Iceyas Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Heisann Har akkurat kommet hjem fra Roma nå og syns dette blei 2 av de bedre bildene. Skal legge ut noen flere senere å, men starter med disse to Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Jeg likte det første bildet ditt (huset) godt! Det andre bildet er dessverre altfor ufokusert! Virker som om fokuset er på veggen. Lenke til kommentar
Iceyas Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2008 (endret) Hmm, ja jeg så det nå.. Hva med dette a? Endret 23. mars 2008 av Chriissii Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Bildene har ikke exif, og den vil jeg gjerne se. Kan du legge ut data? Jeg er ikke helt sikker på hva uskarpheten kommer av, men tør jeg tippe på Canon EF-S 18-55? Uskarpheten minner litt om mitt eksemplar. Det er også mulig at det er et kompaktkamera som ikke har verdens skarpeste optikk, slik som et Casio med keramiske linse-elementer. Duebildet er dessverre for uskarpt til å fungere, selv om motivet i seg selv er bra. Jeg liker bildet mht komposisjon (tydelig L), men fargene er litt blasse og bildet er for uskarpt til å være godkjent fuglebilde. I motsetning til overstående kommentar mener jeg ikke at det skyldes feil fokus, for murveggen bak er også uskarp. Jeg tenker mer i retning av svak bevegelsesuskarphet, fordi huset virker litt mer skarpt i mine øyne. Det virker uansett som om det er optisk uskarphet med i bildet her. En del kan bli rettet opp med USM (Unsharp Mask i Photoshop), eller annen skarping. Bildet av bygningen har den svakheten nesten alle bilder tatt i Roma har, og det er stygge spor av det tyvende århundre. Her er problemet det vanlige problemet med sperringer for publikum. Du burde gått helt bort til sperringen for å eliminere den. Nå kan du bare forsøke å klippe den bort. Det heller også litt til høyre, men det er ikke sikkert at det er noe du kunne gjort noe med. Det er jo ofte noe som sperrer for tilgjengeligheten i Roma. Det vet jeg av personlig erfaring, siden jeg hadde leilighet i Roma fram til nyttår. Mer vidvinkel og nærmere plassering ville også gitt mer følelse av dimensjoner, og den typen helling som du får med å plassere deg midt foran bygningen hadde vært enkelt å fikse opp i Photoshop i etterkant. Roma er en overveldende by, og det er vanskelig å komme hjem med gode bilder når en reiser dit for første gang. Du har ikke gjort noen dårlig jobb, men utstyret har sviktet deg litt. Jeg mener at utstyr ikke betyr noe som helst, men da må det være et uttrykk som gir noe spesielt. Likevel viser bildene dine at du forstår det fundamentale, men trenger litt lenger tid til å utvikle et bevisst formspråk. Jeg tror du kommer til å utvikle deg i framtiden, og ser fram til flere forsøk fra deg. Kanskje du har noen mer spennende eksempler på utnytting av arkitekturen i Roma, eller kanskje folkelivet i gatene. Lenke til kommentar
Iceyas Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2008 Takk for veldig bra svar Jeg har et Olympus E400 med Sigma F2.8 18-50mm. Ja det er litt vanskelig når det er så mye folk og sperringer over alt. Huset var litt skeivt noe som kom av et jordskjelv for noen hundre år tilbake om jeg husker riktig Som du sikkert ser så er jeg ny med foto, men syns det er gøy og vil fortsette med det Jeg skal se igjennom bildene og ser om jeg har noe annet som blei litt bra med arkitektur. Veit jeg fikk noen brukbare fra colluseum. Kan se om jeg finner noen litt senere. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Exif er framdeles interessant, for å forstå uskarpheten. Det er mulig at din Sigma sliter litt, men jeg mener absolutt at den bør gi skarpere resultater enn det fuglebildet. Det kan være frontfokus. Det er også mulig at kraftig cropping har spilt inn på resultatet, for bygningen er ikke like hardt rammet. Lenke til kommentar
Iceyas Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2008 Hvor finner jeg Exif? :S Kan være jeg som slurva med fokusen der, masse folk rundt så ble kanskje distrahert. Og jeg hadde zoom helt ute. Den linsa er jo så og si ubrukt. Kjøpte den 2 mars på bursdagen De har ikke vært innom photoshop, det er orginalen Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Du kan jo sjekke under egenskaper på originalfilen (høyreklikk - egenskaper), evt hente den fram med "regnbueknappen" ved siden av zoomen i Picasa, for eksempel. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Det er nok litt lange lukkere og dårlig fokus ut å går regner meg med Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Det er nok litt lange lukkere og dårlig fokus ut å går regner meg med Det er det jeg også har misstanke om, men ønsker å se exif før jeg feller en dom. Lenke til kommentar
Storm67 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Exifen liger der den, her er exifen på duebildet. Mistenker at uskarpheten ligger i valg av exposure program. Exif IFD0 * Image Description = OLYMPUS DIGITAL CAMERA * Camera Make = OLYMPUS IMAGING CORP. * Camera Model = E-400 * Picture Orientation = normal (1) * X-Resolution = 314/1 = 314 * Y-Resolution = 314/1 = 314 * X/Y-Resolution Unit = inch (2) * Software/Firmware Version = Version 1.1 * Last Modified Date/Time = 2008:03:17 12:35:49 * Y/Cb/Cr Positioning (Subsampling) = co-sited / datum point (2) Exif Sub IFD * Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/160 second = 0.00625 second * Lens F-Number/F-Stop = 50/10 = F5 * Exposure Program = creative program (slow program, depth of field) (5) * ISO Speed Ratings = 100 * Exif Version = 0221 * Original Date/Time = 2008:03:17 12:35:49 * Digitization Date/Time = 2008:03:17 12:35:49 * Components Configuration = 0x01,0x02,0x03,0x00 / YCbCr * Exposure Bias (EV) = 0/10 = 0 * Max Aperture Value (APEX) = 761/256 = 2.97 Max Aperture = F2.8 * Metering Mode = pattern / multi-segment (5) * Light Source / White Balance = unknown (0) * Flash = Flash did not fire, auto mode * Focal Length = 45/1 mm = 45 mm * User Comment Character Code = not defined * FlashPix Version = 0100 * Colour Space = sRGB (1) * Image Width = 3648 pixels * Image Height = 2736 pixels * Image Source = digital still camera (DSC) * Custom Rendered = normal process (0) * Exposure Mode = auto exposure (0) * White Balance = auto (0) * Digital Zoom Ratio = 100/100 = 1 * Scene Capture Type = standard (0) * Gain Control = n/a (0) * Contrast = normal (0) * Saturation = high (2) * Sharpness = normal (0) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Tja, 1/160s kan nok gi litt bevegelsesuskarphet på 50mm hvis kamera ikke holdes stødig. Det burde gå bra over 1/100s, men det er klart at man kan kludre til det med litt uoppmerksomhet et sekund. Hvis det er tilfelle vil jeg anbefale trådstarter å øve litt på hvordan kamera holdes mest mulig stødig. Edit: Forbaska irriterende, forresten. Opanda viser exif kun på et fåtall bilder her i bildekritikken. Merkelige saker siden Opanda faktisk viser exif på noen bilder. Hva skyldes det, mon tro? Endret 24. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Iceyas Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Skal prøve mitt beste. Men som sagt, kan være at jeg blei litt forstyrra et øyeblikk av folk rundt Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Man lærer så lenge man har lever, pleide en av mine mer drikkfeldige venner å si før i tiden. Han burde vite hva han snakket om... Lenke til kommentar
Iceyas Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Ja. så sant så sant Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Hmm, ja jeg så det nå.. Hva med dette a? Dette var mye bedre, for her har du klart å unngå det problemet, selv om du også her har valgt en litt lang lukkertid. Det kan du se på den duen som tar av. Skarpheten i bilder er generelt bedre her, selv om du har valgt en ganske smal DOF. Jeg ville forsøkt å få hele fontenen i fokus, men der ikke alltid like greit. E-400 ville ikke fått alvorlig mye støy med et slik motiv, fordi det stort sett er relativt lyse farger. Det kan være lurt å gå litt på kompromiss med bildekvaliteten av og til for å få fram det som er nødvendig. Unnskyld at jeg ikke orker å laste ned bildet for å se på exif, som jeg tydeligvis må gjøre fordi Opanda ikke fungerer skikkelig på Akams bildekritikk. Uansett er det et mye bedre bilde enn de to andre du har vist fram her, så kanskje du burde gå gjennom bildene dine med et mer kritisk blikk. Jeg vil tro du har noen gullkorn der, for du viser i alle fall at du har et ok formspråk, Chriissii. Jeg vet forøvrig etter et par tusen bilder tatt i Roma at det ikke er så enkelt å få tatt interessante og kunstnerisk høyverdig bilder der, men med lenger kjennskap til byen så er det lettere å se de motivene som skjuler seg i all den ståken av folk, gamle bygg under restaurering, scootere, taxier, sightseeingbusser og avsperringer. Lenke til kommentar
Iceyas Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Vi brukte ikke så mye tid på å gå i bakgater å slikt, skulle ønske det men... Skal se om jeg får lagt ut noen andre derfra =) Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Personlig ville jeg foretrukket et annerledes snitt. Du har en tendens til å plassere ting i midten, noe som nærmest tar bort all spenningen i bildet. Hørt om det gylne snitt? Da ser det mye bedre ut. Les om det først som sist, og kan du det; bruk det! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Personlig ville jeg foretrukket et annerledes snitt. Du har en tendens til å plassere ting i midten, noe som nærmest tar bort all spenningen i bildet. Hørt om det gylne snitt? Da ser det mye bedre ut. Les om det først som sist, og kan du det; bruk det! Sorry, men her tar du feil mht fontenen. Den er delvis komponert etter tredjepartsregelen. Det gyldne snitt er litt vanskeligere å utnytte i fotografi enn tredjepartsregelen. I tillegg så består bilde av en svært tydelig L-komposisjon. Det finnes flere komposisjonsregler enn tredjepartsregelen, som jeg regner med er det du mener med det gyldne snitt. Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Tror nok du må lære deg funksjonene til kamera litt bedre. Komposisjonsmessig er ikke bildene spesielt gode heller, med unntak av første bildet som har noen gode tendenser. Når du tar et bilde kan det være lurt å tenke på hva som må fjernes, ikke hva som skal legges til. Du kan bruke blenderåpningen som redskapet for å fjerne, men finnes også mange andre muligheter. Simplifisering er oppskriften på et godt bilde, tydelig og klart. Du må også lære deg å ta skarpere bilder. Jeg er usikker om du fotograferer på auto, men om du gjør det er det vanskelig å gjøre noen fremskritt fototeknisk. Det finnes en del bøker blant annet som kan hjelpe deg, som f.eks David Präkel's "Lighting" (om grunnleggende fototeknikk) og "Composition". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå