikke Linux! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå