Gå til innhold

Skal ta opp/forbedre fag: Hjemme eller i militæret?


jahas

Anbefalte innlegg

Vanskelig å finne en passende tittel, men dette er min situasjon:

 

Jeg går siste året på allemn nå, og lurer derfor på hvordan jeg skal legge opp fremtiden min...

 

- Har ca. 4,5 i snitt (2en,3en,2fy,2mx,3mx, 2Bi)

 

Målet er å komme in på NHH i bergen. For å komme inn der må du etter den nye reformen må du ha ca.53 - 55 poeng.

 

1. Jeg skal enten være et år hjemme hvor jeg tar opp 2Fy, og tar fagene 3Fy og 3Bi. jeg har ikke sjekket mulighetene for det, men hvis det er mulig vil jeg også ta opp 1M og 2MX ( har tatt 3MX så vet ikke om det går), og 1eng og 2eng (samme her hvis det går når jeg har tatt 3eng). For deretter å dra i militæret. Jeg vil da ha:

45 poeng

+ 4 realfagspoeng

+ 4 alderspoeng

+ 2 poeng for militæret

= 55 poeng

 

2. Jeg tar disse fagene i militæret, men lurer på om det går ann og hvordan det er lagt opp. Jeg vil da også miste 2alderspoeng. skulle jeg da ikke komme inn kan jeg ta et friår og jobbe/reise.

 

For meg virker det nå mest fristene å ta dette i militæret, men det er helt avgjørende hvordan opplegget er her. Er det folk som har peiling og vil lære det bort? ( 3Fy kan bli i hardeste laget å lære av seg selv) Vil det også bli nok fritid til å kunne gjøre dette? Ville satt veldig pris på om noen som er i samme situasjon kan dele sine tanker, eller om noen som har tatt fag i militæret kan dele sine erfaringer. Er det andre som også har noe å anbefale blir jeg også meget takknemmelig.

 

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er nesten i helt samme situasjon. Går siste året på allmen, har noe bedre snitt (ca 4,7), men så har jeg ikke like mange realfagspoeng som deg, så vi stiller ca likt. Planen min er som deg, å ta opp noen fag i løpet av neste år slik at jeg får noen nye realfagspoeng og alderspoeng.

 

Jeg lurer også på hvordan dette med å ta opp/forbedre fag er i militæret, er det noen som har erfaring med dette så hadde det vært fint om de delte dem med oss.

 

Det blir spennede å se hvordan den nye reformen (kunnskapsløftet) vil påvirker inntaks kravene de kommende årene. Mellom 53 og 55 poeng virker realistisk.

 

Vi får håpe alt går etter planen og at vi møtes på NHH en vakker dag i fremtiden. :)

Lenke til kommentar
hehe, skulle gjerne vært oppe i 4,7-4,8 jeg å :p men men

 

Vi går nok begge på NHH om noen år hvis vi går inn for det ;)

Så lenge du overholder oppmeldingsfristene (15. september i høstsemesteret og 15. Januar i vårsemesteret tror jeg), så er det bare å melde seg opp til eksamen i de fagene du ønsker. Om du vil ha undervisning i fagene, er det noen militærleire der det holdes kurs i utvalgte fag (ofte norsk, engelsk, matte), ellers må du nok lese selv. Husk på å prate med voksenopplæringen der dere skal tjenestegjøre, så får dere all info dere trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...